vad ska jag göra??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare pinjong
  • Startdatum Startdatum
P

pinjong

mitt kallblod som är två år o snart ska gå premie springer snett..
han lägger höger bak mellan fambenen för att få plats o de kan väl inte vara speciellt bra .springer kvaltiden lätt.är skodd tvärtå fram o tungt bak.funkar i lätt trav men när han ska stäcka ut blir det snett.
vad skulle ni göra......snart premie..

Sv: vad ska jag göra??

åka till klinik och kolla igenom hästen, givetvis...
Att de springer snett tyder antingen på att hästen har blivit felaktigt inkörd eller har ont.

kanske känner han sig trängd, skaffa en större vagn?

Många kbl springer snett....
Det behöver inte vara något (medicinskt) fel på dom för det.

Oftast är det så enkelt att de inte får plats, så för att slippa gå på sig vrider, vänder och ställer de åt alla håll.

Vår kbl hingst är likadan - men vi har varit väldigt noga med honom i all körning att dels skydda honom från att gå på sig och dels se till att han alltid går rakt.

Kbl kräver mer av sin kusk - det är inte bara att åka med.
Kbl kräver oxå mer av sin hovslagare - det räcker inte att slå på ett par skor och tro att det ska fungera.

Ska man hålla på med kbl krävs det starka nerver, massor av lyhördhet och uppfinningsrikedom.:bow:

Jag skulle backat av lite. Låter som den hästen är forcerad mer än den är mogen för. Jag hävdar med en dåres envishet att även kallblod ska trava rent, allra helst i tempon kring 2 minuter, som är rätt så lätta tempon. Även det faktum att hästen är balanserad i dessa låga tempon talar lite för att den är forcerad/inte tillräckligt stark. Säger du att hästen lätt är kvalklar dessutom borde den ha så gott om tempomarginal så premietiden ska den kunna gå helt rent om den är frisk. Det är aldrig bra om de går på snedden.

Kolla upp om hästen är frisk och fräsch.
Ta något steg tillbaka med tempoträningen, kör inte fortare än hästen kan trava rent.
Se till att den inte slår på sig.
Bygg styrka.
Låt den växa till sig.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
435
Senast: Pegasus63
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 538
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 933
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30