Vad ska man göra??!

K

kosmos

Hej !

Har börjat träna NH med min häst ganska nyligen. Och det går jätte bra när man är på ställen där hon känner sig trygg. Hon går bakom mig, jag kan leda henne över presenningar, stanna henne på presenningar, jag har lagt en presenning på henne med mera..

Men som tillexepel härom dagen när jag gick en runda med henne, så skulle vi gå mittemellan två gårdar, och hon blir rädd för något. Och när hon blir rädd så är det precis som att jag inte existerar längre.. :( och hon stirrar upp sig fullständigt och springer rundor ! men när vi väl kom där ifrån så är hon som ett lamm igen :crazy:

Hur får jag henne att lita på mig att saker och ting inte är så farliga ?? :confused:

Vill så gärna kunna rida ut en runda utan att behöva vara rädd för att flyga av i nått dike :p

Mvh Emelie :)

Sv: Vad ska man göra??!

Ta över rangen och påminn henne om vem som är hennes ledare :) Flytta henne åt höger och vänster, backa, säg till henne att gå runt dig i en ring och stanna henne. Kan du inte göra nått av detta med lätta hjälper får du vara lite hårdare, för hon ska lyssna på dig, trots att det är massor av läskigt runt omkring!

Så brukar iaf jag göra^^

När ni kommer till sådana läskiga saker, så visa verkligen att du är hennes ledare.
= Var lugn och harmonisk, som om ingenting hänt. Låt henne fjalla runt om hon nu vill det medans ni passerar platsen.

Hon kommer tillslut märka att du inte blir rädd, att du fortfarande är lugn. Då kommer hon bli trygg med dig.

Okej, jag försöker hålla lugnet.. men det är så himla svårt !!:( när hon håller på så, så blir jag så lätt arg ocg orolig jag med, och det måste ju va det värsta man kan bli egentligen.. Så det måste jag öva på.

Och sen vet jag inte, ska man stanna på den läskiga platsen, gå runt, backa henne m.m och vänta tills hon lugnar ner sig och märker att det inte är något farligt. Eller ska man bara försöka gå förbi ? :confused:

Tack för svaren

Emelie

För mig är det A och O att min häst lyssnar på mig hela tiden. Jag ska hela tiden kunna flytta, backa och stanna henne. Att behålla lugnet är svårt, jag vet. Men tänk inte på så mycket mer än att du ska vara lugn. Tänk mer som att h*n håller på att tramsar och fånar sig, och måste lyssna på mig. Ta kontakt med din häst genom att be honom flytta sig och backa och stanna. Visa honom att nu är det jag som bestämmer. Ge honom (eller var det en henne, sorry i så fall^^) uppgifter att lösa, vänligt men bestämt. Gör han inte som du säger och går emot ditt tryck visar du lite tydligare och sen säger du till honom ordentligt vad du vill! Visa honom sin plats, inte genom att ställa dig och slå eller skrika åt honom, utan var lugn och säg åt honom att hålla sin plats. Visa honom att han ska hålla avstånd från dig och gå där, ingen annan stans. Är du lugn ska han vara lugn.

Försöker han flytta dig (trycker sig emot dig eller hotar dig på nått sätt) kan du longera honom i en ring runt dig. Var kvar på den läskiga platsen och säg åt honom att gå framåt, runt dig. Han ska hela tiden tänka framåt. Sen stannar du honom och backar honom, och visar klart och tydligt att det är du som är hans ledare!

Hoppas det hjälper. Och kom ihåg att så fort han gör rätt berömmer du JÄTTEMYCKET och beter dig helt vanligt igen. Men kommer han för nära eller bröjar tramsa visar du vem som bestämmer igen. Då kommer han att bli lugn och förstå att om matte inte är rädd behöver jag inte heller va det.

Tack så mycket för tipsen :idea:

Blir till att ta en ny promenad på lördag, och så ska longeringslinan med :smirk: :) och jag ska vara lugn!

Emelie

Det är bra det! Tror att det kommer att gå superbra för er :bow:

jaa, jag hoppas och vill så gärna det !! :D

Liknande trådar

Hästhantering Heeej, har börjat hantera en 2årig varmblodshingst nyligen och han har världens personlighet. Han är alert och intresserad vad man...
2
Svar
27
· Visningar
2 494
Senast: yttre
·
Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 918
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 462
Senast: skuggi
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama