Sv: Vad ska jag tänka på när jag flyttar min häst?
hej, jag har alltid flyttat mycket och det har ju mina hästar oxå gjort (står inför flytt nu tex)
mina hästar är iofs tävlingshästar som är vana vid nya miljöer, men gör ingen stor grej av det. beroende på vilken tid på dan du kommer, släpp hästen i box eller hage, kan vara en bra idé med egen hage de första dagarna kanske, så pållle får hälsa på de andra över staketet först. kan ju oxå vara bra att eventuell hagkompis står i boxen brevid, så de kan lära känna varandra genom gallret innan de släpps ihop.
tänk på att ta det lite lugnt och variera ridningen första månaden, det tar lite tid att ställa om leder och senor till ett nytt underlag, så du inte tränar stenhårt dagligen på ett ovant underlag, det sliter mer än man tror, speciellt om du brukar rida mkt på bana.
i övrigt är det bättre att hålla igång och rida från dag 1 så hästen känner igen iaf de rutinerna.
ta med grovfoder från det gamla stället så du kan blanda det nya och det gamla grovfodet i nån vecka så tarmen hinner ställa om sig, gör inga tvära byten i kraftfoder heller.
jag har aldrig märkt negativ reaktion på flytt (ja, från min sida kanske...)