Vad ska jag göra?

R

ratzomice

Ja, det är frågan :(
Mina råttor Sawyer och Stifler har rosslat lite redan från början när jag fick hem dom och när det blev värre åkte jag till veterinären.
Jag fick flytande Baytril att ge dom och de blev helt bra nästan på direkten!
Men de började snart att rossla i gen och jag fick mer medicin och nu fick de en större dos och under en längre tid.
Nu tog det lite längre tid men båda blev helt bra i gen.
Men Sawyer böjade att rossla i gen nästan på en gång och varför han blev dålig i gen och inte hans bror var antagligen p.g.a. att han spottade ut medicinen.
Därför gick jag till veterinären i gen och frågade om Baytril i tablettform (eftersom det kanske var lättare att få i honom om man blandade med någonting gott eller liknande) men hon i receptionen sa att det smakade ännu värre för råttorna och att det nog skulle bli svårare att få i honom så jag fick mer flytande Baytril att behandla med en sista gång.
Veterinären sa ju att det inte går att ge medicin gång på gång eftersom det kommer tillbaka i de flesta fall och råttan kan bli immun mot medicinen.
Det var ju också ett alternativ...att han kan ha blivit immun och att det är därför han inte blir bättre trots medicin...
Han blev i alla fall inte bättre efter den sista dosen och nu går han utan medicin sedan ungefär en månad tillbaka.
Han rosslar nästan hela tiden och hans andning är väldigt ansträngd även när han inte rosslar.
Han ligger i sin hängmatta hela dagarna och jag är inte ens säker på om han går ur den för att äta och dricka för jag tycker att han jämt ligger i den där hängmattan och så fort jag erbjuder honom vatten och mat när han ligger i den så dricker/äter han direkt.
Därför undrar jag om jag ska placera honom i en transportbur för då slipper han ju klättra och anstränga sig för att ta sig till maten/vattnet och jag kan hålla koll på att han äter/dricker/uträttar sina behov som han ska.
Dessutom får han ju en ren och fräsh transportbur utan någon "pisslukt" att andas in, som hans kära hängmatta börjat att få...
Eftersom han ändå inte rör sig speciellt mycket så tror jag inte att han bryr sig om att utrymmet är rätt litet...
Och jag är ju även orolig att den andra råttan ska bli dålig i gen eftersom de sover i hop nästan hela tiden och Sawyer nyser på Stifler och så...
Kan det vara en bra idé att sätta honom i en transportbur eller?

Sv: Vad ska jag göra?

hmm, ja det kanske kunde vara en idé att ha honom i en transportbur ... men.. hade jag varit du hade jag nog tagit farväl av min vän... han mår ju inte bra .. :/

men det är ju ditt beslut.
och jag förstår att det k an vara väldigt svårt att ta det.

*kramar om*

Som det låter på din beskrivning har din kära råtta fått Mycoplasma.
Det är en sjukdom som inte går att bota. Och eftersom din råtta verklugen inte verkar må något bra så skulle jag nog som NagelacksBeroende skrev. Ta farväl av honom för han mår ju inte bra.

Antar att det inte är det svaret du ville ha men tyvärr nog det enda rätta.

Ja, jag har i stort sett bestämt mig för att boka en tid för avlivning någon gång den här veckan.
Men jag har börjat ge honom antibiotika och blandat med någonting gott i ett sista försök.
Han åt för första gången nästan all sin antibiotika!
Men det är ju som ni säger...mycoplasma går inte att bota och i bland kan de leva med det men om de mår som min råtta så kan de inte leva med det utan att må dåligt och då är det bättre att han får somna in...
Mitt hopp nu är att antibiotikan ska göra honom hyfsat bra att kunna leva rätt normalt men som jag skrev på ett råttforum...vad är väl ett liv med mycoplasma och varför dra ut på det?

Jag tycker att du har fattat ett väldigt bra beslut. Och visst kan du prova med antibiotika í ett sista försök det tycker jag att han är värd, av en som verkligen älskar honom!

Vet hur det är eftersom jag själv haft en Mycoplasma råtta. Och tro mig du vill inte uppleva det hemska jag upplevt med henne. Kunde hitta henne i buren kämpandes att svälja en bit mat. Om jag inte kommit in de 3 gångerna och hållt henne upp och ner och skakat och ruskat henne hade hon nog kvävts. Men jag kunde ju inte avliva henne. Sedan 1 vecka efter att jag första gången upptäckte att hon satt i halsen. Hittade jag en böld i hennes analöppning:cry: På lördagen upptäcktes även en tennisbollsstor böld på hennes kamrat på vänstar sidan. Den hade kommit fram på 2 dygn:crazy: de fick vänta tills på måndagen att bli avlivade och då var den jättelika bölden nära att spricka:crazy:

rattalskare skrev:
Jag tycker att du har fattat ett väldigt bra beslut. Och visst kan du prova med antibiotika í ett sista försök det tycker jag att han är värd, av en som verkligen älskar honom!

Vet hur det är eftersom jag själv haft en Mycoplasma råtta. Och tro mig du vill inte uppleva det hemska jag upplevt med henne. Kunde hitta henne i buren kämpandes att svälja en bit mat. Om jag inte kommit in de 3 gångerna och hållt henne upp och ner och skakat och ruskat henne hade hon nog kvävts. Men jag kunde ju inte avliva henne. Sedan 1 vecka efter att jag första gången upptäckte att hon satt i halsen. Hittade jag en böld i hennes analöppning:cry: På lördagen upptäcktes även en tennisbollsstor böld på hennes kamrat på vänstar sidan. Den hade kommit fram på 2 dygn:crazy: de fick vänta tills på måndagen att bli avlivade och då var den jättelika bölden nära att spricka:crazy:

Ja, han får en sista chans för han kan ju äta och så och tar gärna emot sin favoritmat - rostad majs.
Han rosslar mycket mindre nu än han gjorde i går kväll i alla fall men antibiotikan verkar väl inte så snabbt?
Antagligen är det bättre under dagen och blir värre framåt kvällen...

Usch, vad hemskt!
I bland är det helt enkelt bäst att avliva...fast många tårar har man ju gråtit :(
Speciellt nu när jag ser hur han ställer sig på bakbenen, hoppar upp på transportburskanten och hälsar nyfiket på mej och sniffar i luften och hoppar ner på min arm...jag kan knappt tro det men han är ute och springer runt på mitt skrivbord nu...verkar piggare :)

Men det är väl det värsta med mycoplasma, i bland kan de vara pigga och i bland jätte - dåliga...

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 196
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
3 107
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 856
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar