Vad ska man göra?

sara_18

Trådstartare
Lite av en gnälltråd. Allt känna så tröttsamt just nu.
Just nu har vi 4 hästar här hemma, ja har 2, min syster har 1 och min mamma har 1. Min syster som ska föreställa sej ägare på sin häst har inte dykt upp för att ta hand om den. Först gick alla på lösdrift men min ena kuse klarade inte av de så han står inne om nätterna, sen igår kom ja å min syster överens att hennes häst också skulle in för att kontrollera hans foderintag bättre. Pratade med min syster att hon skulle komma ut och mocka hans box å göra iordning för de vägrar ja göra (har gjort en jäkla massa gånger innan vi hade lösdrift). Men ja e en som alltid tror på människor, ja trodde att hon kunde ta mer ansvar men icke då. Så nu står hästkraken ute, visseligen med mat å skydd men förstörde en jäkla massa för mej å min mamma å dom andra 2 hästarna.
Klockan är snart 22.00 och har varken hört eller sett min syster.
Han har stor bukmage, hade inte ja brytt mej om de så ja, vem vet vad som skulle hända.
Ja e så trött att man har så lite ansvar på sitt djur. De vore en annan sak om man va 10år och har tröttnat men när man e 22?
Jag vet seriöst inte vad ja ska göra för att hon ska fatta att man tar hand om sina djur en bara skiter i dmo. Nån som har Idèer?
Ja känner mej så idee lös, varför ska ja jämt ta hand om hästarna, va skulle hända om dom inte hade mej?:mad:
Har provat medryttare men har inte funkat då även denna inte heller dyker upp, dock talar iallfall om när man inte kommer....
Suck. Tips mottaget tacksamt

Sv: Vad ska man göra?

Om det var min syster eller min dotter och hon satt i system att skita i att ta hand om sin häst, hade jag sagt till henne att sälja hästen. Är man 22 år och inte håller det man ska är det bättre att den kommer till någon som bryr sig.

Du och din mamma ska säga åt din syster att ni inte tänker ta hand om hennes häst. Om hon själv inte klarar av att sköta om den ordentligt får hon lov att sälja den till någon som kan det! PUNKT!

Jag har inget emot att hjälpa andra, såvida jag inte blir utnyttjad.
Krisar det är jag en som alltid ställer upp i mån om tid och möjlighet finns...
Så jag hade gjort så här :

1. Pratat ut ordentligt om saken, bör inte vara så svårt eftersom det är ett syskon. Få reda på vad som ligger bakom. Personen i fråga kanske inte mår bra eller har någon annan förklarlig anledning. Utgå därifrån.
2. Börja hjälpa varandra genom att avlasta varandra vissa dagar, dela på sysslor och så.
3. Fungerar inget av ovanstående skulle jag tala om på riktigt för personen att det är ohållbart som det ser ut och att man har ett ansvar till sitt djur som ägare och klarar man inte av det så ska man inte ha djur. Djurets välbefinnande i form av mat, uppmärksamhet och kärlek ska aldrig utelämnas.

Jag hjälper också mer än gärna till, men då gäller "ge och ta". Enligt TS lät det som att hon mer eller mindre struntade i sin häst.

Självklart ska ingen utnyttjas.

Jag brukar hålla mitt tålamod 1-2 steg, på det tredje så säger jag ifrån.

Brukar kännas bättre att analysera saken lite också, vi alla är somsagt olika och en del, utan att de tänker på ett illa menat sätt så brukar de ta förgivet att saker fixas om man inte dyker upp.
Det är då jag tycker det är bra att vänta lite och prata om ut om saken för att sedan lösa situationen eller eventuellt säga ifrån.

Lite uppdatering i denna tråd. NU är ja trött. Hur många gånger ska man låta någon komma undan?
Min syster har inte bättra sej ett dugg, det går några veckor och hon håller på flitigt och är jätte duktig men sen glöms hästen bort igen.
Vi har pratat med henne om och om igen, men inget händer, utan då vänder hon på det hela och säger att jag själv inte är bättre.
Att göra historien kort, jag är hästmänniska, hon är hundmänniska. Jag erkänner att ja är fruktansvärt dålig att gå promenader med min hund (bor på landet å har så lätt att motionera hemma utan att behöva gå) hon bor inne istan och har hästen hemma hos mig och min mamma. Hon orkar ofta inte komma ut då det tydligen är så långt att gå (3km) så när ja inte kan hämta henne med bilen skiter hon i att komma ut. Hon har eget körkort å bil men den bilen är trasig. Hästen det handlar om är kraftigt överviktig och får ingen motion, kanske longering eller en promenad 2 ggr i månaden. Hon har vart ut till sommarhagen 1-2 gånger sen dom flytta dit för 4 veckor sedan medan ja iallfall vart där å klappat om mina djur min varannandag (dom kollas varje dag). Jag vet inte vad ja ska ta mej till, imorrn kommer hovslagaren och jag får ingen hjälp överhuvudtaget å 4 hästar ska verkas å skos ute.
Detta har pågott i flera år. Hon har svårt att hålla på själv utan måste isf ha sin karl eller nån annan med sej ut för att göra nått med hästen.
Ja själv får oftast ta hand om Alla hästarna och det är inge kul längre å bära allt ansvar, kanske ska börja ta betalt för varje sak ja gör numera. Hon är dålig på att betala utan gör det när hon själv kan, å har inga egna pengar utan lever på sin kille som nu också är arbetslös.
Hästen står på min mamma så hon har all rätt att sälja honom eller så, men han är en sån mysig häst å allt å skulle vi sälja eller låna ut honom kommer hon hata oss. Men ska man låta henne göra hata oss för hästen skull??
Hon tjatar om att det skulle bli mkt enklare om hon hade hästen hemma på sin gård. Dom väntar in hus som dom "får" men ingen vet när det blir.
Tips mottaget tacksam för just nu står de still...

Usch, det här låter jobbigt! Och du verkar jättetrött..
Jag tänkte direkt; om hästen står på din mamma, sälj eller låna ut den.
Det låter kanske hårt, men uppenbarligen har hon fått en hel del chanser. Ändå verkar inget ha förändrats.

Man kan/bör bara ta ansvar för andras djur SÅ länge. Nu får det väl vara bra...

Tänk vad många människor som skulle ha glädje av den här hästen. Nån som vill ha den som sin bästa vän.

Grundtanken med att ha häst är väl ändå nånstans att man ska ha roligt?

Du verkar inte ha så roligt..
Hoppas det löser sig!

Skaffar man ett djur så har man ett ansvar, hon tar tydligen inte det ansvaret och enligt mig är hästen det viktigaste att tänka på i en sån här situation.. Sälj den till någon som tar hand om och tränar den ist,..
Ev. låna ut på foder tills hon ordnat upp sitt liv?
Hon måste ju förstå själv att det är det bästa för hästen, som är i stort behov att komma i form också...?

Ja, fast mest frustrerad, tycker så synd om kraken. Jag har mina egna 2 att ta hand om så jag känner inte för att ta hand om någon annans heela tiden.
Men vågar man chansa att hon kommer att hata en? Vill ju inte det heller, men hästen är en travare, som är bland dom bättre ja ridit. Han älskar att hoppa å jobba å älskar uppmärksamhet. Tycker så synd att han inte får de han begär, pluss att han är kraftigt överviktig.
Han har vart i våra ägor i ca 6år så det är ju en häst man verkligen tycker om, så hade inte jag redan haft mina 2 hade jag ju tagit över honom själv.

Ska man ge henne ultimatum att nu får du siåså länge på dej att ta hand om honom annars letar vi fodervärd? För sälja har faktiskt ja svårt för också men ja gör mkt för den hästen. Men ska man ge henne sommaren på sej eller är det nu påengång som gäller? Vet faktiskt en som letar häst, men ja vill ju endå inte bli osams med min egen syster.
Eller ska vi bara sparka ut dom å säga att leta stallplats å betala allt sånt själva?
Såhär ser han ut nu:
28315345.jpg

Jadu, det är lätt att fortsätta trampa i samma fotspår som man är van vid... Kanske dags att byta riktning? Här är mina tankar på det du skrivit

NU är ja trött. Hur många gånger ska man låta någon komma undan?
Du har svaret i första meningen, så länge man orkar, inte längre.

Vi har pratat med henne om och om igen, men inget händer, utan då vänder hon på det hela och säger att jag själv inte är bättre.
Nu är det ju henne det handlar om, vill hon diskutera ditt beteende kan hon göra det någon annan gång.

hon bor inne istan och har hästen hemma hos mig och min mamma. Hon orkar ofta inte komma ut då det tydligen är så långt att gå (3km) så när ja inte kan hämta henne med bilen skiter hon i att komma ut.
Kanske dags för dig att helt enkelt säga nej, låt din mamma ta det med henne. Låter nästan som att du har tagit på dig mammarollen.

Jag vet inte vad ja ska ta mej till, imorrn kommer hovslagaren och jag får ingen hjälp överhuvudtaget å 4 hästar ska verkas å skos ute.
Dags att stampa foten i golvet och säga att du behöver hjälp! Till nästa gång bokar du in hovslagaren till dina hästar och de andra får boka själva.

Ja själv får oftast ta hand om Alla hästarna och det är inge kul längre å bära allt ansvar, kanske ska börja ta betalt för varje sak ja gör numera. Hon är dålig på att betala utan gör det när hon själv kan, å har inga egna pengar utan lever på sin kille som nu också är arbetslös.
Att ta betalt för det arbete du gör tycker jag absolut att du ska göra, särskilt när det rör sig om en längre tid. Kan man inte betala kan man inte ha häst, så enkelt är det.

Hästen står på min mamma så hon har all rätt att sälja honom eller så,
Då är det upp till din mamma att bestämma hästens framtid, vill hon att hästen ska vara kvar får hon ta hand om den, inte du.

men han är en sån mysig häst å allt
Det är ju de flesta djur man har haft ett tag ;)

å skulle vi sälja eller låna ut honom kommer hon hata oss. Men ska man låta henne göra hata oss för hästen skull??
Risken finns ju att ni blir osams ändå, pga att hästen är kvar och du sköter den fast du inte orkar.

Hon tjatar om att det skulle bli mkt enklare om hon hade hästen hemma på sin gård. Dom väntar in hus som dom "får" men ingen vet när det blir.
Låna ut hästen på foder, då kan hon ta tillbaka den när hon kan ha den på sin gård.

Senast ändrad av en moderator:

Men vågar man chansa att hon kommer att hata en?

självklart ska ni låna ut/sälja hästen. Din syster kommer troligen inte att sakna den särskilt mycket då hon så sällan träffar den som det är nu. Om ni väljer att låna ut hästen kan hon ju hälsa på den. Din syster är mycket barnslig och oansvarig som propsar på att behålla ett djur som inte kan ta hand om. Låt henne vara sur ett par veckor om det är vad som krävs, om hon känner hat över en sån här sak så har hon stort behov av en psykolog.

kolla om ni inte kan få in en medryttare.
Vem är det som betalar alla kostnader runt hästen? Med en medryttare så kan man ju både få hjälp och kanske en lite slant, samt att ansvaret blir mindre betungande.
Hästen får motion och blir därmed roligare att rida även för din syster och hon kanske får suget tillbaka. Får hon inte det så får i vilket fall hästen bättre kondition och ökar i värde inför en ev försäljning.

Lite allmänt svar.
Sälja eller lånar ut vågar vi nog faktiskt inte göra, bra sugen men nja vågar helt enkelt inte. Man hoppas ju på hon ändrar sej men så länge det ser ut som det gör nu så händer det inget.
Ang medryttare provade det förra året å visst det funkade ett tag, men den tjejen ville väl gärna inte betala och fick mkt i skolan och dök inte upp. Sen har vi haft våran granne som ridit lite då å då, men har så svårt att ta betallt för att hon gör ju oss en tjänst genom att rider på hästen som måste ha motion. Men har gjort så hon har fått tagit hand om mockningen som betalning.
Det är min mamma som sköter pengar om hästarna, ja började betala när ja fick min andra häst för ja tyckte att de va rätt å göra de. Men min mamma har menat på att ja betalat för å vara snäll :grin: medan syrran kommit undan ganska duktigt med betalning och arbete. Jag tycker det vart så fruktansvärt orättvist, så får även ja agera bankman å säga vad som ska betalas till morsan å vad som är skyldig hit å dit. Det kan ja säga har ja gett upp så ska morsan ha sina pengar får hon be om dom själv.
Förhoppningsvis löser det sej endå för vi ska sälja gården och hyra ett stall istället å då får hon inte plats så då får hon leta plats nära hos sej själv så det blir ju spännande hur de går till.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4