vad ska jag ha med mig?

attempt

Trådstartare
Jag ska träna för en ny tränare den 26, vad brukar man ha med sig på träning? Träns, sadel, borstar är ju självklart. Men ska man ha med sig något mer? Och vad ska man speciellt tänka på vid transporteringen?

Sv: vad ska jag ha med mig?

*Den utrustning hästen brukar ha vid ridning. En extra (dvs torr...) pad kanske. Har du något problem med din utrustning, ta med det du har och be tränaren om hjälp. Ska du börja träna rörelser där hästen korsar benen kan det vara bra med heltäckande skydd på frambenen.
*Vad du behöver för att ta hand om hästen, dvs borstar, svettäcke. Tvättsaker om du har möjlighet att tvätta hästen där, ibland blir man genomsvettig och vill åtminstone kunna skölja av rygg, under sadelgjord och hals. Det viktigaste i sjukvårdsväg, olyckor händer alltid vid fel tillfälle.
*MAT till hästen. Både hö och kraftfoder, vad den brukar få. Har sett folk komma till kurs utan en hötuss, bara lite havre. Hinkar, ifall det inte finns vattenkopp, och för att blanda iordning fodret i.
*För transporten tycker åtminstone jag att du bör ha transportskydd på hästen, och inte sätta fast den i repgrimma. Kör försiktigt, speciellt i svängar, så hästen hinner med att hålla balansen.

*Även till dig själv så behöver du ridutrustningen, med möjlighet att anpassa den till vädret och temperaturen. Kan vara skönt att ha med något annat att byta med, speciellt skor. Ta med sporrar om du har, man brukar behöva dem för att klara av att driva så mycket som behövs på en kurs.
*Mat till dig själv, och dryck naturligtvis. Sovutrustning om du ska sova där. Tandborste och pyjamas. Handduk och tvål. Plåster och huvudvärkstabletter. Torra strumpor.

Om du bara ska dit, rida ett pass och sedan hem så är ju den här packningsmängden inte nödvändig. Välj det som verkar lagom.

SUVERENT SVAR! Efter att ha läst detta har jag inte en enda fråga. :)

Bra, kändes nästan som om jag babblade lite för mycket.

En till sak. Hjälm. Många anläggningar har hjälmtvång av försäkringsskäl, och det tvånget gäller även om man hyr hela anläggningen. Efterlevs inte alltid så bra, men det kan vara bra att veta.

/Ida

Förutom alla saker, som Sarma så bra berättade om så föreslår jag att du också tänker på att

våga fråga! Se till att ställa alla frågor du vill till tränaren, inga frågor är för dumma!

ha ett öppet sinne, konstruktiv kritik är alltid bra att få. Det är lätt hänt att vi tar det på ett negativt sätt och blir ledsna. Personligen tycker jag att ju mera tränaren "skäller" på mig, dessto bättre! Ju mer lär jag mig.

Se också till att våga säga till om det är något du inte förstår, så får tränaren förklara det lite bättre.

Lycka till, hoppas ni får riktigt roligt!

Är det en endagars kurs eller tvådagars? Jag brukar alltid ta med mig Isbalsam, eller något annat kylande liniment för hästens ben om han har gått ett hårt pass. Alla gör ju inte det, men du kan ju fundera på det i alla fall! :) Lycka till!

Det är en endagskurs, eller en helt vanlig träning om man säger så.

Bra tips! Man rider ju normalt betydligt hårdare på en clinic än i vanliga fall.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar