Vad ska man hitta på med en 26 årig b ponny?

Sv: Vad ska man hitta på med en 26 årig b ponny?

Hur tror du han skulle klara löshoppning och annan fysiskt ansträngande aktivitet om han måste ha medicin för att klara av att gå?:confused: Låt han vara i hagen om han klara det och ta till vara på tiden han har kvar genom kel och mys.:cool:

Va ju inte hon som föreslog löshoppning då!

Till TS:
Tycker inte du ska göra något ansträngande me din ponny, men typ leka me han om han verkar tycka de e kul... lära honom sparka boll å busa lite :angel:

Va ju inte hon som föreslog löshoppning då!

Till TS:
Tycker inte du ska göra något ansträngande me din ponny, men typ leka me han om han verkar tycka de e kul... lära honom sparka boll å busa lite :angel:

Nej men jag ifrågasatte en del av de trickträningsmetoderna främst.:cool:

Nej men jag ifrågasatte en del av de trickträningsmetoderna främst.:cool:

De framgick inte i ditt inlägg... å viss trickträning skulle han nog klara, hon lär ju se om ponnyn verkar lida av de (när hon insåg att han inte skulle ridas mer)

De framgick inte i ditt inlägg... å viss trickträning skulle han nog klara, hon lär ju se om ponnyn verkar lida av de (när hon insåg att han inte skulle ridas mer)

Möjligt men jag ifrågasatte allt,inte riktat till Ts enbart utan även de som läser tråden. Men TS vill nog ha tips och ge det om att hoppa var då ganska okunnigt tipsat o med de orden menar jag att det inte är riktat till TS!
Känner du personligen till ponnyn? Eftersom du skriver att han nog skulle klara det? Jag anser inte att en häst som går på smärtstillande är lämplig att träna sådana kroppsliga övningar som ex buga,tacka osv.....

Hur tror du han skulle klara löshoppning och annan fysiskt ansträngande aktivitet om han måste ha medicin för att klara av att gå?:confused: Låt han vara i hagen om han klara det och ta till vara på tiden han har kvar genom kel och mys.:cool:

det gör ja verkligen han ska få ha ett bra slut:)

Möjligt men jag ifrågasatte allt,inte riktat till Ts enbart utan även de som läser tråden. Men TS vill nog ha tips och ge det om att hoppa var då ganska okunnigt tipsat o med de orden menar jag att det inte är riktat till TS!
Känner du personligen till ponnyn? Eftersom du skriver att han nog skulle klara det? Jag anser inte att en häst som går på smärtstillande är lämplig att träna sådana kroppsliga övningar som ex buga,tacka osv.....

Nej ser ponnyn ut att lida av att buga å så ska den inte göra de... men finns mycket annat att lära den...

Nej ser ponnyn ut att lida av att buga å så ska den inte göra de... men finns mycket annat att lära den...

Ja håller faktist på med honom varge da så mycket han årkar sedan tröttnar han så han får nått och göra nu igella fall

Ja han får nog gå över sommaren igalla fall och så får vi se hur han mår, om han klarar vintern annars kommer pappas kompis som ä slaktare och skuter han de gjorde kan med våran shettis :cry:

Nu tror ja att jag bara kan mysa och pyssla med honom!!

jag tror faktigst inte han orkar nått

Bara allmänt nyfiken på varför du startar en tråd när du egentligen inte tror att han orkar nåt?

Förövrigt vet jag inte hur din häst mår och så, men det finns mycket man kan göra med en såpass gammal häst om den bara orkar. Själv har jag en 27 årig fånghäst (som för tillfället inte är sjuk), som jag roar med diverse övningar. Mestadels lydnadsarbete eftersom det inte är ett dugg ansträngande.

Men ja kan inte gå på kurs och lösa pengar på en 26 årig häst som snart dör men ja kan ju göra det hemma!

Jag går just nu på körkurs (håller på att köra in:p) mitt 23-åriga halvblod, som dock är hyfsat fräsch. Visst, jag kanske inte hinner köra honom så många år, men jag har ju nytta av kunskaperna sen när/om jag skaffar en ny häst som jag vill köra in.
Så visst kan du gå på kurs, bara hästen är frisk!:)

Bild från körkursen i maj (det är jag som håller i tömmarna)
lune1lina6.jpg

Snälla hjälp mej med att komma på nått ja kan göra med min häst jag kan inte rida honom så jag måste syselsätta honom.
Vill ha tips.:D

det finns aktiveringsbollar som du lägger godis i. De får rulla omkring den för att få ur godsakerna, t ex morötter i bit pellets. Då kan han greja i sin tackt.

Det finns ju samma till hund. Tror Hööks har en sådan aktiveringsboll men är inte helt 100. Kolla gärna om du tycker detta var en kul o bra ide. Oftast behöver ju äldra hästar och ponny lite extra mat, så det gör ju inget om de får dessa godsaker, eller hur.

Lycka till. Bry dig inte om vad det är för elaka kommentarer som vissa yttrar sig om, har själv haft och har nu också för den delen en 27 årig gammal märr. Men hon är väldigt pigg. Hennes mor blev 30 år.

;) ;) ;) ;)

Longera
Löshoppa
Gå promenader
köra

jag har lite förslag som ja hoppas kan hjälpa dig!:) mankan lära dem olika tricks, dom lär sig väldigt fort o tycker oftast att det är väldigt roligt!( har lärt våran shettis massor me tricks o han ääälskar de!) du kan lära den t.ex spansk skritt, ruska på huvudet... det finns massa man kan lära dem!!! om du vill ha tips på hur man kan lära dem så vet ja lite smart...... hoppas verkligen du hittar nott kul till din pålle!!

Jag har ett 27 årigt russ!
Han ÄLSKAR lugna ridturer/promenader i skogen!!
Han hatar att bara gå i hagen å skrota, han blir väldigt sur om han bara gör det nämligen så jag måste hålla honom sysselsatt!!:rofl:
Han är för övrigt en väldigt mat glad ponny så maten är väl alltid högpunkterna på dan, men också då jag kör, tömkör, promenerar, rider!! Så något ska du nog göra med din ponny , annars tappar du kontakten med den!!

"Men ja kan inte gå på kurs och slösa pengar på en 26 årig häst som snart dör men ja kan ju göra det hemma!"

När jag läste detta blev jag väldigt ledsen!:cry:
Min häst hade jag kunnat betala miljoner för om han skulle få må bra och ha kul!! Gillar du inte din häst eller?:confused:
Om den inte mår bra kan du ju ta ut ponnyn och bara pyssla o gosa med den!! Det tror jag att den skulle gilla..

jag undrar lite varför man vill träna en häst som inte kan gå...?
jag tycker det låter som att den kan gå små promenader och gå i hagen och ha ett bra slut, men vad vet jag, kanske blir den uttråkad, men jag vet många hästar som velat ha det så

markträning. ledarskapsträning, toleransträning. Det finns mycket man kan göra från marken som framförallt stimulerar hästens huvud.
Ha fantasi!
Klickerträning kanske är något för er?
Det går ju även att träna kroppen från marken. voltarbete, öppnor, slutor mm. (men det kräven en hel del träning) stimulerande för både människa och häst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 108
Senast: Strandad
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
799
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka