Vad ska jag ha för bett???? !!! Hjälp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopp_freak
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 945
H

hopp_freak

Hejsan!
JAg hoppas jag kan få lite hjälp utav alla här inne på forumet..
Jag har ett arabiskt fullblod sto på 17år... för tillfället har hon ett två delat gummibett men det tar inte på henne.. funderar på ett annat bett men jag vet inte vad för nått.. Hon är liksom känslig i munnen men samtidigt väldigt hård.. Vad kan jag prova för annat bett på henne??? tacksam för alla snabba svar.. :)

Sv: Vad ska jag ha för bett???? !!! Hjälp!

Ett smalt tredelat av rätt storlek kanske?
Det ligger oftast bra i små munnar (som araber ofta har) och är lite rörligt, vilket kan vara bra om hästen blir lite stum.

okej.. ska pröva detta... tack för svaret...

Jag för min del har nyligen goda erfarenheter av ett vanligt ihåligt bett. Knappast det bett jag förväntade mig skulle funka bra på mina hästar, men tydligen så gillade det bettet, kanske för att det är så lätt. Det finns ihåliga bett att köpa från vissa internetshoppar vad jag har sett.

Mvh
Frida

hhm.. tack för det tipset.. låter lite konstigt.. men det kanske är bra.. ;) hihi..

Det bästa är att prova lite olika bett. Min häst är också känslig, men kan bli stark o pigg ibland och på henne har det passat bäst med ett rakt ( s.k. mullen mouth) med fast ringar. Lätta bett gillar hon inte, de går hon bara o joxar med... likaså med 2- och 3-delade med vanliga ringar på.

Testa bettlöst! Jag rider min arab på ett milt ponnyhack o kapson. Vi är så nöjda båda två :)

Håller med! Har bara bra erfarenheter av bettlöst på araber! :bow:

Jag kör också bettlöst på mjin arab..men hackamore..sidepul var varken hans eller min grejj..han trivdes inte direkt och verkade mest irriterad...och jag i min tur hade noll koll..men hacket trivs han bra på!
Har även ett smalt bridong bett från globus som min förra arab gillade bäst och han låter ungefär som ditt sto gör..tredelat sådant!

okej.. tack..!!! LÅter fin fint..:D Är jätteglad för alla svar jag har fått..:D

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 179
Senast: Bri
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 647
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 820
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V