Vad ska jag ha för bett på min häst?

N

*nuthella*

Jag har en ponny som jag rider western på, hon går nu på vanligt tvådelat tränsbett, funkar väl hyfsat. Hon är lite krånglig med munnen, stark men ändå känslig. Funderar på tredelat, men vilket material-gummi, sweet iron, koppar? Tjock eller tunnare bett. Tycker att ett tunnare bett borde ligga bättre.Bettlöst då? Side pull, hackamore eller sånt där ridträns som ger tryck på sidorna. Ser fram emot många goda råd :bow: :bow:

Sv: Vad ska jag ha för bett på min häst?

Jag skulle inte kunna tänka mig att rida på annat än Billy Allen-bett. Gillar deras snälla utformning :p. En av hästarna rids dock på bettlöst, sidepull. Å andra sidan- sedan jag började rida western tycker jag det spelar mindre roll vad man har för betsling. Man har ju sällan eller aldrig någon kontakt med bettet. Om hästen är tjaffsig i munnen sitter oftast problemet i någon annan kroppsdel eller att den är felriden. Så jag tycker du ska komma tillrätta med dessa grundproblem, istället för att hålla på och trixa med olika bett. Har du en välriden häst spelar det ingen roll vad den har i munnen...

7513.jpg

Det finns många bra bett. Och dåliga. Att rekommendera bett via internet, utan att se hur hästen uppför sig är omöjligt.

I slutänden så är det ändå handen som håller i tygenl som är det viktigaste.

Mitt tips är att du tar hjälp av en duktig tränare. Rid lektioner och be om råd också gällande din utrustning.

Lycka till!

Hon är inget konstig eller så, inga allvarliga "beteendestörningar", utan jag vill ha ett bett som hon fungerar ÄNNU BÄTTRE med. Tänkte att ni kanske hade något bra råd, för en häst som är känslig, men stark. :D

Okej, då tycker jag att som "Druvan" tipsar om är ett mycket bra bett som passar de allra flesta hästar utmärkt.

Blir detta bett rakt när man tar i det eller är det ett tredelat?

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 085
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·
Utrustning Letar efter ett milt, trevligt bett för en häst som kan bli stark men samtidigt är väldigt känslig i munnen. Rider idag på ett sånt här...
Svar
13
· Visningar
2 646
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka