Vad ska jag lägga på mitt sto?! e: Dammen774

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tezzanj
  • Startdatum Startdatum
T

Tezzanj

Har ett sto e: Dammen774 u: Svea Corona ue: Dragon465.

Funderar på vad jag skulle lägga på henne. Finns ju så många hingstar och jag vill att det ska bli bra :confused: Hon är ju en super häst. Skulle vara glad om man kunde få lite förslag :laugh:

Sv: Vad ska jag lägga på mitt sto?! e: Dammen774

Ja hon har ju en välkänd mamma.
Men vad vill du ha ut av fölet?

Jag har tittat lite mer på henne och hon är själv inte heller fy skam.
Men med tanke på hennes ålder tror jag att det bästa är att inrikta sig på hingstar som har bra sperma. Vem som har det nästa år går ju inte att säga förrän säsongen är igång.

Sedan med tanke på hennes egen storlek är det kanske inte fel att titta på hingstar som lämnar lite större.
Min egen personliga favorit till henne hade varit Cornet Obolensky.

Fast Cornet Oblensky är väl inte känd för att ha bra simmare? :confused:
Sen vet jag inte om stoet måste ha en hingst som lämnar större själv är hon 171 (om nu jag inte kollar på helt fel häst). Avkomman är förvisso bara 159 men FF har väl lämnat mycket som är litet i alla fall häromkring är många knappt 160.

Kanske Cornet Obolenskys son Bravour? Välbyggd hingst som både kan hoppa och röra sig och som verkar trevlig i skallen.

Håller med ancan om att det är ett riktigt fint sto:)

Fast Cornet Oblensky är väl inte känd för att ha bra simmare? :confused:

Det är ju just det man aldrig kan säga om någon hingst innan man börjar använda honom för året. Bra eller dåliga "simmare" kan variera från år till år och från månad till månad. ;)

Men om han har bra när det är dags hade jag inte tvekat på honom. Annars så har han ju två söner som inte går av för hackor heller....

Jag vill/ skulle vilja ha en häst med bra lynne det är nr:1 sen är det ju ett pluss om den även kan få med sig sin mormors och mammas hopp teknik, känner inte till pappa och morfar så mycket tyvär :( Sen vet jag att jag vill lägga en rätt kort häst på henne då hon är rätt lång i kroppen och jag önskar en lite mer kompakt häst :) Har inte haft halvblod fören nu , har bara haft arabiska fullblod och avlat på :)

Dammen var , i mitt tycke en mkt kapabel och bra hingst, efter fina Alme´Z .
Han föddes i Holland , men leasades till Sverige under några år.
Morfar till Dammen, Lucky Boy ** är förmodligen en av de bästa fullblodshingstarna som använts i halvblodsaveln.

Har fått förklarat för mig att det är en väldigt bra unik på henne :) Tycker då att det skulle vara lite dumt att inte använda henne till att föra den linjen vidare :) Vet inte om jag är helt ute och cyklar eller inte men så tänkte jag :) Och så vill jag helt klart ha en liten efter min snäcka oxå :P

Jag fick ett sto-föl i våras efter Bravour och mitt Dammen-sto. Än så länge ser hon riktigt fin ut och jag hoppas att de håller i sig;)

Vilken av helsyskonen är det? Det fanns två när jag kollade :) en född 91 och en född 92. Bravour röstar jag på hursom!

Jag har ett Dammen sto som jag också planerade att lägga Bravour på, nu börjar jag fundera att jag vill ha en hingst som lättar upp mer då mitt sto är av den gamla modellen, och hennes första avkomma ser ut att ha ärvt mycket av hennes typ. Skulle vara spännande att se hur ditt sto och avkomma såg ut :d

Har bara ett par dåliga bilder på henne liggandes på datorn :( kan inte lägga upp bilder här tydligen :( Men min heter Simona C och är den som gjort lite mindre än Samatha C :)

Senast ändrad av en moderator:

Sen vet jag att jag vill lägga en rätt kort häst på henne då hon är rätt lång i kroppen och jag önskar en lite mer kompakt häst :)

Det låter vettigt, Dragon hade väl kanske inte riktigt vad vi idag tycker är högställd sporttyp, så man vill kanske inte riskera att det blir dragster-modell på avkomman om fel anlag slår igenom. :)

Kul att se bild på ditt sto !

När jag såg bilden tänkte jag direkt på Gaspari...och hans bakben.

Kul att se bild på ditt sto !

När jag såg bilden tänkte jag direkt på Gaspari...och hans bakben.

Får man fråga varför?! Var det något spec du tänker på då? Har ju aldrig haft halvblod så jag är nyfiken :D Mitt första halvblod detta och försöker lära mig lite :) Vet att om inte alpen corrado gått ur avel så hade jag lagt honom på henne för jag älskar den hästen, han är så genom snäll och trevlig att hantera :)

Nu skriver jag inte det här far att vara elak eller dum mot dig. Men om du vill hålla på med avel av halvblod så är en hingst som Alpen Corrado just en sådan som du ska undvika. Ditt sto är bra alldeles för bra en sådan hingst.

Alpen Corrado har gått från att vara AB premierad p g a egna tävlingsmeriter till C som betyder att han inte rekommenderas till avel. Det innebär att hans avkommor inte varit tillräckligt bra för att avelsförbundet ska låta honom vara i avel. Vilket innebär att avkommorna inte får gröna papper och då inte blir stamboksförings bara.

Sedan även om han inte hade blivit sänkt så är det en gammal hingst och du har ett gammalt sto. Man brukar säga unga hingstar till gamla ston och gamla hingstar till unga ston. Men idag går det mer och mer åt det hållet att man har både unga ston och unga hingstar för motsvara önskemålen från marknaden om stammar, typ på häst m m.
Så till ett sto som ditt ska du leta efter lite yngre hingst även om den för all del kan vara beprövad redan i aveln.

Eftersom ditt sto har en helsyster så kan ett bra tips vara att titta lite på hingstvalen som är gjorda till henne och hur avkommorna har blivit.

Sedan så när det gäller halvblodsavel så kommer anledningen till att tar föl på stoet att ha betydelse för hingstvalet.
Är det för att du vill ha en häst till dig själv eller är det för att föda upp och sälja?
Om det är till dig själv ja då kan en hingst som Alpen Corrado gå att använda. Men om det är för att hingsten är snäll och trevlig så kan t ex Nobel vara ett betydligt bättre alternativ.
Är med sikte på att sälja avkomman måste man i dagsläget faktiskt tänka lite på hur attraktiv hingsten är på marknaden när man väljer Cornet Obolensky som jag nämnt tidigare är en klasshingst som lämnat många godkända söner, bra tävlingshästar, tävlar själv i världs eliten trots att han är född 1999. Visst kostar han att använda men med ett sto som ditt är chansen stor att den avkomman går att sälja med vinst utan problem.
Sedan finns det många andra fina hingstar att välja på och det är långt ifrån alltid som den dyraste populäraste hingsten är den bäst till ens sto.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar