Vad ska jag ha för hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kamikazepiloten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 442
K

Kamikazepiloten

Vad skulle ni lägga på dessa ston?

Häst 1
Häst 1

Meadow Debibo - Rocket Force - Xanthe - Rebell

Hon är inte särskilt stor, 158 cm, ganska kompakt byggd. Behöver en hingst med bra galopp, då hennes inte är den bästa. Letar hopphingst.

Bild på galoppen:
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4

--------------

Häst 2
Häst 2
Argolins xx - Cebrecs xx - Aktas xx

Söker en hopphingst. Hon är ganska liten, reggad som 160 i mkh, men har ganska markerad manke, känns dock mycket mindre än sto 1. Har ganska markbundna gångarter.

----------------

Högst ev, har fått ett erbjudande om att låna för betäckning, vi får se, jag klurar ännu.

Häst 3
Strong Statement xx - Diaghlyphard xx - Algarve xx - Stratos xx

Sv: Vad ska jag ha för hingstar

Varför inte Cagliostro till den där fula nr 2? ;)
Hehe, han vill jag ha!

Till båda fullblodsstona skulle jag se mig om efter en hingst med bra typ och ffa bra bog och hals.

Vad tycker du att stona har för fördelar som du tror de ger vidare i aveln? Kanske Aerline H kan vara ett alternativ?

Jag tycker att alla stona har brister exteriört, leta efter hingstar som väger upp det.

En hingst som jag tror mycket på och framförallt till ett fullblod är Cagancho. Jag har för mig att det står något med tung i exteriörbedömingen men jag skulle snarare kalla honom rejäl. Han känns mycket korrekt på väldigt många sätt, han har ett trevligt temperament som han verkar nedärva, och utstrålning.. Och trevliga gångarter. De som sett avkommor till honom verkar bara ha positivt att säga. Helt klart en hingst som tål att tittas extra på. Trevlig stam har han också. :)
U

Ja, visst är hon ful ;)

Jag kan meddela att hon absolut inte är "down" längre.

Nr 3 har jag inte sett IRL ännu, och kommer heller kanske inte att göra, så henne vet jag inte hur hon ser ut mer än från bild.

Nr 2 är inte den vackraste exteriört sett :angel: men har ett temperament och klokhet som jag gärna avlar vidare på. Är lite inne på att betäcka med fbl.

Nr 1 är vackrast i världen och har inga fel alls :love::angel:

Varför satsades det på en dressyrkarriär istället för en hoppkarriär som börjar lovande?

Jag vill absolut inte ha en grov avkomma, dock är ju ingen av stona särskilt grov visserligen.

Vet du ngt om hur hans avkommor ser ut, om dom brukar bli grova/rejäla? Av de tre avkommor jag såg på hemsidan, såg möjligtvis en lite grov ut.

När det gäller sto 1 gäller det framförallt att det är en avkomma jag vill behålla. Det är en fantastisk häst på många häst, otroligt psyke och en enorm hoppare. Hon är dessutom den av de alla tre som jag tycker är snyggast byggd.

När det gäller sto 2 så är det en otroligt klok och smart häst, med mycket motor, men ändå inte bäng i roten. Har ingen bländande hoppteknik, men hoppar med lätthet allt.Min tränare har en avkomma e. Aerline H, och hon är faktiskt :love:.

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir lite fundersam. Varför inte satsa på att få honom till eliten inom hoppning? Det ger ju framförallt mer ston än att rida medelmåttiga nivåer i båda diciplinerna.

Har bättre exteriörbilder på både på väg upp.

Jag kan förstå att du vill avla på häst nr 1 om hon har en bländande hoppteknik och är bra i skallen men sto nummer två har i mina ögon (det jag kan se på fotot och de kan ju som bekant "ljuga" och se sämre ut än i verkligheten) en så pass dålig exteriör att jag skulle vara tveksam att sätta föl i henne. Jag håller fast vid Aerline H!

Du har rätt i att hon inte har någon vidare exteriör, dock är hon omusklad på bilderna, då hon stått pga av skada. Pegija1 har nog bilder där hon är musklad och ser bättre ut, vilket iofs inte spelar ngn större roll, då hon ser ut som hon gör i vilket fall som helst.

Jag betäckte henne förra året med en ponnyhingst i hopp om ett ponnyföl, dock tog det sig aldrig. En lite bredare typ, hon är ju väldigt tunn och kantig, starkare bogar och bättre halsansättning och framförallt gångarter. Vet inte om jag ska göra om samma sak i år kanske? Eller skippa det helt och hållet?

Aerline H låter faktiskt intressant, men jag har ett minne av att han inte gdk ston av den rasen, kanske kan komma in på prestation, får maila Hugoson och fråga helt enkelt :).

Åh, jag tänkte inte på att hon var vb:o. Det jag menar ang. exteriören med sto 2 är att det är bättre att lägga pengarna på att köpa ett färdigt föl med god exteriör (och därmed förutsättningarna) än att försöka få till ett föl av hyfsad exteriör med de förutsättningarna du har nu.
Ang. sto nr 1 har jag själv inga goda erfarenheter av travkorsningar utan föredrar renrasig avel där om den ska användas till ridning.
(Jag vet dock att flera på forumet inte delar min uppfattning.)
Har du tänkt i banorna att betäcka henne med en travhingst istället?

Nej, absolut inte, hon har ingen bra travarstam och har aldrig ens kommit till kval, även om hon varit i träning.
Jag är själv inget fan av alla dessa travarkorsningar som finns, dock tror jag att det kan bli en helt okej avkomma (eller tror och tror, med Grisan som mor, kan den inte bli annat än fantastiskt :angel:). Jag tycker att hon har ganska god ridhästexteriör och är en av de få vbl som faktiskt tävlat på en högre nivå med godkända resultat.

Däremot funtar jag på att betäcka sto 2 med fblhingst, en sprinterbyggd, precis som hon.

ärligtalat så skulle jag inte betäckt någon av dessa ston. Ingen av dem har ju någon tilltalande exteriör man önskar även på avkomman. Har svårt att tro att oavsett vilken hingst man än väljer att det skulle komma ut en super avkomma med bra exteriör och utmärkta gångarter när modern brister på de flesta punkter.

Vad anser du själv är bra i exteriören på dessa hästar som du vill föra vidare till en avkomma? Att det är en klok häst och en med bra psyke tycker inte jag är skäl nog för att avla på. Det finns gott om bra hästar med bra exteriör som även har bra psyke.

Räkna ut vad det kostar att avla fram en avkomma efter ett av stona fram tills den är ridbar. Köp istället en färdig avkomma med bra föräldrar för samma pris som denna korsning kommer kosta! Du kanske även bör tänka på vad det finns för marknad för dessa avkommor den dagen de ska säljas, man kan ju inte förvänta sig att man har kvar dem livet ut.

Du kanske även bör tänka på vad det finns för marknad för dessa avkommor den dagen de ska säljas, man kan ju inte förvänta sig att man har kvar dem livet ut.

xx-stona med en xx-hingst tror jag det finns en ganska bra marknad för.

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 824
Senast: Freazer
·
Avel Av 41 visade hingstar godkändes 12 och 4 fick premie. Segrare blev Kissinger e.Singolo - Arogno - Ginster. Såldes för 250.000 euro...
Svar
1
· Visningar
1 184
Senast: ranunkel
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 955
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V