Vad ska jag göra?!

A

Amber_89

Har två kaniner, en mamma och hennes son på på 4 månader.. Dom går brevid varandra med galler av trä emellan (eller hur man nu ska förklara) Och när jag kom ut så hade han på något vänster tagit sig över till henne:confused: Vad ska jag göra?! Tänk om hon är med ungar?! Vad ska jag göra om hon är det? Ha ihjäl dom när dom föds eller? Hur reagerar honan då? Vet inte vad jag ska ta mig till!!!

Sv: Vad ska jag göra?!

Antingen åker du till vetrinär och får det bekräftat - och låt vetrinär ta bort om det går och om du inte vill ha dem kvar.
Annars är det bara att avvakta och se ? Troligvis är det nog inget fel på ungarna, men om du inte vill ha dom åk till vetrinär och ta bort innan det är för sent.
Avla inte på dem sen iaf..

Aj då. Förmodligen har precis blivit könsmogen, så det är därför han tagit sig över. Att det är hans mamma spelar nog ingen större roll då, hona som hona liksom.

Går det att ta bort innan dom är födda? Vet inte vad jag ska göra, har inte tid eller plats för kaninungar.. Och vill inte ha kaninungar som sonen är far till... !

För ungarnas skull är det ingen fara att dom är släkt, är många av oss uppfödare som linjeavlar, men om dom har nåt genetiskt fel (bettfel eller nåt)så kommer det ofta fram och då kan man måste ta bort allihopa, annars är det ingen fara. Oftast får dvärgvädurar 3-5 ungar, brukar inte vara nåt probelm att bli av med dom, beror ju lite på var man bor i landet. Dom kan gå med mamman i samma bur tills 7 veckors ålder och sen säljer du dom, finns ju en del seriösa zooaffärer som vill ha just dvärgädurar, men sälj dom inte före 7 veckors ålder, zoon vill ofta ha dom vid 6veckor. Annars kan du ta bort dom direkt dom föds, mamman diar dom oftast inte förän efter 1 dygn och klara bra av att mista ungarna direkt, händer också då och då att första kullen är döfödda.

Om du ändå åker till vet med honan så kanske du kan höra dig för om kastrering av hanen. Det är ju oftast roligare om man kan ha kaninerna tillsammans. Dessutom slipper du fler sådana här missöden :)

Jag har själv lyckats tjuvpara kaniner som satt i "stensäkra" uteburar. Kaninhanar är otroligt uppfinningsrika, min kompis kanin har lärt sig att bända upp säkrade kompostgaller genom att gnaga och dra på ett speciellt sätt...

Kaniner :angel:

Min kanin har samma mamma som farmor som farfarsmor och honom verkar det inte vara något fel på :D

Jo tanken är ju att kastrera honom så dom kan vara tillsammans

jag tycker inte att det är snällt mot kaninerna att dom får gå i samma bur...när honan är brunstig kommer hon troligtvis bita hanen och hanen kan också inte förstå att han är kastrerad så han kommer kanske störa och irritera honan med parningförsök. kaninerna vill oftast ha en egen bur med eget revir och egen mat. men om båda kninerna trivs jättebra med varandra och är snälla så om den ena kaninen dör så kan den andra sörja ihjäl sig... varför kan inte kaninerna bo i olika burar? om det är för att slippa städa två burar så blir jag lite arg....:mad:

Jag vet ett par olika personer som har en kastrerad hane tillsammans med en hona, det fungerar jättebra. Som alltid gäller det att ha en bur som är så stor att de inte tvingas att sitta tätt ihop hela tiden, och att de aktiveras även utanför buren. Går det att ha kaninena tillsammans så är det både trevligare och ja, faktiskt enklare (städning osv). Funkar det inte så är det bara att ta isär dem igen och ha dem åtskilda som innan.

Det är absoulut inte för att det är jobbigt att städa två burar som dom ska vara tillsammans sen, utan det är för att dom ska få sällskap utav varandra. Jag har en väldigt rymlig bur till dom, så hoppas det ska gå bra! Nu är det bara att vänta och se om det kommer några ungar.. ringde veterinären och dom sa att det bästa är att ta ungarna direkt.. Så nu känns det bättre när man vet hur man ska göra =) Tack för era svar.

:bow:

Min hona och kastrerade hane delar också bur, fungerar finfint, trots att det är en minimibur på 100 x 50 cm. De kan också dela transportbur (en sån där i kattmodell) under den timme det tar att åka hem. Verkar snarare som att de känner sig tryggare med kompisen som sällskap.

Bör ju kanske tillägga att de bara är instängda i buren på natten, annars är de lösa i lägenheten. Senaste dagarna när jag kommit hem har de i stort sett sovit i sked i soffan. Så jo, de kommer bra överens. :)

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 165
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 639
Senast: Enya
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka