Vad ska jag ha som första bett?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Det är dags att börja pröva huvudlag med min minsting.. och även dags att välja lämpligt bett. Vad tycker ni är det bästa bettet att ha i början när man ska vänja dom med det samma. Alltså jag har inte tänkt börja tömköra än utan vill bara att hon ska pröva på att ha nått i munnen och lära sig att det är positivt..

Sv: Vad ska jag ha som första bett?

Eftersom din unge är så liten ska du försöka hitta ett tillräckligt kort bett, jag har kört in mina på 10,5-bett men då har de varit MINST ett halvår äldre än din (varmblod).

Det viktiga är att det inte viker sig på mitten och klämmer när du leker.

(Tvååringen har fortfarande 10,5-bettet för han har inte större mun)

okej låter vettigt.. Hon har fått bekanta sig med några bett redan.. som jag smörjt in med sirap.. Är vanligt tvådelat. vet inte exakt storleken men skulle tippa på 10 - 10,5..

Men jag funderar på om gummi kanske är bättre? Nån som prövat bett med smak? Kan ju vara bra att ha i början kanske..

Rakt, tvådelat eller tredelat?

Krångla inte till det för dig redan från början. ;)
Vanligt tvådelat smalt och tunnt bett går alldeles utmärkt.

Jag tycker att gummi / äppelbetten kan vara för tjocka för en föl-mun.

Mina har alltid körts in på vanliga tvådelade utan problem.

òkej.. då fortsätter jag som jag börjat.. tänkte pröva huvudlag en snabbis i helgen.. prövade sele idag :D Hon tycker bara det är roligt när det händer massa saker :) Bråkar inte alls.. blev lite tjurig när det började spänna runt magen.. men det är ju ett sto så jag förväntade mig inget annat än svansviftning ;)

Jag har ju förhopppningen att mina hästar ska gå med vanligt bett och vanlig käkpinne. Så jag kör in dem på det. Och ingen sirap ;).
Som CP sa,krångla inte till det för då får du fortsätta.

Jag har heller aldrig haft nåt kladd på bettet...

Men käkpinne, det väntar jag med tills jag ser om det behövs.

sirapen har jag bara haft på nu när hon fått bekanta sig med bettet första gångerna.. för att hon ska associera det med något positivt.. sen när jag ska sätta på henne huvudlag så blir det inget sånt.. är alldeles för krångligt och kladdigt..

Föl/åringar är ju som alla andra småungar och ska ha allt i munnen så det brukar ju inte vara några störra problem att stoppa in bettet.

Jag har faktiskt tränsat de tre senaste "normalt" utan att hålla på och tramsa med att öppna stolpar och krångla, nu när tvååringen kraschade ögonbrynet i en glasruta ´(han blev knuffad av en annan häst) och var tvungen att tränsas så, så tyckte han det var skit-skumt.

( Ja, ytterligare en grej som hänt här ALLT jävlas just nu)

Och min filosofi är att den ska vara där,när den behövs :angel:.

Ja men då är det ju bara att stoppa in det, jag har inte varit med om en enda bett-van häst som krånglat med ett käkbett, däremot har jag inte något i rätt längd för småpållarnas munnar och därför avstår jag.

Det brukar räcka med remmen under hakan på dem rätt länge (flera av mina har aldrig behövt nåt mer)

Oj, slog han huvudet genom en ruta alltså? Klarade sig ögonen?

Det kan ju iofs vara bra att kolla att inte huvudlaget sitter väldigt tajt första gångerna man ska vänja hästen. Jag såg en gång hur en häst blev fullkomligt hysterisk första gången den fick på sig ett huvudlag och det stramade. Pojkarna som höll i projektet fick stora problem att få av huvudlaget igen och därefter var hästen alltid svår att tränsa.

Jag vill ha så lite som möjligt i munnen på dem, så jag kör med kindstropp och inte checkbett.

Jag hade läderbett ett tag, men så sa någon att det kan vara väldigt obekvämt för hästen (?). Jag fattade inte på vilket sätt, men jag slutade i alla fall ha läderbett redan från början. Men en del av mina äldre hästar funkar bättre på läderbett. De accepterar läderbettet på ett annat sätt än stålbettet.

Frågar man andra så får man höra att det tredelade är skarpare än det tvådelade och att man därför inte bör använda det på unghästar.

Jag vet inte vad som är rätt, men det finns delade meningar.

Jag tycker att de flesta unghästar verkar trivas bäst på oledat bett. Gillar de inte det bettet provar jag ledat eller tredelat.
Jag tränsar som vanligt direkt. Brukar aldrig vara några problem.

Oj, slog han huvudet genom en ruta alltså? Klarade sig ögonen?

Det kan ju iofs vara bra att kolla att inte huvudlaget sitter väldigt tajt första gångerna man ska vänja hästen. Jag såg en gång hur en häst blev fullkomligt hysterisk första gången den fick på sig ett huvudlag och det stramade. Pojkarna som höll i projektet fick stora problem att få av huvudlaget igen och därefter var hästen alltid svår att tränsa.

Han halkade in i rutan med ena ögonbrynet först, tre snygga stygn och 1800 spänn fattigare (vi har inte fått fakturan på stygnen ännu, runt ÖGONEN tar jag inte stygnen själv hur snäll hästen än är)

Vi hade tur i oturen alltså (med fakturorna för operationen och osteopaten i samma månad som ögonbrynet som så klart inte kommer upp i självrisken på försäkringen) :eek:

Jag vill ha så lite som möjligt i munnen på dem, så jag kör med kindstropp och inte checkbett.

Jag hade läderbett ett tag, men så sa någon att det kan vara väldigt obekvämt för hästen (?). Jag fattade inte på vilket sätt, men jag slutade i alla fall ha läderbett redan från början. Men en del av mina äldre hästar funkar bättre på läderbett. De accepterar läderbettet på ett annat sätt än stålbettet.

Jag har kindstropp på alla som funkar med det hela tiden. :idea:

Någon har haft läderbett på någon också men så snappade jag upp att det är vanligt att läderbetten är lite tjocka för unghäst-munnen och slutade.

Jag kör in i ett cob-huvudlag med ett litet "rid-bett" då de flesta inte passar i travhuvudlagen men ser givetvis till att det inte sitter för tight.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 838
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024