Vad ska man ha?

Elma_vip

Trådstartare
Jag hade nu tänkt börja köra min f.d travare. Jag undrar vad behöver man för utrusning. Brösta har jag, ska man använda den?

Mvh Diana

Sv: Vad ska man ha?

Vad för slags brösta har du och vad har du tänkt att köra med?

Om du har en häst som kan ha en bröstsele kan du köpa liknande sele:
LÄNK
Du kan oxå ha en travdäckel och en kort bred brösta som du sätter draglinor till.
Rockarden ska gärna vara högbyggd, ha svängel, bakselefästen och ha fjädring.
Kolla runt på detta forum det finns några trådar om just detta!
Du kan ju välja att köra enklare men risk finns att bröstan sågar mot hästens bog om man inte avnänder svängel.
equilex.se har billiga selar som man kan välja om man är nybörjare.
Om man redan nu tänkt köra ganska mycket i varierande terräng kan man ju kosta på en nylonförstärkt sele (mer hållbar).

/Lisa

Det är en ganska smal brösta med kort linor på sidorna, vet inte riktigt hur jag ska förklara den, ska ta ett kort på den idag och på vagnen som jag hade tänkt köra med. så kan du få se hur dom ser ut.

Mvh Diana

Jag kom på en sak, har du kört henne förut? Travare är oftast rätt svåra att köra. Hårda i munnen och snabbt kan det gå innan man skolat om dem. Jag vet :)

/jenny

Hur ser bakselefästen på en rockard ut?

Ne det har jag ínte, har bara tömkört henne några gånger.. Men hade tänkt prova i alla fall.. :P

Det rekommenderar jag inte. att bara prova sådär alltså. Håll dig på inhägnat område först snälla du. Var rädd om dig i din häst och använd BRA utrustning.

/jenny

Okej. jo men jag ska prova i våran hage först, men prova ska jag i alla fall göra.. =) här är förresten en bild på en sån kärra jag ska ha.

th_3780792_01012006210113.jpg

Du ska nog lära dig lite mer om körning först tycker jag!
Och den där kärran är ju mer skräp än körduglig?? :eek:
Om hästen (möjligtvis Elma Vip -96?) är inkörd som travhäst bör man göra ny inkörning. När det gäller trav brukar man oftast bara tömköra och sedan sätta för en lättare rockard. Helst ska ju hästen vant sig vid att släpa lite saker och få skakeln mot bakbenen. Få hästar accepterar sådant, man måste vänja dom vid det.

/Lisa

Mm, jag håller på.. Kärran förresten ska jag ju självklart göra iordning, vet inte exakt om den ser ut så men det är nåt liknande. Det är ju klart att jag ska vänja henne vid skaklar och körning överhuvudtaget, jag hade liksom inte tänkt att bara spänna för en kärra, sätta mig i den, skritta iväg och tro att det ska gå som en dans..

Skrattar lite, du verkar så vettig, men de flesta som frågar lite så där rakt ut vad man ska ha för utrustning tror att det bara är att sätta för och hålla i hatten :) Haha!

Jag såg den där annonsen, stod det inte, "i bra skick", eller "bruksskick"? Lite kul.

/jenny

Japp.. =) hehe, ne men det är ju klart att man inte gör.. :P Då slutar det ju nästan bara med att hästen skenar iväg.. :S

Jag kommer inte ihåg vad det stod riktigt.. :S
Jag såg den annonsen och kände igen vagnen, har sett en sån hos en gubbe här i närheten som har haft en fjordhäst som jag ridit. Trodde inte att det gick att göra iordning hans men när jag såg den här så tänkte jag att det kanske finns hopp för hans gamla vagn också. :D Hehe, tänkte att man kanske kunde slipa ner den och lacka om den eller kanske måla den helsvart, vad tycker du? :P

Mvh Diana:)

Klart man kan, om träet är fint så funkar ju de att köra med.

Om du ska ha den till en travare så måste du vänja den vid mycket oväsen bakom, och låga skaklar som rör benen. Så jag tror du mste ge henne en månads inkörning där hon får dra lite däck med linor mot benen och sånt, samt sätta på lite kedjor eller konservburkar när hon är redo för det så hon blir säker i körninge, för en sån vagn låter mycket. Jag önskar mig en sån vagn så man kanske kunde ta lite uppdragskörningar, det är trevligare än att komma med en bullet travrockard:) Inget alls pittoreskt med en sån ju!

Såhär stod det i annonsen :)

Gammal trävagn utan hjul
Gammal trävagn utan hjul. Fullt fungerande. Trävirket friskt. I stort sett hel. Säljes till högstbjudande, dock minst 300:-.

så rolig :) fullt fungerande :) ???

Haha, och så stod det i stort sett hel, inga hjul och den såg faktiskt inte vara så bra nu så att man kan köra med den utan att man gör iordning den först.. :P

snigelfarmor skrev:
Skrattar lite, du verkar så vettig, men de flesta som frågar lite så där rakt ut vad man ska ha för utrustning tror att det bara är att sätta för och hålla i hatten :) Haha!

Jag såg den där annonsen, stod det inte, "i bra skick", eller "bruksskick"? Lite kul.

/jenny

Fniss, som jag då i en våghalsig tonårsperiod :). Man tar ett stycke 12-årigt varmblod med nervproblem som endast blivit körd som två-åring framför sulky. Sedan tar man ett stycke skranglig släde och spänner för. Bara å åk :p. Att man kanske skulle börja med att tömköra eller i alla fall testa med en lätt rockard tänkte jag inte på- ett varmblod är ju född inkörd eller :idea:

Okej.. =) Jo jag ska öva henne med sånt.. :P hade också nu tänkt öva lite NH med henne, ska snart börja med att lära henne gå över presenningar m.m =)

Elma_vip skrev:
Haha.. =) Hur gick det då? när du körde hästen.. :P

Ha ha, jag tyckte hästen var helkonstig som var så "på tårna". Det slutade med knäckta skaklar då han råkade kliva över :angel: .

Andra gången jag körde honom tänkte jag vara smart och ta vagn istället. Då fick han dra en stor fyrhjuling lastad med sex stallkompisar. Det gick väldigt bra- häststackarn orkade väl inte skena eller också var han paralyserad av chocken :angel:

Herrejisses vad första hästen fick stå ut med mycket. Dessa varmblod har verkligen hjärtan av guld! Aldrig att mitt halvblodssto skulle stå ut med alla dessa påhitt....

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka