Vad ska jag tänka på när jag flyttar min häst?

L

Liz Indra

Jag ska snart flytta min häst och skulle behöva lite bra råd.
Jag har aldrig flyttat en häst innan så jag behöva veta hur länge det tar för en häst att annpassa sig till det nya hemmet. Även om det är något speciellt som jag ska tänka på vad gäller andra hästar vid den nya omgivningen.

Svara gärna:laugh:

Sv: Vad ska jag tänka på när jag flyttar min häst?

jag förutsätter att du träffat de nya stallägarna/skötarna och att du vet vad som gäller med stallpass, vad som ingår i hyra och vad som förväntas av dig i form av stallpass etc...

när jag var med och flyttade häst sist så såg vi till att boxen var klar på det nya stallet, sedan så lastade vi bara alla grejjer i bilarna och häst i släpet och åkte.. släppte in hästen i nya boxen, lastade ur allt ur bilen o sedan fick hon gå ut i hage...

man behöver inte göra det så krångligt?

att släppa hinstar och ston i samma hage är kanske inte o rekommendera likväl som att ha uppsyn över hästar om man släpper ut de ihop till en början..

När jag flyttade min häst som stått i samma stall sedan han föddes för 12 år sedan så gjorde jag så att han fick gå ute i sin gamla hage i sitt gamla stall till eftermiddagen. Det nya stallet låg bara 15 min från det gamla.
Jag valde att flytta i samband med installning från betet, det tyckte jag var smidigt.

Först flyttade vi alla saker och gjorde i ordning i det nya.:)
Sedan åkte vi och han stog i boxen över natten. Dagen efter gick han själv i ridhuset, ville att han skulle ha en dag på sig att känna in sitt nya hem innan han gick ut i hagen med alla andra, (i fall det mot all förmodan skulle hända ngt). Dan därpå gick han ut i stor hage med resten av hästarna, under uppsikt... Och det gick utan problem. Verkade känna sig hemma fort. :)

Detta var ju bara hur jag hanterade flytten med själva hästen, självklart gäller det att ha klart för sig rutiner etc. i det nya stallet så man inte kommer dit och gör sig ovän med en gång.
Jag kände redan flera av mina nya stallkamrater, det var en stor fördel.

hej, jag har alltid flyttat mycket och det har ju mina hästar oxå gjort (står inför flytt nu tex)

mina hästar är iofs tävlingshästar som är vana vid nya miljöer, men gör ingen stor grej av det. beroende på vilken tid på dan du kommer, släpp hästen i box eller hage, kan vara en bra idé med egen hage de första dagarna kanske, så pållle får hälsa på de andra över staketet först. kan ju oxå vara bra att eventuell hagkompis står i boxen brevid, så de kan lära känna varandra genom gallret innan de släpps ihop.

tänk på att ta det lite lugnt och variera ridningen första månaden, det tar lite tid att ställa om leder och senor till ett nytt underlag, så du inte tränar stenhårt dagligen på ett ovant underlag, det sliter mer än man tror, speciellt om du brukar rida mkt på bana.
i övrigt är det bättre att hålla igång och rida från dag 1 så hästen känner igen iaf de rutinerna.
ta med grovfoder från det gamla stället så du kan blanda det nya och det gamla grovfodet i nån vecka så tarmen hinner ställa om sig, gör inga tvära byten i kraftfoder heller.

jag har aldrig märkt negativ reaktion på flytt (ja, från min sida kanske...)

Det är ju alltid individuellt hur hästen reagerar men oftast tycker inte jag att det brukar vara ngt bök om det är samma ägare som hanterar hästen. Den känner ju dig. Såklart är det en del nya lukter och omgivningar efter en flytt, och hur snabbt den kommer in i nya flocken avgör ju väldigt mycket. Men du får nog ta tiden som den kommer och vara lyhörd för din häst helt enkelt.

Såklart kan man ju ha i bakhuvudet att man frågar innan man låter hästarna hälsa på andra som den inte hälsat på förr. Tex vid ridtur. Men så är det ju alltid.

Sen kan det ju vara bra att höra sig för med stallägaren hur relationen med markägarna är tycker jag. Om man får rida i skogarna eller om det finns några speciella överenskommelser. Så vet du att du inte trampar ngn på tårna när du rider ut i skog och mark.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 695
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama