Vad ska man kunna?

B

Bettan_G

Hej, vad tycker ni man ska kunna om man ska skaffa medryttarhäst/sköthäst? I ridning, hantering och annat, vad ska man kunna? Hur vet man om man klarar av att ha en sköthäst? :bump:
om jag är nog erfaren. Jag har en kompis som har en egen häst ( islänning :love:) och hon tycker att jag ska skaffa en och det är också andra som har sagt det men jag är inte riktigt säker på mig själv.. Jag klarar av att rida men det är annat som jag undrar om jag har nog erfarenhet av. Så, min fråga: vad tycker ni man ska kunna, veta och så? :confused: :crazy:

Snälla
Svara
Snabbt
:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska man kunna?

Jag kan bara svara på vad jag vill att "min" slkötare samt medryttare skall kunna.

En skötare skall: Kunna ta in hästen ur hagen utan att släppa ut dom andra hästarna. Hantera hästen lugnt och fin även om den skulle bli rädd och viljka fara ivägt. Vilja hålla på och pyssla. Kunna mocka. Kunna rida hästen ute i alla gångarter. Dock kräver jag inte at en skötare skall kunna arbeta hästen eller utbilda den. Det är mitt jobb.

En mederyttare skall förutom det en skötare skall kunna även: Vara en duktig ryttare som antingen utbildar eller inte "förstör" något då han/hon rider. Gärna vilja träna häster.

Okej, men tänk om någon olyckshändelse händer, t.ex. att man råkar släppa ut hästarna ( om hästarna står just vid öppningen, ska man gå runt med hästen i hagen och försöka "skrämma" bort hästarna med t.ex. grimskaftet) eller om man råkar ta sönder något t.ex. ett stigläder eller svanskappa? För olyckshändelser kan ju hända även om man är mycket erfaren men jag flrstår vad du menar :). Men är det medryttaren som får betala om man tar sönder något?

Jag skulle inte låta min skötare betala om denne råkade ha sönder ngt. Saker går att ersätta sålänge denne inte varit vårdslös!

.Däremot måste skötaren kunna klara av att ta in en häst utan att de andra rymmer. det skulle inte vara ok. med mig att stona med föl komm löst fram till hingsten ex.

Visst kan olyckor hända men det får det inte göra hos mig...

det beror helt på stall, situation, häst, ägarens krav, etc.
vissa hästar är ju väldigt lätta att ha och göra med och det är inte alla som går i en flock i hagen, andra kräver längre erfarenhet...

kolla runt lite vad det finns för möjligheter och var uppriktig med dina kunskaper. jag har ibland haft en testperiod med mina medryttarhästar och när det funkat mellan mig och häst och med ägaren så har jag tackat ja defintivt. en eller två veckor kanske.

kolla också upp försäkrkingar och ansvarsfrågor med ägaren tidigt, så blir det inga otrevligheter om något skulle hända med stall eller häst.

Hej, vad tycker ni man ska kunna om man ska skaffa medryttarhäst/sköthäst? I ridning, hantering och annat, vad ska man kunna? Hur vet man om man klarar av att ha en sköthäst? :bump:
om jag är nog erfaren. Jag har en kompis som har en egen häst ( islänning :love:) och hon tycker att jag ska skaffa en och det är också andra som har sagt det men jag är inte riktigt säker på mig själv.. Jag klarar av att rida men det är annat som jag undrar om jag har nog erfarenhet av. Så, min fråga: vad tycker ni man ska kunna, veta och så? :confused: :crazy:

Snälla
Svara
Snabbt
:bow:

När jag startade min karriär som Medryttare hade jag turen att hamna hos en jätte trevlig tjej med lika trevlig häst, Hon var med mig första veckorna i stallet för att jag skulle ha god koll på hur hon ville att hästen skulle skötas och berättade vad det var för regler som gällde i stallet m.m

Kan man grunderna i hästskötsel och är villig att lära så är det oerhört lärosamt att ha en sköthäst, ofta finns det alltid kunniga människor i stallet som man kan fråga och lära av om man känner sig osäker. Vad de gäller ridkunskaperna handlardet om vad ägaren är ute efter men att kunna rida självständigt i alla gångarter känns som en förutsättning :d

Var ärlig mot hästägaren så att ni får en bra kontakt så kommer det säkert att gå jätte bra!:D

Okej, men alla som jag har hört om hur dom skaffade/fick sköthäst så har alla haft så tur och nästan allt har hänt av en slump t.ex. att ägasren behövde hjälp just då eller att föräldrarna känner nån som behöver hjälp. Jag blir så avis :P

Jag har höga krav om jag skulle behöva en medryttare. Ryttaren ska vara trygg och säker i hanteringen samt vara duktig som ryttare. Bör rida min häst för instruktör regelbundet. Western- eller dressyrinriktad (AR) är ett krav...Dock, det ska mycket till innan jag skaffar mig en medryttare. Har ju hästarna för min skull;)

Ja, förstår dig. Nån annan som har synpunkter om vad man ska kunna när man blir medryttare/får sköthäst? :)

Jag ställer följande krav på medryttare till mina hästar:

*Pålitlig - jag ska kunna slappna av och inte behöva oroa mig för att mockning och iordningställande av foder inte sköts och att hästarna rida på ett sätt som är lämpligt för den hästen.

*Självständig - dvs den ska reda ut att fixa stallet och greja med hästarna utan att behöva fråga nån eller ringa mig stup i kvarten.

Dessutom ska medryttaren tillföra nåt ridmässigt, även om denne inte utbildar hästarna ska den inte förstöra nåt jag lärt den.

Ja, förstår dig. Nån annan som har synpunkter om vad man ska kunna när man blir medryttare/får sköthäst? :)

När det gäller sköthäst blir det ju lite annorlunda...men höga krav, trots det. Som QuickStar säger: Pålitlig och självständig. En duktig skötare är guld värd;)

Okej, Ja, jag håller med om att det borde/måste vara ansvarsfull m.m. :) Men är det nåt specifikt som man MÅSTE kunna tycker ni?

Okej, Ja, jag håller med om att det borde/måste vara ansvarsfull m.m. :) Men är det nåt specifikt som man MÅSTE kunna tycker ni?

Baskunskaper i hästvård, hästhantering, sårvård och när man ringer veterinär om man ska vara en skötare. Ha blick för hästen, hovarna, kunna se hälta o.s.v.

Medryttare bör ju kunna ovanstående samt vara duktig ryttare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar