Vad ska jag göra?

J

jennyida

Såhär runt jul då jag är ledig passar jag på att åka upp till stallet på förmiddagarna, för att slippa mörkret, kunna rida ut etc. Problemet är att de andra hästarna i stallet är ute i hagen så dags och min medryttarhäst tycker att jag är skitelak som berövar honom en del av hans tid i hagen. Förut var han bara allmänt tjurig. Nafsade, slängde med huvudet etc. tills vi kom ut då humöret genast svängde för han älskar att rida ut. Men nu har han kommit på att om han stegrar sig och kastar sig då han står uppbunden går panikhakarna och han kommer lös/springer ut. Det är vansinnigt irriterande och jag har ingen aning om hur jag ska göra. Jag vill poängtera att detta beteende inte beror på att han har ont eller blir skrämd av något. Så snart han sprungit ut är han lugn igen och han beter sig bara såhär när han är ensam i stallet. Funderar på att ställa honom i boxen och göra honom i ordning där, vad tror ni om det? Finns det något annat sätt att gå till väga? Jag behöver hjälp nu!
Tacksam för svar.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Stäng stallet, så även om han kommer loss så kommer han inte ut. Det kan dämpa efter tredje gången, när han fattar budskapet.

Annars hade jag, som du redan funderat på, bundit upp i boxen coh gjort iordning hästen där. Allt för att få stopp på ett dåligt beteende.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Inte så lätt att stänga stallet då vi är drygt femtio hästar och lika många ägare som går in och ut. Han skulle säkert vänta tills någon öppnade dörren och passa på då.
Tror mer på boxvarianten då.
Några andra tips? Finns det starkare uppbindningsskaft? Så att han inte kommer lös om det inte verkligen rör sig om panik? Jag har provat med vanliga utan säkerhetshakar men då flög hela spännanordningen åt skogen och det känns ju ännu värre. Vill inte ha vassa metallkanter i närheten av en lös häst..
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag tycker du ska göra iordning honom i boxen i så fall. Eller stå ute, om ni har någon bra plats att binda upp honom så han ser de andra hästarna.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Tycker som de andra att du ska försöka göra iordning honom i boxen. Ett tips annars är att ta in honom från hagen, ställ upp honom i gången och ha honom ståendes där ett tag, men inte för länge så att han tröttnar. Ge honom gärna något att tugga på, lite hö eller något annat han tycker om. Ta sedan ut honom i hagen igen. Okej, det kan låta bökigt men man måste ha tålamod. Du kan inte acceptera att han ska hålla på sådär.

Såg att du skrev att det inte funkade med vanliga hakar (istället för panikhakar). Jag vet inte om det finns några "special hakar" eller liknande. Men hoppas det blir bättre
 
Sv: Vad ska jag göra?

jag tycker att du ska ta och prata med ägaren om detta problem, du ska inte behöva ta i tu med detta problem... annars tycker jag som de andra att du ska ta in hästen i boxen!
 
Sv: Vad ska jag göra?

antar att du inte svarade till mig. ;)
Och mitt svar två upp var till såklart till jennyida och inte miss_beauty ^^
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag har försökt lirka lite, som du skriver. Jag tror att det handlar mycket om att han tycker det blir tråkigt att stå uppbunden men jag känner att det börjar bli lite lätt ohållbart. När jag gör honom i ordning har jag varesig tid eller lust att underhålla honom. Han Ska stå stilla tills vi är färdiga.
Ungefär den åsikten har ägaren också, fast då hon inte rider honom alls tror jag inte att hon riktigt inser vidden av problemet. Hon säger att det bara är att hämta in honom igen och vara benhård tills hans förstår att det inte är till någon nytta. Och hon tycker inte att jag ska ställa honom i boxen, för han Ska kunna stå still.
Men han står Inte still, och mitt tålamod är inte oändligt. Detta förstör hela ridningen, för jag vet ju hur det är och blir arg och oinspirerad.
 
Sv: Vad ska jag göra?

ah förstår precis. skulle också bli tokig på sånt där tjaffs. Usch. Men men. Kan förstå hästens ägare också, alltså att du ska ta in honom igen och vara stenhård. Att det bara är att traggla, för antagligen tillslut så kommer hästkraken förstå att det inte är någon idé. Men, som sagt det krävs ju en hel del tålamod. Men kan du inte ge honom något att tugga på medan han står där? liten hö tuss eller något? så han har något att pyssla med?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag gör det, och det hjälper tills det är slut.. Om han inte hinner tappa det i golvet först. Man kanske skulle knåpa ihop ett väldigt litet och finmaskigt hönät åt honom och hänga det i ett snöre på lagomt avstånd. Så att han höll sig i sysselsatt till jag var färdig.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Om det är en unghäst så hade jag bundit fast den ordentligt så han inte kommer loss, en häst som inte kommer loss när den kastar sig, slutar väldigt snabbt med det, men en häst som gång på gång får komma loss kommer såklart fortsätta och troligt bli värre. Med en äldre häst så finns det en risk att den skadar sig i nacken. Men skulle själv bundit fast den för att få den att sluta, oftast så kastar dom sig bara en till två gånger sen inser dom att dom inte kommer loss, jag vill kunna binda mina hästar överallt utan risk att dom sliter sig. Om det är så att den får panik så fort den sitter fast så försöker jag hitta på någon annan lösning. men annars är det bindning utan att komma loss som gäller.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hej! Hoppas att du har på dig hjälm och ev. säkerhetsväst även när du hanterar hästen.

Låter som att du skulle ta hjälp av ytterligare ngn hästkunnig person som kan vara med ett par ggr för att träna bort beteendet. Jag har i alla fall blivit hjälpt av det, man blir lugnare o tryggare själv o kan bättre koncentrera sig på uppgiften och hästen.

Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Min förra häst kunde jag inte ha själv i stallet, hon var hemsk, högg och sparkade. Så när jag hade henne ensam i stallet så längde jag på uppbindningen och ställde en höpåse framför henne så hon kunde äta hela tiden, då höll hon sig lugn och snäll, det är väl inte det mest optimala, men om det inte går på något annat sätt så..
 
Sv: Vad ska jag göra?

Han är född 98, ingen unghäst alltså. Hur menar du med att binda fast? Att inte använda uppbindningarna i stallgången utan binda med vanligt grimskaft? Jag betvivlar att det hjälper och det hade du säkert också gjort om du läst mina inlägg. Jag har provat med skaft utan panikhakar och dessa sliter han sönder, inte skaftet utan själva haken. Så det kan väl inte rimligtvis göra någon skillnad varti skaftet är fastsatt? Och det här handlar inte om panik, vilket jag också redan talat om, utan ren bångstyrighet och uttråkning. Han håller sig lugn så länge han har någonting annat att tänka på (Exempelvis en näve hö.) än vilken ragata jag är som tar in honom när de andra får vara ute, men så snart underhållningen är slut sätter han igång. Dock gör han det, åtminståne hittills, bara en gång. Verkar som att han liksom tänker efter när jag fångar in honom och ställer tillbaks honom igen. Och ändå slutar han inte på sikt. Bör jag vara hårdare mot honom när han beter sig såhär? Jag är strikt motståndare av våld och tillrättavisar bara hästen med hjälp av rösten.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Tror att din metod kan fungera bra, åtminståne biten med längre uppbindningsskaft. Kan tänka mig att han inte skulle uppleva det lika jobbigt om han kunda röra sig friare. Han är en nyfiken kille, vill gärna se vad som händer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp