Vad ska jag göra???

R

Rubinen

Min häst har 2 sår på benet. Jag lägger på salva varje dag, men det blir inte bättre. Vad ska jag göra?? :confused:

Sv: Vad ska jag göra???

Låt bli att lägga på salva. Sår läker oftast bäst om de får rikligt med frisk luft och hålls torra, så att sårytan får andas.

Sår som inte är infekterade brukar jag låta bli att röra över huvud taget. Har t ex just nu en unghäst hemma som har ett sår på 8x10 cm på benet. Hela tjocka huden var avskalad. Första två veckorna var han tvungen att ha bandage och boxvila, för han var sydd. Men de senaste två veckorna har han gått utan och vi har inte rört det eller tvättat det, och det läker sakta men säkert och håller sig fräscht av sig själv.

Misstänker du att såren är infekterade ska du förstås rådgöra med en veterinär!

Instämmer med Svea.

Syrrans häst är "jätteduktig" på att få nya sår varje dag och vi brukar bara spruta på lite bakteridödande vätska och sen låta såret läka själv.

Vad du kan hitta på.... Städa stallet! :)

Jag rengör med tvål och vatten, sedan med jodopax som sköljs bort noggrant efteråt. Lägger INTE på salva.

Salva brukar jag använda om somrarna på insektsbett/eksem o.dyl. och då är alltid A*oe V*ra Gelly bäst!

Jag testade i höst (hemska mig) när min pålle slitit upp en liten flik ca 3cm på bakbenet. PÅ insidan så det satt inte bra. Med att inte göra nånting, nada. Idag ser man inte var såret har varit. Det var aldrig infekterat ens trots massor med lera i hagen. Inget jag rekommenderar till andra, men jag bevisade för mig själv att dom har väldigt gott läk-kött.

Fast blir det en ficka, så sprutar jag all tid i streptocillin salva.... Tycker det är suveränt.

Har alltid 4-5 tuber hemma

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit