Vad ska man ge en Fjording??

B

boran

Hej!!!!!

Jag undar hur mycket ska man ge en fjording för mat?
Har hört att man inte ska ge dom för mycket kraftfoder (kan leda till fång)..... :crazy:

Under sommaren ska min fjording på 7 år vara ute hela, han kommer bara att få mineraler och en saltsten, räcker det?

Och hur mycket ska man ge en fjording under vintern?? :confused:

Jag har bara haft min fjording i 2 dagar nu, och behöver hjälp!

Hoppas att ni kan hjälpa mig !


//fjordingar är INTE envisa, iallfall inte min :cool:
 
Fjordingar är ju individer precis som andra hästraser. Jag vet en som behöver ge sin fjord fri tillgång på hö & ett par kg kraftfoder för att hålla honom i bra hull. Själv har jag haft ganska lättfödda fjord.

Min kat C fjorda äter 5 kg hö, 1 kg havre, 0,2 kg betfor, går i nedbetad gräshage. Hon rids 6 dgr/v blandat träning i dressyr & hopp med uteritter.
 
Visst räcker det under sommaren...som alla vet så är juh inte Fjordingar särskilt svårgödda :)
Mina två Fjordisar klarar sig fint med det på sommaren. Se till att du har fint hö på vintern men det är svårt att säga mängden då alla hästar kräver olika mkt. Har även hört att Fjordingar med fördel kan gå på höet som togs året innan, inte lika mkt proteiner i det och Fjordingen naturligt är juh gjord för att gå på väldigt karg föda. Inget jag testat, bara hört. Men som du säger...tat lugnt med kraftfodret men rider du o tränar regelbundet så måste även en Fjording få i sig rätt näring.
 
Jag har fjording och min pappa är veterinär och vi ger hö iaf till midsommar tills gräset har lagt sig lite och sen beror det väl på hur hästen är och vilka krav den har på sig. Jag hade en fjording förut som jag inte gav något på sommaren men den jag har nu får ganska mycket kraftfoder för annars orkar hon inte det jag kräver av henne och hon klarar det.
 
Jag rekomenderar ingen att ge fjolårets hö!! Det är både fullt av damm och inget värde i höet längre.

Nu svarar jag dig med fjordingen!

Nej, ta analys av höet i höst och lägg ut det här på buke och foder så kommer du att få hjälp av många. Är det mycket gräs i hagen så behöver du nog inte ge så mycket mer till din fjording. Mer än kanske mineraler och ev vitlök mot mygg. Sedan beror det ju på hur mycket du rider. Om din häst behöver mycket mer energi. Men rider du normalridning och inte tävlar eller kör hårt så räcker det nog. Det är bara att prova så får du se.
 
Hade en stor och mycket lättfödd fjording på 150 cm, han gick på 6 kg hösilage och 1 kg krafft grund på vintern. Inget extra på sommaren, men det beror ju på hur mkt gräs det är i hagen.
 
Jag rekomenderar ingen att ge fjolårets hö!! Det är både fullt av damm och inget värde i höet längre.

Dammet kan ju stämma om man lagrar det dåligt, men vad gäller energi och protein så håller det sig så länge höet inte är mögligt. Vitaminerna brukar däremot minska rejält.

mvh Jessica
 
Som sagt va...det är endast vad jag hört...inget jag praktiserat själv. Det enda jag själv kan förstå o det är att fjordingar i det naturliga gick på mkt magert bete...
 
Vad sägs om Soja?
Min kompis som har ett omusklat fullblod ger sin häst det. Hon är jättenöjd med det
och har sett resultat snabbt! Hon ger ca 5 dl om dagen.

:)SecretLady :banana:
 
ja, hon ger 5 dl om dagen.
själv kan jag nästintill ingenting om soja, vet bara att hon var mycket nöjd med det!
Hur mycket soja ger ni? Jag jobbade i ett stall innan där dom bara gav 1 dl på kvällen,
men som sagt har jag ingen aning om hur mycket som är bäst att ge! :crazy:

:)mia
 
Jag tycker att man bör ha koll på hur mycket protein foderstaten innehåller innan man ger soja till hästen, annars kan det bli problem.

5 dl soja motsvarar 335 gr och det är ganska mycket, maxgivan ligger på 100 gr soja per 100 gr häst.

Som jämförelse kan man säga att mängden protein i 335 gr soja motsvarar mängden i drygt 1,5 kg havre, fast utan energitillskottet.

mvh Jessica
 
det beror helt på hur mycket du rider, om hästen är svår lr lätt född (även fast jag gissar på de senare)

jag gav min fjording
6 kg hö
1.5 kg krafft grund
1.5 kg havre
0.5 dl (torr) betfor
mineraler
vitlök
biotin
 
Jag ger min fjording:
6kg löshö
3dl baskraft
3dl betfor
3dl kli
1dl olja
4st vitlöksklyftor
Morötter, äpplen, hårdbröd, mjukbröd, bananer m.m

Detta mår han som en prins på...... :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 517
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 542
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 613
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 004
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp