Sv: vad ska jag ha med mig?
*Den utrustning hästen brukar ha vid ridning. En extra (dvs torr...) pad kanske. Har du något problem med din utrustning, ta med det du har och be tränaren om hjälp. Ska du börja träna rörelser där hästen korsar benen kan det vara bra med heltäckande skydd på frambenen.
*Vad du behöver för att ta hand om hästen, dvs borstar, svettäcke. Tvättsaker om du har möjlighet att tvätta hästen där, ibland blir man genomsvettig och vill åtminstone kunna skölja av rygg, under sadelgjord och hals. Det viktigaste i sjukvårdsväg, olyckor händer alltid vid fel tillfälle.
*MAT till hästen. Både hö och kraftfoder, vad den brukar få. Har sett folk komma till kurs utan en hötuss, bara lite havre. Hinkar, ifall det inte finns vattenkopp, och för att blanda iordning fodret i.
*För transporten tycker åtminstone jag att du bör ha transportskydd på hästen, och inte sätta fast den i repgrimma. Kör försiktigt, speciellt i svängar, så hästen hinner med att hålla balansen.
*Även till dig själv så behöver du ridutrustningen, med möjlighet att anpassa den till vädret och temperaturen. Kan vara skönt att ha med något annat att byta med, speciellt skor. Ta med sporrar om du har, man brukar behöva dem för att klara av att driva så mycket som behövs på en kurs.
*Mat till dig själv, och dryck naturligtvis. Sovutrustning om du ska sova där. Tandborste och pyjamas. Handduk och tvål. Plåster och huvudvärkstabletter. Torra strumpor.
Om du bara ska dit, rida ett pass och sedan hem så är ju den här packningsmängden inte nödvändig. Välj det som verkar lagom.