Vad ska jag göra?

Ida_79

Trådstartare
Jag har juh ganska så stora problem med min 7åriga valack!! Han har svårt för att stå uppbunden.. Kastar sej när han inte vill längre eller knyter upp grimskaften.. o om inte det går så lägger han huvudet under skaftet o sliter loss!! I Fredags skulle jag klippa manen,hahaha trode jag ja:devil: det gick inte,han kastar sej mot mej helatiden,vill absolute inte!! Det kanske inte e det största problemet,men det är inte kul!! sen sränger han in mej i väggarna så fort han får tillfälle!! o ni ska inte tro han aktar sej när man säger till,han trycker ännu mer om man står imot!! jag börjar tröttna på denna häst,undrara om vi någonsin kommer så långt att jag ens kan sitta på han!! Uchhh:(

Sv: Vad ska jag göra?

Det är en stor o ganska bastant häst 170 cm!! som inte behövt göra ngt under ca 4 år!! Innan dess blev han inriden som 3 åring,i ca 3 månader.. Dom hade problem med att han ställer sej upp på bakbenen väldigt mkt,när han blev riden!! han har gått med sin mamma o pappa i 7 år

Han verkar lite ouppfostrad i hanteringen. Kanske lite ledrskapsövningar? Om du känner att du inte klarar av honom skulle du kanske kunna skicka honom på tillridning.

Gör som med ett föl då, köp ett sånt "gummirep" som töjer sej och bind fast honom i boxen, han han slita och dra hur mycket han vill utan att skada sej, eller komma loss. Så lär han sej att när han är uppbunden sitter han fast.

Gör som med ett föl då, köp ett sånt "gummirep" som töjer sej och bind fast honom i boxen, han han slita och dra hur mycket han vill utan att skada sej, eller komma loss. Så lär han sej att när han är uppbunden sitter han fast.

:bow: :bump:

kan det funka med ett sånt transport grimmskaft? Har ett sånt som töjer sej med panikhake? Tack för en bra ide!!:bump:

Han verkar lite ouppfostrad i hanteringen. Kanske lite ledrskapsövningar? Om du känner att du inte klarar av honom skulle du kanske kunna skicka honom på tillridning.

Han är ouppfostrad!! Jag tränar ledarskap med honom o han har börjat lyssna riktigt bra!! Men han är envis som smör:devil: Han har alltid fått gjort som han vill av förra ägaren som ägt honom sen föl!! Skicka på tillridning har jag inte pengar till just nu,då det kan kosta massor!!har hanterat "problemhästar" Förr o även ridit in en del,men ingen har bettet sej som detta monster:eek:

Lär honom att stå utan att vara uppbunden först. Sen kan du binda honom (men om du tränar mycket så behövs inte det tillslut)

Nej, har den panikhake så lossnar hästen ju, och det är inte meningen. Byt till en karbinhake om du köper transport-modellen.

Lär honom att stå utan att vara uppbunden först. Sen kan du binda honom (men om du tränar mycket så behövs inte det tillslut)

det funkar inget vidare,för då kan han rätt som det är göra ko sparkar mot mej!! Eller tjuvnyp när det inte passar herrn!!!

Har du honom uppbunden i ett el två grimskaft. Skulle kanske funka att ha honom mitt i gången med ett grimskaft från vardera sidan:idea:

Sparkar han inte om han är uppbunden? Jag kanske e trög men det låter konstigt att han bara sparkar när han inte är uppbunden...

Har du honom uppbunden i ett el två grimskaft. Skulle kanske funka att ha honom mitt i gången med ett grimskaft från vardera sidan:idea:

haft både i 2 o 1!!! Men idag har han gjort en helomvändning till det positiva,kommer en tråd om det imorgon med lite bilder med kanske!!!

Själv gillar jag inte de där "gummisnoddarna". Använde en sådan till min förra häst. Skulle sätta fast henne ute för att spola ben, då visste jag inte att hon var livrädd för vattenslangar. Hästen fick panik och drog så snodden blev nog tre meter lång, sedan gick den av och snärtade till hästen ganska illa i ansiktet.

Den kanske fungerar på en häst som är smart att gå framåt när den känner att det trycker i nacken, men min häst fick panik och kasta sig bakåt tills snodden gick av.

Jag skulle nog skicka hästen på tillridning. /Linda

Själv gillar jag inte de där "gummisnoddarna". Använde en sådan till min förra häst. Skulle sätta fast henne ute för att spola ben, då visste jag inte att hon var livrädd för vattenslangar. Hästen fick panik och drog så snodden blev nog tre meter lång, sedan gick den av och snärtade till hästen ganska illa i ansiktet.

Den kanske fungerar på en häst som är smart att gå framåt när den känner att det trycker i nacken, men min häst fick panik och kasta sig bakåt tills snodden gick av.

Jag skulle nog skicka hästen på tillridning. /Linda

Tänker inte anväda sånt.. Det funkar bra med vanligt nu.. Nepp skicka iväg på inridning tänker jag inte göra,vill forma hästen själv!!

Då var det ditt fel för du använde den felaktigt, den är bara till för uppbindning i box till att lära föl att stå still och i transport, så hästen skall inte kunna dra ut den så långt.

Dom är gjorda så att dom går av på rätt sida om man vänt dom rätt...(dom i svart gummi alltså) Skall sitta så att det går av närmast hästen, för att inte snärta till på hästens huvud. Det brukar vara en bild på en tegelvägg på ena sidan, och ett hästhuvud på andra, för att man ska sätta det åt rätt håll.
Dessutom räcker det inte med ett till en stor vuxen häst, man bör ta två för att det ska hålla.
Ett MYCET bra hjälpmedel,förutsatt att det används på rätt sätt.
:)

Om du inte vill använda gummirepet så kan du sätta på honom en repgrimma och en halsring och sen trä grimskaftet genom grimman och fästa det i halsringen. Men lämna han inte ensam med detta, hästen går sönder innan grimman gör det...
Men jag tycker först och främst att du ska försöka ta reda på varför han inte vill bli uppbunden och framför allt varför han sparkar och biter när han står löst. Kan han ha ont?

Om du inte vill använda gummirepet så kan du sätta på honom en repgrimma och en halsring och sen trä grimskaftet genom grimman och fästa det i halsringen. Men lämna han inte ensam med detta, hästen går sönder innan grimman gör det...
Men jag tycker först och främst att du ska försöka ta reda på varför han inte vill bli uppbunden och framför allt varför han sparkar och biter när han står löst. Kan han ha ont?

behövs juh inte längre,det funkar att binda upp honom.. han har alltid fått gjort som han velat med förra ägaren,så han testar väl om han kan få slippa ifrån.. han vet inte hur man ska bete sej som häst.. är man uppfödd på kakor o godis o gått med sina föräldrar i 7 år så blir man nog lite vild!! han har inte ont,de enda jag kan tänka mej nu är att han kanske e irriterad i pälsen när han fäller.. men han får B-vitamin o borstas varje dag så!!!

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 921
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar