Vad ska jag göra!?!

C

Contessa

Hoppas nån här kan ge mig goda råd...
Har köpt en häst, för ca 1 månad sen, hon gick inte igenom vet.bes. helt, hon markerade på högerbak efter böjprov, vet. satte en 2 gradig hälta på protokollet...

Vi köpte henne iaf... med inskrivit i köpekontraket att, om hon inte blir bra, går köpet tillbaka... har nu fått vila, bara skrittpromenader några gånger/vecka.

Tog ut vet. igår igen, hon gjorde böjprov, klämde å kände, longerade osv...Hon markerade på samma ben igen (efter böjprovet)...
Vet. sa att vi borde åka å röntga henne, då hon spånade om att det kunde vara spatt! Alternativt att låta köpet gå tillbaka... än så länge har jag inte fäst mig vid henne, just för att jag visste att detta kunde hända...så ju snarare jag lämnar tillbaka henne dessto enklare för mig, känslomässigt iaf.

Hur skulle ni har gjort? Om det inte är spatt, så kommer det ju ytterligare undersökningar, vet. kostnader osv...

Hoppas nån orkade läsa igenom allt, vet inte alls hur jag ska bära mig åt!!!

// C

Sv: Vad ska jag göra!?!

Jag tycker att du ska låta köpet gå tillbaka, det är aldrig bra att köpa en halt häst. Det är ju ingen bra start att börja med att åka till klinik och röntga och hålla på. Köp en frisk häst istället. Lycka till!

Ja, det är vad alla andra säger till mig oxå... men det är rätt svårt ändå...kan ju henne en chans till...men då kanske det bara blir fler å fler "chanser"...
Usch

Men tack för ditt svar iaf!

Ja precis, det kanske aldrig tar slut. Jag har gjort det själv och det slutade med en triangelmärkning...

jag skulle låta köpet gå tillbaka. aldrig kul att stå med en halt häst, och börjar man behandla osv är det lätt att man ger hästen fler och fler chanser och inte får man ut ngt av det själv.
så jag tycker att du ska skaffa dej en annan häst

Lämna tillbaka hästen innan du fäster dig ännu mer vid den!

Du kommer om du har otur aldrig att kunna använda den till det du tänkt, när man inte vet vad det är för skada...

Så låt köpet gå tillbaka.

Håller med dom andra. Låt köpet gå tillbaka. Annars kan det bli väldigt kostsamt, samt att du lär aldrig få tillbaka dom pengarna.

*svarar till alla*

Ja, det är nog det enda rätta... pratade med ägaren nyss... hon sa att hon skulle ringa hennes vet. För hon hade hört att islandshästar kan ha ett "förlängt" ben i hasen/benet, och att det kunde störa på ett böjprov....inget jag har hört talas om, men jag är väl inte fullärd heller så... Nån som vet nåt om det?

Det jobbiga är att hon inte kan komma å transportera hem hästen förräns tidigast nästa vecka...skapligt jobbigt det kommer bli för mig.... :(

Precis samma sak håller på att hända oss.Vi har provridit en ponny,och dottern fastanade för den.på veterinärbesiktningen visade det sig att hon hade 1gradig hälta på höger bak när dom gjorde böjprov.Hon verkar inte ha ont och hon är inte halt för övrigt.Det märktes inget när vi provred..Ägarna är väldigt förvånade,hon har inte visat ngt förrut,dom tror att hon vrickat till sig.Det var 2 veckor sedan hon gjorde böjprovet men fortfarande är det ingen förändring.Vi funderar hur vi ska göra,ponnyn var billig redan från början,vi funderar att vi ska gå ner 5000 i pris och göra en röntgen av benen och skriva i kontraktet att det ska vara öppetköp ifall det visar sig vara ngt kroniskt.Vad skulle ni ha gjort? :confused:

Kan ni inte titta på lite andra ponnyer med dottern... Jag skulle själv vara tveksam till att köpa en häst med indikationer på att något är fel men inte vad.

Skulle aldrig köpa en häst som indikerade att något var fel. En billig häst kan mycket snabbt bli en enormt dyr häst samt så orsakar det ju mycket oro och ångest med klinikbesök.

Det finns massor av friska och trevliga hästar i sverige. Låt det ta lite tid så lär ni nog hitta drömponnyn till dottern.

Mvh//LG

Lämna tillbaka hästen. Det finns aldrig några garantier, alla hästar kan skada sig eller bli sjuka, men det finns ingen anledning att BÖRJA med en skada. När du bestämde dig för att ta hästen trots hältan var det väl för att du trodde att det var var en tillfällig hälta pga vrickning eller liknande. Nu vet du att det inte är det och då ska du utnyttja din rättighet att låta köpet gå tillbaka. Det är jättetråkigt just nu men på lång sikt är det bättre, det törs jag nästan lova.
mvh
Lejonelle

När det gäller islandshästar så rekommenderas spattröntgen så har ni klarat ut det problemet.
mvh
Lejonelle

Oj oj. skulle aldrig gett mig på det. 2 gradig hälta är MYCKET. skulle aldrig över huvud taget köpa en häst som inte går igenom besiktning, det är att köpa på sig problem, tyvärr tycker jag det finns för mycket hästar på marknaden som INTE har sjukdoms symptom, för att överväga en häst som inte är frisk. Säger som alla andra, även om du fäst dig osv, lämna tillbaks hästen.... tyvärr...

Jag tycker du ska låta köpet tillbaka.

Det är inte kul att börja med att åka in till klinik.
Jag vet :crazy: :cry:

Fast min häst gick ifs UA på 3 Vet bes :crazy:

Tycker inte att ni ska köpa ponnyn. Det finns undantagsfall då jag skulle ha funderat på det. Säg att det är en 15 årig ponny som aldrig visat hälta i hela sitt liv, gått högre ex hoppklasser än vad ni (ev tänker tävla) och man får den till ett RIKTIGT bra pris...
Men det här med att köpa halt häst. Jag har gjort det en gång, fäste mig helt enkelt för mkt vid hästen. Hon hade en mindre reaktion på ena frambenet & blev aldrig 100% bra efter nästan ett år av behandlingar av både veterinärer & kiropraktorer osv... Jag la ner mkt pengar på den hästen. Hon är triangelmärkt idag... och personligen kommer jag aldrig att "chansa" igen...

*knapplån*

Nu var det ju ett tag sen jag skrev här sist...men hon har iaf gått tillbaka till säljaren nu....de va jobbigt vill jag lova, och kommer aldrig rekomendera någon att göra samma misstag...men man lär sig av misstagen..
Det var precis som "noris"(?) skrev om hennes dotters ponny...att säljaren inte visste nåt om det tidigare...aldrig visat nåt vid ridning osv... trodde också att hon stukat benet i hagen eller liknande... men eftersom att hon ändå va så pass dyr så ville jag inte lägga ut pengar på vet. undersökningar direkt efter köp..

Men nu har jag hittat en annan häst, som gick igenom helt utan anmärkningar, och det känns mycket bättre!!

Ha de bra alla, och tack för alla svar!

Mvh

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare