Vad ska jag ha för tum på sätet?

T

Tjalfe

Är tum-storlekarna ungefär samma på westernsadlar som på "vanliga"? Jag ska ha en sadel till min stora shettis. Alltså får den inte vara alldeles för stor men eftersom jag är en liten vuxen så får den heller inte vara för kort. Hade en westernsadel för några år sen som var perfekt både till mej och till hästen men vet inte vad tumstorleken var på den. Behöver ha en som motsvarar ca 15" på en vanlig sadel blir det samma tumstorlek på en westernsadel?
Kommer köpa en billig variant som t.e.x den som finns på b*rjes...
Vilken storlek tror ni passar bäst? Den finns i 10-16". På h**ks finns det en i storlek 13 och 14"

Sv: Vad ska jag ha för tum på sätet?

Ingen som har något tips?

Någon borde väl iaf veta om westernsadlar är likvärdiga i tumstorlekarna jämfört med "vanliga" sadlar?

Är tum-storlekarna ungefär samma på westernsadlar som på "vanliga"? Jag ska ha en sadel till min stora shettis. Alltså får den inte vara alldeles för stor men eftersom jag är en liten vuxen så får den heller inte vara för kort. Hade en westernsadel för några år sen som var perfekt både till mej och till hästen men vet inte vad tumstorleken var på den. Behöver ha en som motsvarar ca 15" på en vanlig sadel blir det samma tumstorlek på en westernsadel?
Kommer köpa en billig variant som t.e.x den som finns på b*rjes...
Vilken storlek tror ni passar bäst? Den finns i 10-16". På h**ks finns det en i storlek 13 och 14"

Köpa på B*rjes och H**ks är det samma som att köpa en skitsadel! :mad:
Är inte du för stor för en shettis eller (ta inte illa upp) lite kortvuxen? :D :eek:
Shettis kanske kan passa 12'' ( :confused: ), har ingen koll på det...

Har skapat en tråd(http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=710888) om att jag rider på min shettis och jag fick bara posetiva svar. Jag är för lång men vikten är inga problem. Jag är strax över 160cm men väger bara 45kg, sen är shettisen väldigt stor för att vara shettis, runt 110cm och grov:D Sen rider jag ju väldigt lugnt på henne. Men behöver nu en sadel, har försökt hittat en vanlig men det är omöjligt att hitta någon som passar bra.
Men är 12" på en westernsadel lika litet som en 12" vanlig sadel? Isåfall är det ju alldeles för litet. Hon har en "vanlig" sadel nu som är 15" den är väl på gränsen till för stor men det funkar. Så jag vill ha en westernsadel i ungefär samma storlek.
Vet du något annat ställe som säljer små westernsadlar som inte är allt för dyra? Har en väldigt tunn plånbok...

Liknande trådar

Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Hästmänniskan För att göra en mycket lång historia kort så: Har ett 11-årigt sto som jag från början red vanlig dressyr på. Utbildad någonstans...
Svar
11
· Visningar
2 353
Senast: lewellyn
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·
Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: 4BarsRR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka