Vad ska man ha på fötterna?

T

Tajtish

Nu är det såhär att jag skulle vilja ha lite råd från en massa hästvana och duktiga människor om vad jag ska köpa för skor/stövlar..

Jag kan ju först och främst tala om att jag rider två ggr/vecka på två halvblodsston (medryttare). Hos den ena hästen har jag tillgång till ridhus, men det blir även lite uteritter där med.. Hos den andra blir det bara uteritt (promenadridning).

Här kommer de sakerna jag har kommit fram till är smartast att köpa. Vilka av de är smartast? :confused: .. ni kanske kan komma på något annat?

Höga kusten/Carlskrona rider/graninge stövlar:
Dessa är bra för att man kan använda dem både i stallet och till ridning.. Vilka är läder, syntet resp. läder&syntet? Vad är bäst? De här är också bra för att de är höga (så man inte för in massa grejer i dem) och för att deär enkla att ta på/av, då det inte är snörning..

Läderridstövlar:
Supersnygga och smidiga att rida i men känns lite dumt att köpa eftersom jag inte alls vuxit klart på långa vägar (15 år). Men de går ju att sälja.. Vet inte om jag vågar rida ut med dessa då det kan bli fula repor vid avtrillningar och rispande från grenar mm i skogen. Det är ju inte heller så bra att man inte kan ha de vid stallarbete.

Jodhpurs med stålhätta:
Stort plus med stålhätta, men stort minus att det inte är något skaft på. De är bra för att de går att både rida i och ha i stallet. Det jag inte tycker om med skor är att man måste ha short-chaps till..

Jag funderar också på att köpa ett par vinterridstövlar.

Ska jag kanske köpa ett par gummistövlar också? Problemet med dem är att jag har svårt att hitta några som sitter bra utan att man tappar dem..


Snälla hjälp mig alla duktiga hästmänniskor som varit med ett tag och vet vad som är bra... Jag är verkligen desperat som ni märker..:crazy:
 
Sv: Vad ska man ha på fötterna?

Om du vill ha varma skor till stallarbete så är ullfodrade gummistövlar el skoterskor det bästa. Tyvärr funkar de inte att rida i men jag byter till billiga vinterridskor när jag ska rida.

Vinterridstövlar av olika slag kan vara knepiga på vintern med täckbyxor. Då måste byxorna vara såpass stora att de går över stövlarna, jag tycker det blir klumpigt.

Jodphurs med stålhätta är jättebra men väldigt kallt på vintern.

Du kan inte köpa två par skor, ett par för sommar- och ett par för vinterbruk? Då skulle jag nog satsa på läderridstövlar till sommaren och ett par vinterridskor som är rejält varma. El stövlar om du inte tycker det blir knepigt till täckbyxor.
 
Sv: Vad ska man ha på fötterna?

Jag har ett par MH kängor som jag har tåstrumpor och ett par ylle-knästrumpor nu på vintern och det håller jag mig varm i. Shortchapsen sätter jag på samtidigt som skorna så det är inget besvär. Läderstövlar är ingen hit när det är såhär kallt då de oftast sitter tight och inte har någon plats för varma sockor i. Graninge-typen kanske är det bästa för din del om du ser till att ha plats för socka i.
 
Sv: Vad ska man ha på fötterna?

Det som jag har använt nu under många är är höga kusten-stöveln. Jag har haft stövlarna i närmare 10 år nu och de håller fortfarande lika bra:) De är väldigt praktiska på det sättet att fotdelen är av ett syntetmaterial så man behöver inte vara rädd för att råka kliva i en vattenpöl. Skaften däremot är av läder vilket gör dem mjuka och behagliga. För mig är det en fördel att de har långa skaft då jag inte tycker om shortchaps utan använder enbart de långa chapsen och om man då har skor med låga skaft finns det risk att man får en massa skräp i skorna. Dessutom kan man kliva i ganska djupa pölar utan att bli blöt när man har höga skaft. Förutom att de är praktiska så får man även tävla i höga-kustenstövlarna.

Stövlarna använder jag i princip året runt, vid kallare väderlek brukar det fungera bra med en filt eller ullsula och ett par raggsockor. Är det riktigt kallt använder jag dock mina vinterridstövlar (mountain horse). Men som Cilva skrev så blir det lätt lite klumpigt med dem.

Så det jag skulle satsa på om jag vore du är ett par stövlar av allvädersmodell med plats för en sula och en socka:idea:

/Sara
 
Sv: Vad ska man ha på fötterna?

Tack alla som ger mig så bra tips!! Jodå, ni som undrar, jag har tänkt mig att köpa två par skor (vinter+sommar).. ;) Fler tips tag gärna emot! :D
 
Sv: Vad ska man ha på fötterna?

På vintern/höst/tidig vår tycker jag att rediga jodhpurs och chaps/stövelskaft är att föredra! De är lätta att ta av och på, och man kan ha lite störra skor, så man får plats med fötter luft och sockor. Sedan är de varmare än stövlar, iockmed att de har kraftigare sulor, så du kommer upp från stalbacken en bit/ isolerar från kylan på hästryggen. =)
 
Sv: Vad ska man ha på fötterna?

Jag kan ju säga vad jag har:
På vintern har jag vinterridstövlar, och fleecefodrade ridbyxor om det är riktigt kallt.
På vår/sommar/höst har jag gymparidskor och i stallet står även ett par vanliga gummistövlar till när det är lerigt i hagarna och så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 118
Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 383
Utrustning En person i stallet fyller jämnt snart och vi har enats om att lägga ihop till något fint. Folk vill köpa ridstövlar eller ett fint...
Svar
3
· Visningar
1 782
Senast: Bliss
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp