Vad ska jag ha för häst?

S

Silly

Som endel vet blir jag tvungen att ta bort min ponny. Har tänkt skaffa en annan häst efter henne, känner att jag vill komma igång igen så fort som möjligt.

Att ha en foderhäst i ett år eller så känns som en bra ide, då blir jag hästlös igen lagom tills det blir dags att ta studenten och kanske ha annat för sig något år (resa, jobba, plugga). Problemet är att det är svårt att hitta foderhästar, man får ju mycket mindre valfrihet iochmed det dåliga utbudet.

Alternativt är att köpa en häst. Då har jag två funderingar:
Antingen en mer erfaren häst att lära sig massor på men som man får lite mindre tid tillsammans med (ålder) och får svårare att sälja om det blir aktuellt. Risken är också att bli sittande med en gamling, det här låter väl ganska elakt men om man bara har möjlighet att ha en häst är det ju trevligt om det är en häst man kan göra lite med.

Det andra alternativet är att köpa en yngre häst och försöka utbilda själv och med tränarens hjälp (såklart) och om det går bra är det lättare att sälja.

Vad hade ni gjort? Andra ideer? Vilken typ av häst (ras t ex)?

Jag är inte inriktade på något, har inte haft den möjligheten riktigt, huvudsaken är att jag vill utvecklas som ryttare, både inom hoppning och dressyr. Få prova på lite olika saker.

//Silly

Sv: Vad ska jag ha för häst?

jag skulle nog letat tills jag hittat en foderhäst... vet att det finns firmor som hyr ut (har själv varit på en sån o kollat)
men vet att det är ganska många som vill ha iväg sina hästar på tillridning innan dom säljs det kanske skulle vara något?:p

men om du ändå vill köpa häst tycker jag du ska köpa en häst som passar DIG. du har skrivit så svart och vitt att antingen en gammal läromästare eller en outbildad häst varför inte köpa en häst som är på din nivå så att ni kan utvecklas tillsammans?:D

//f.j

mitt förslag är att du fortsätter leta efter foderhäst.. finns en sida på nätet (www.medryttare.se eller nåt liknande) där finns foderhästar oxå.
lycka till :D

Jag tror nog att om du vill resa osv så blir det nog bäst med foderhäst.
Annars varför inte köpa ett halvblod som är runt 15 år, bästa åldern, då kan ni fortf utvecklas tillsammans men, du kan nog även lära dig endel utav hästen.

Vi köpte ett 15 årigt halvblod, han är 19 i år. snällare och med vad skalla man säga, han tar hand om mig när vi är ute = ) (dåligt lokalsinne i skogen)

Men leta först och främst efter en foderhäst, efter ett år, kanske du vill som du skrev resa eller vidare, men då kanske du även vet vad du letar efter för häst senare.

Tänk bara på att även foderhästen och du måste passa med varandra!

foderhäst är riktigt bra! Du kan ju köpa en yngre häst, med det är mycket jobb, och så kan man inte göra lika mycket med dem tills dom är utbildade. Med foderhäst är det ju skönt att kunna lämna ifrån sig hästen om man vill resa, och så behöver du inte oroa dig för att den är en gammal läromästare;) (för att det är suuuper svårt att sälja en gammal häst annars!). Men lycka till!:banana:

Nu har jag funderat massor och diskuterat med tränaren.

Om jag hittar en foderhäst om överglänser alla andra blir det antagligen den, men som sagt är utbudet dåligt...

Kollar på hästar för ev köp, alla åldrar men framförallt accepterar jag även de äldre, upp till iallafall 16-17 år kan jag tänka mig att köpa, men helst 14-15 årsålder. Huvudsaken blir att hästen uppfyller de krav jag satt upp och såklart måste jag tycka om hästen. Kan ju faktiskt lämna ut den på foder och om man får lägga ett par år på en pensionärhäst sen när den köpa blir gammal spelar det ju ingen roll i längden; jag får möjlighet att faktiskt lära mig något och då kan ett par slappa år vara värt det.

Har massa potentiella hästar nu att kolla på :D

Själv ska jag låna en häst nu, jag är inte i samma situation som dig men ändå.
Jag lånar honom i ca 2-3 veckor sen köper jag om han passar.

Jag skulle ha en läromästare på omkring 10 år egentligen men nu blev det som så, att hästen i fråga är en 6-åring som inte kan i princip något alls vad gäller ridningen.
Men hästen är SNÄLL, mycket lugn och cool i sig samt har ett bra förflutet och det är mest det som jag letar efter. Utbildningen ska bara bli skoj, vi kan utvecklas tillsammans! Jag tänker rida för tränare. Känns kul att kunna forma hästen som man själv vill! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 239
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 367
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar