Vad ska jag göra???

N

nalle

Har en snart tvåårig shettishingst som gått i samma hage som en jämnårig shettishingst, vilket fungerade jättebra. Men nu har den kompisen flyttat och jag har skaffat mig ett russ som kompis åt honom, det är en hingst som snart är ett år coh väldigt underlägsen andra hästar. Men min shettis är så elak mot honom; biter på honom, klättrar på honom och det senaste så har han börjat jaga honom och gärna in i hörn så resultatet blir att russhingsten flyr panikslaget genom elstängslet. Jag har nu fått sätta russet i stohagen men jag skaffade ju honom för att min shettishingst inte ska behöva vara själv...ändå går han själv nu då jag inte törs släppa ihop dem igen. Tror ni det blir bättre med kastrering? Jag vet inte vad jag ska göra. Varför beter han sig så? HJÄLP!

Sv: Vad ska jag göra???

Ingen som har ngt tips? Funderar starkt på att kastrera dem båda. Men kan man kastrera redan vid 9 månaders ålder? Är det lämpligt att kastrera nu, mitt i vintern? Någon som vet vad det kostar ungefär? Jag tänkte ta ut distriktsveterinären.

Tack för alla hjälpsamma svar! Nu vet jag precis hur jag ska göra.

Om du bestämt dig för att kastrera så måste hingsten först och främst vara klar dvs ha två kulor nere (åldern har alltså egentligen ingen betydelse). Det brukar kosta ett par tusen kronor att kastrera och förhoppningsvis lugnar de ner sig efter det. Hingstfasonerna kan dock sitta i ett tag men förhoppningsvis (och oftast) blir de lugnare och kan slappna av på ett helt annat sätt än hingstar, som hela tiden vaktar revir, ston osv.

Senast ändrad:

kan vara så att din shettishingst känner sig hotad av att russet är större än han vet att det ibland kan vara så, vet en shettishingst som gick ihop med andra hingstar men jagade ut en newforeståring ur hagen, så ibland kan det som sagt vara att den känner sig hotad av storleken

Min lilla hingst har i stort sett alltid haft sällskap,han har alltid varit lite busig,men de relaterar jag till att han är ung och just busig. men i höstas när han stog hos en kompis så gick de inte mer, han gav sig på hennes två pållar så att båda blev skadade, så av säkerhetsskäl, dels för honom,men även för andras hästars så får han tyvärr gå själv nu när han är utlånad, jag kommer väl själv när han kommer hem igen att försöka att ha sällskap till honom,men ibland funkar de kanske inte bara?!

nalle skrev:
Jag vet inte vad jag ska göra. Varför beter han sig så? HJÄLP!
Jag hade i stort sett samma problem förra året när jag köpte en ny häst. Se de svar jag fick då! Det löste sig efter en invänjningsperiod. Jag växlade mellan att ha ettåringarna ute eller att ha valacken ute tillsammans med en av ettåringarna. Till slut vande de sig vid varandra.

Oftast tycker jag det blir bäst om man släpper den främmande hästen först så den hinner vänja sig vid hagen för att därefter släppa ut den man hade sedan innan. Då är den främmande hästen redan på plats.

Jag vet ej vad du ska göra men du släppte du in en hingst i stohagen????
Eller skrev du fel???
Det är lite dumt annars att släppa in en hingst oavsett om han inte är så gammal.
Jag va med en gång att dom hade ett fjording hingst han va väl 1 år eller nått bland stona med sin mamma då allså.
Han hade försökt att betäcka ett av stona men missa då stot va större än honom och fick in sin ena fram hov in i stots slida (ursäkta att jag skrev det men men) och rev upp henne regiällt.
Så vi har delat på ston och valackar nu helt och hållet och är det nått sto som har föl så får dom gå i en egen hage till fölet är tillräkligt gammal för att säras från mamma.Nu va detta med denna hingstföl att alla gick i samma hage då både ston och valackar därför fanns han med i den gruppen.

men men det är bara vad jag tycker.
Men med det andra tror jag som hon Gonkan skrev.

lycka till!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Min hanhund på tre år gillar inte barn, han är signalkänslig och tycker småbarn är otäcka. Jag har en tvåårig son och en dotter på 6v...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 040
Senast: russinbulle
·
Övr. Katt Har en honkatt på snart 4 år, varit hos mig sen hon var 8 veckor. Skaffade en hankatt för snart ett år sen, han är 1 år nu lite drygt...
Svar
11
· Visningar
970
Senast: Heulwen
·
F
Hästmänniskan Vet ej om denna ligger rätt, men jag tycker den har med hästverksamhet att göra :) Jag har ett problem, jag sköter en welsh, som nu...
Svar
3
· Visningar
1 003
Senast: chrysler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama