Vad ska jag göra??

S

Stavs Succé

Hej allihopa!

Jag är en lycklig nybliven ägare till en utmaning = Ett 10-årigt varmblodsto som varken blivit hanterad eller inriden.

Min fråga är ... Vart ska jag börja?

Igår kväll var jag och pysslade om henne (ryktade, kelade och gav massvis med äpplen) för att hon ska lära sig att jag kommer till hagen med något positivt, men hon verkar aldrig riktigt kunna slappna av, så vad ska jag göra?

Trots att jag gjorde detta så sprang hon iväg i hagen och vägrade bli infångad, som om jag var något riktigt jobbigt... usch... :confused:

Skulle bli jätteglad för tips av alla dess slag! :p

mvh

Annika

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra??

Med tanke på stammen så skulle jag passa mig för hennes framben när hon blir stressad eller upprörd.;)

Med tanke på stammen så skulle jag passa mig för hennes framben när hon blir stressad eller upprörd.;)

Hmm.. Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Hon sparkas aldrig?

Kör litet trickträning och gå ut och gå med henne. Är hon inte inkörd?

Börja med att tex få henne att buga och belöna varje framsteg.
Min häst är inte överdrivet förtjust i duttande utan hon tycker att man gör det man ska och sedan ngt annat. Planlöst kelande är ingen belöning för henne, det kanske är lika med din häst?

Sedan efter ett tag kan du löslongera henne osv. I hagen kan du då ta till löslongering om hon sedan inte skulle vilja bli infångad...:angel:

Lägg litet gott i krubban varje gång du tar in henne.

ehm ja, du har fått nått att bita i verkar det som ;) Jag skulle börjat i hagen, bara umgås - lära känna varandra, ge dej inte förrän du får komma närmare henne och visa henne att bara för att du är i hagen så hämtar du henne inte. Du vill bara umgås.

Jag skulle inte rekommendera något jobb i hagen, utan där skall det vara fritid för hästen, löslongering och sånt skulle jag väntat med tills jag och hästen känner varandra bättre.

När du får komma fram till henne utan problem kan du ju bara gå ut och gå med henne ett tag och stärka förtroendet mellan er, eller kanske börja med att bara pyssla i boxen.

Jag brukar se det lite som att när du ska göra något nytt med hästen och den reagerar som om den håller på att stressa ihjäl sig så är den inte redo för momentet, då får man förbereda den ännu nogrannare. Några av de sju lekarna kan du ju köra i hagen, att du kan röra vid henne överallt, lyfta hovar, flytta... ja du förstår... om du ej vet va de sju lekarna är för något så sök på "the seven games" på google. Dom har hjälpt mig något otroligt med de ohanterade hästarna jag fått hem.

Ta det bara lugnt och stressa inte ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 915
Hästhantering Hej! För ca ett halvår sedan tog jag över ett 15 årigt varmblodssto som annars skulle skickas till slakt(usch, hatar det ordet) pga att...
Svar
4
· Visningar
1 663
Senast: Klubbisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama