Vad ska man göra...

P

pytt

med en häst som har visat ett aggressivt beteende vid hantering i 3 år (så länge jag har haft honom). Jag har nu bestämt att jag inte kommer att behålla honom efter att ha blivit biten, sparkad och påsprungen. Jag är trött på att bråka med honom varje dag, ena sekunden är han hur snäll som hellst andra så anfaller han. Även om man bara står i hagen och inte ens kollar åt hans håll. Är såklart jätteledsen och förvirrad över det här, men vad ska man göra? Det ska ju trots allt vara kul att ha häst, som det är när jag rider honom för då är han snäll.. Nu har jag ringt en veterinär och frågat vad han tycker och fick då rekommendationen att ta ut en tränare (nh) som ska bedömma om det är ledarskaps problem som man kan lösa eller om det är något psykiskt. Jag vill ju såklart inte avliva men kan man sälja och finns det ens någon som vill/kan ha en sån häst. Har tänkt så mycket att jag snart blir tokig!! Älskar ju denna häst. (Ska väl tillägga att det inte finns något fysiskt fel på hästen.)

Hoppas ni har orkat läsa.. Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig och se vad andra anser att man ska göra. Det handlar ju trots allt om en levande varelse..

Sv: Vad ska man göra...

Det låter ju konstigt att hästen beter sej så aggresivt när du har haft honom i 3 år.
Ni måste ju ha lärt känna varandra på den tiden.
Du skrev att det inte var något fysiskt fel på honom. Antar att du haft en veterinär som kollat om honom då?

Du har inte provat med en equterapeut? Dom känner mer ingående på musklerna.

Hoppas bara att det löser sej om du får hjälp av en nh-tränare.

Lycka till! :bow:

Det ska ABSOLUT vara kul att ha häst!

Precis som jag inte vill vara tillsammans med någon som jag älskar men samtidigt slår mig så vill jag inte ha en häst som jag inte kan hantera. Om man får hjälp av någon duktig tränare så kan man säkert få det att fungera (precis som man kan ta hjälp av parterapi i ett kärleksförhållande ;) )

MEN då måste du fråga dig själv om det är värt det? Vill du lägga ner mer tid än du redan gjort på detta? Klarar du av fler motgångar? Känner du att det finns ett ljus i tunneln? Kommer du få bättre självförtroende av att kämpa mer eller känns det bara övermäktigt?

Ni kanske bara helt enkelt inte är rätt för varandra? DET ÄR I SÅ FALL HELT OK! Var inte ledsen för det. Ta lärdom av det istället :)

Lycka till!

Tack så jättemycket för båda svaren!
Det hjälper så otroligt mycket att bara höra vad andra har att säga om det här. Veterinären har kollat honom och vi vet att det inte är något fysiskt, dock har vi inte testat equiterapeut. Ska börja med att se vad nh tränaren ger honom för "diagnos". Men jag vet ju att i slutändan så är det ju ändå mitt beslut.. Känns ju såklart jättetråkigt om det slutar med att jag måste ta bort honom men samtidigt vill jag ju inte utsätta mig själv och andra för (mer) fara. Så brukar jag också tänka med att det är som ett förhållande. Jag skulle ju inte stanna om någon slog mig men ändå utsätter jag mig för fara varje gång jag hanterar min häst.
Kämpar vidare ett tag till nu iaf och sen får jag se hur jag gör!

Pick your partner, not your poison :)

Det är beundransvärt att aldrig ge upp, alltid kämpa vidare och försöka hitta lösningar på alla sina problem. Men det är också beundransvärd att faktiskt erkänna att man inte pallar mer. Man ska inte lägga energi på något som BARA tär på en hela tiden. Det slutar alltid dåligt.

Hoppas det löser sig för dig, oavsett vad du beslutar!

Hej. Jag säger som de andra. Ibland passar man helt enkelt
inte ihop. jätte bra att du erkänner det för dig själv. Att ta ut en nh är jätte bra om du hittar någon som är duktig. Jag tycker inte du ska avliva om det inte är något fysiskt fel
jag har nästan alltid tagit mig an sådanna hästar och det finns flera som mig som tycker detta är "roligt". Så visst kan du få hästen såld.
Men börja med nh.

med en häst som har visat ett aggressivt beteende vid hantering i 3 år (så länge jag har haft honom). Jag har nu bestämt att jag inte kommer att behålla honom efter att ha blivit biten, sparkad och påsprungen. Jag är trött på att bråka med honom varje dag, ena sekunden är han hur snäll som hellst andra så anfaller han. Även om man bara står i hagen och inte ens kollar åt hans håll. Är såklart jätteledsen och förvirrad över det här, men vad ska man göra? Det ska ju trots allt vara kul att ha häst, som det är när jag rider honom för då är han snäll.. Nu har jag ringt en veterinär och frågat vad han tycker och fick då rekommendationen att ta ut en tränare (nh) som ska bedömma om det är ledarskaps problem som man kan lösa eller om det är något psykiskt. Jag vill ju såklart inte avliva men kan man sälja och finns det ens någon som vill/kan ha en sån häst. Har tänkt så mycket att jag snart blir tokig!! Älskar ju denna häst. (Ska väl tillägga att det inte finns något fysiskt fel på hästen.)

Hoppas ni har orkat läsa.. Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig och se vad andra anser att man ska göra. Det handlar ju trots allt om en levande varelse..

Det råkar inte vara en Travare med Wall street banker eller eller mycket Nevele pride i stammen?

En NH-tränare är nog jättebra att testa!

Vad är det för häst? Sätt annars ut en annons och dyker "rätt" människa upp så kan du sälja och annars ta bort?

Vi har haft två sådana hästar i stallet.
Ett Halvblod 9 år gammal, född hos ägaren.
Han var precis som du beskriver, men han var även "jobbig" i ridning. Gick lika mycket bakåt som uppåt istället för framåt. ( denna ägare har tävlat internationellt i Svår Hoppning )
Med andra personer betedde han sig nprmalt, även i ridningen.
Han såldes för 16 månader sen, och nya ägaren är helt nöjd med honom och har inte upplevt dessa problem.
Den andre, ett Fullblod 16 år, ansågs mycket farlig, attackerade både i box och hage. Var även elak mot andra hästar, och fickk gå själv ute.
Han kom till vårt stall och inga åtgärder vidtogs pga att han här uppförde sig som den äldre gentleman han var. Denna häst såldes också av sin ägare, och allt fungerar bara bra hos nya ägaren.

Ibland funkar helt enkelt inte kemin mellan ägare och häst, och då kanske man ska acceptera det och släppa taget. För bådas skull.

Sälj hästen om du inte vill ha kvar den... Bevisligen så är det ju någonting i er relation som inte fungerar, som någon annan skrev är det inte säkert att problembeteenden kvarstår i samma omfattning hos en ny ägare som kanske hittar knapparna snabbt.

Jag har ganska hög toleranströskel, men efter tre år skulle jag förväntat mig att hästen (om den mådde bra) kunde bete sig civiliserat.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat