Vad ska man göra om...

A

alicen

Hej, hej!
Kom på att jag vet en del saker som man kan märka när man tex visiterar, men jag vet inte vad man ska göra ifall man märker det!
Så här är lite grejer som jag gärna vill veta vad man ska göra med ifall man upptäcker det :)

1. Om hästen s ben/hovar känns varma
2. Om hästen får ett stort sår
3. Om det blöder ur en näsborre
4. Om hästen visar tecken på kolik
5. Om hästen sera allmänt trött och/eller hängig ut
6. Om hästen haltar

Blev många fråger nu, hoppas ni i alla fall kan svara på någon av dem :)

Sv: Vad ska man göra om...

1. Om hästen s ben/hovar känns varma Ta reda på orsaken. Sår? Något som sitter i en hov (kratsa noga)? Nyskodd häst kan ha blivit sömstucken. Haltar den? Ev kontakta veterinär och hovslagare beroende på fynd.

2. Om hästen får ett stort sår => Veterinär

3. Om det blöder ur en näsborre => Veterinär

4. Om hästen visar tecken på kolik => Veterinär

5. Om hästen sera allmänt trött och/eller hängig ut Varför? Något som hästen precis gjort? Jättevarmt ute och precis ridit ett hårt pass är ju en naturlig orsak, till exempel. Tempa. Kolla efter sår, hältor etc. Aldrig fel att ringa veterinär och rådfråga!

6. Om hästen haltar Samma som på 1:an. Något du vet som har hänt? Sår? Svullnader? Värme? Kolla hoven! Låta hästen vila. Diffusa hältor utan synbar orsak som inte går över på 2-3 dagar tycker jag man ska ta ut veterinär för. Är hästen ordentligt halt är det veterinär direkt, förstås!

Finns inga universalsvar på frågorna, det är mycket sunt förnuft och känsla som gäller. Bättre att kontakta veterinär en gång för mkt än för lite.

4. Om hästen visar tecken på kolik => Veterinär + att man ska leda runt den när man väntar på veterinären, och INTE ge kraftfoder elr ngt annat.

Det är inte säkert att man kan hantera sin kolikhäst. Har den jätteont så är det förenat med livsfara att vara i närheten av den, då den kan kasta sig vilt av smärta. Att leda runt hästen kan i vissa fall vara positivt, för att försöka få igång magen igen, men man ska inte leda hästen så man på nåt sätt tröttar ut den!

Tack för svaren:laugh:
Ingen mer som har lust att skriva lite...?:bump:

Ett litet tips som man kan ta till sig om man inte är bessevisser!
Om hästen har kolik så lyssna på magen om det bubblar eller är tyst.
Släpp ut hästen själv i hagen så att den springer och blir "orolig" då får dem igång magen och bajsar. Har aldrig kontaktat en vetrinär pga kolik.
Ge inge mat under tiden hästen har kolik.

Blöder ur näsan utan andledning bör du kontakta vetrinär. Men hästen kan även blöda lite efter ett hårt träningspass. När det är kallt ute och du har tränat så brukar dem kunna blöda lite ur näsan.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?