Vad ska man ha för connemara hingst till ett e:kimble sto?

TheHunted

Trådstartare
Vad ska man ha för connemara hingst till ett e:kimble sto?

Funderar på att betäcka henne när hennes tävlings kariärr är slut, vilken connemara hingst skulle passa henne tro??

e: Kimble RC 22 (A premierad)
u: Idholmens lilly (Diplom sto)
ue: Finney master (Elit permierad)

Själv har hon 42 poäng och är därmed guldbelönad.:)
Hon är en maxad Dponny

copyright.jpg

Skulle vara kul att veta vad alla tycker...

Sv: Vad ska man ha för connemara hingst till ett e:kimble sto?

Några frågor.

*Vet du hur det är med BEC-anlag? (Hon ser gbr ut?) Är du beredd att få en guling eller vill du ha en med "färg".

*Vilken disciplin tävlar hästen i?

Vilka omdömen och delpoäng fick hon på utställningen?

*+ och - med henne?

Har du något fotot på henne ifrån sidan?

Skriv gärna i tråden val av connemarahingst inför 2006!

*Vet du hur det är med BEC-anlag? (Hon ser gbr ut?) Är du beredd att få en guling eller vill du ha en med "färg".
färgen spelar ingen roll, själv gillar jag gulbruna

*Vilken disciplin tävlar hästen i?
hoppning, men har även gången för dressyr

Vilka omdömen och delpoäng fick hon på utställningen?
vet inte, det var inte vi som stälde ut, henne har försökt få tag på personen som gjorde det men vet inte riktigt när och var hon blev bedömd.

*+ och - med henne?
+ extremt fina gångarter
+ Super hopp teknik
+ väldigt pigg och framot

- kan bli lite stressig
- inte snäll mot anndra hästar i hagen, väldigt högrangig

Har du något fotot på henne ifrån sidan?
har inga för tillfället

Jag tänkte mäst kolla lite mer på skoj efter som det inte blir det här året om hon inte blir skadad eller något osv...

väldigt snygg häst!! jag älskar Connemaror:love:

TheHunted1 skrev:

Men kan du tänka dig att få en BEC (albino)? Nu håller väl reglerna iof på att ändras.

Föresten vad heter hästen? Kanske kan hitta några utställningresultat på henne. Vet du ungefär när det var hon visades? Pma om du inte vill skriva namn här.

När jag ser härstamningen änker jag hoppning.

Själv tycker jag Lofty Roderic är en underbar hingst. Sen finns ju Pilgaards Killroy som gått EM i dressyr men hade även höga poäng på hoppning i sitt bruksprov. Finns många fina.

mizz_beauty skrev:
TheHunted1 skrev:

Men kan du tänka dig att få en BEC (albino)? Nu håller väl reglerna iof på att ändras.

Föresten vad heter hästen? Kanske kan hitta några utställningresultat på henne. Vet du ungefär när det var hon visades? Pma om du inte vill skriva namn här.

När jag ser härstamningen änker jag hoppning.

Själv tycker jag Lofty Roderic är en underbar hingst. Sen finns ju Pilgaards Killroy som gått EM i dressyr men hade även höga poäng på hoppning i sitt bruksprov. Finns många fina.

Nej inte albino:crazy:
Sunset Joy, sök på svennska connemara förbundet så hittar du...

jo lofty roderic är fin

Okej. Såg att hon haft ett föl innan efter Kamik Breeze. Har du sett den?

Hur långt kan du tänka dig att åka? (Vet inte var Simrishamn ligger)

Antar att hon är över ponnyhöjd eftersom hon har RCB nr. I så fall så går ju vissa större hingstar bort. Som tex Poetic Justice, Garryhack Frederick o Gräns Roeson. Fast du vill kanske avla överhöjdare? De är ju också efterfrågade ju!

men de står ju att hon är en maxad D... då kan hon ju inte vara överhöjdare...

Jag tävlade en trevlig ponny förut som var e: Dale Haze RC 57 Ue: Kimble RC 22. En trvlig ponny som hoppade bra och rörde sig trevligt.
Sen är jag gör förtjust i Dale Haze också :smirk:

Men hon är ganska stor 147, 5 cm fast Dale Haze är ganska liten har jag för mig, men jag tror han lämnar ganska stort?

Sen finns väl risken för en albino där tror jag, har för mig att han bär på anlagen. Men inte ngt. jag vågar svara på.

Bättre kanska att låta de mer insatta svara.

Lycka till!

tyvärr är ju Dale Haze död nu ocskå. Men det finns iof fryst efter honom och som du skrev har han albinoanlag.

Nej det borde hon ju inte vara men i så fall är det väldigt konstigt att hon har RCB nr eftersom stammen är okej med mamma med RC nr. Något mystiskt.

Ja, tyvärr är han ju det. Tyckte det var en himla trevlig hingst. Gillade honom skarpt :)

Hade för mig att han bar på de anlagen, men var som sagt inte riktigt säker.

Ditt Kimblesto ser trevligt ut! Hon måste ju vara helsyster med hingsten Idholmens Matador? Finfin stam.
Både Kimble och mf Finney Master bar så mycket fullblod i stmmen att de skulle kunnat stambokföras som ridponnyer. Stoet är dessutom ganska maxat om jag förstått rätt? Ska du avla fram en ponnyavkomma (både till typ och höjd), ska du nog söka bland de lite mindre maxade hingstarna. Rätt mycket kropp och inte så långa skenben i släkten kunde passa. Sen bör du tänka på att hingstens du väljer inte bär på samma blekanlag som ditt eget sto (hon ser gulbrun ut) för då kan fölet bli ganska utan färg (BEC) och det är väl inte riktigt vad man vill ha fram.
Vore hon min skulle jag tänka lite extra på Hagens Darcy eller Pilgaards Killroy. Lite oprövade hingstar kanske, men med egenskaper enl ovan.

Hej Hanna:)
Du borde väll ha koll på Dale Haze's albinoanlag; Gondor!!
Tråkigt att han är död (han finns iof på fryst semin). Hade ju velat ha en till likadan, fast helst då ett sto med färg...

/Helen

Min spontana tanke är nåt rejält med mycket ponnykaraktär typ Janus, Lofty Roderic, Carnaby Patrick Hooligan, Cosheen Finbarr...

Vi hade en fantastiskt trevlig korsningsponny efter Kimble som barnen tävlade högt i hoppning. Han hade otrolig hoppförmåga, fina "storhäströrelser" oche tt perfekt tävlingstemperament!!! faktiskt en av de bättre ponnyerna vi haft!!!

Och faktum är att de jag sett på tävlingsbanorna efter hoonom har alla varit riktigt bra hoppare!

Hoppas att ni som har bra ston efter honom sätter dom i avelsboxen så hans blod sparas för eftervärlden...

Men just ja :idea: honom tänkte jag inte ens på! Inte alltid man har huvudet med sig när man skriver saker och ting!

Ja, en Gondor med färg kulle vara trevligt, han var ju så himla korrekt när jag såg honom senast varje fall :)

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 617
Senast: Fredag
·
P
Avel Nu är jag lite tidigt ute, men det e ju så roligt att planera. Jag vill verkligen betäcka mitt connemara sto. Detta blir mitt första...
Svar
8
· Visningar
1 168
Avel Betäckningstiderna närmar sej och jag kaninte bstämma vilken hingst som ska få äran att bli partner åt mitt sto. Stoet är E: Finney...
Svar
13
· Visningar
1 944
Senast: YaYa
·
R
Avel Har planer att betäcka mitt arabsto i vår, och då jag är novis inom området avel, behöver jag lite råd om val av hingst. Stoet är polskt... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 002
Senast: Boll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025