Vad ska jag göra?

Indyhope

Trådstartare
Jag annonserade ut mitt fölsto till försäljning och det ringde lite folk som var intresserade. Mest intresserad var en kille som bor ca 50 mil härifrån. Han ville absolut ha henne, men hade inga pengar just nu. :crazy: :confused: Vi kom då överens om att han skulle betala av henne under november och december och sedan komma och hämta henne när hon var betald och klar. Han skulle dessutom stå för stallhyran under dessa två månader.

Frågan är nu vad jag ska göra. Ska man lita på att han verkligen köper henne i december och då "hålla" hästen åt honom tills dess och säga nej till andra eventuella köpare. Tänk om han sedan inte vill ha henne. Då är annonsen bortkastad. Eller ska man sälja till någon annan som vill betala henne kontant på en gång?!

Tycker det låter lite skumt att han vill köpa ett sto till avel men inte har pengar att köpa henne för. Hur blir det sen då när han ska betäcka henne? Har han råd med den levande fölavgiften? Det är ju kanske inte riktigt mitt problem när hästen väl är såld, men man funderar ju lite nu.

Tänkte skicka ett "avbetalningskontrakt" till honom. Vad händer i så fall om han bryter mot det??

Sv: Vad ska jag göra?

Jag tycker att det låter lite oseriöst. Själv skulle jag avvakta lite och försöka hitta en köpare som är villig att betala hästen kontant.

är en novis i ämnet men kan han inte på något sätt lämna referenser eller på något sätt "trygga" denna hästaffär för din skull.

Är det en stor summa kan man förstå att han ej har pengar "kontant" men jovisst. Uppfödning kostar en hel del och det är bra om man då har råd.

lycka till vad du än väljer

Skulle aldrig sälja min häst till någon som inte har pengar. Det är nummer ett.
Nummer två är att jag tycker att människor som direkt strular med sånt här, är sällan någon att lita på i slutändan heller.
Leta hellre upp någon som verkar mer seriös.

Har han sätt hästen för det första?
:confused: Tycker också det verkar lite oceriöst.

vad jag mest orolig för är att hästen far illa.Sån är jag.

Tack för alla svar!!!

Ungefär så här jag också känner. Jätterädd att hästen far illa också. Har bara begärt 10.000:- för henne också, så det är ju inte speciellt mycket tycker jag.

Han har inte sett henne heller, så det känns ju inte så seriöst heller.

En så pass låg summa som 10000 bör man kunna betala på en gång. Har han problem med det, då har han nog problem med att betala annat också. Hästens mat tex....
Hitta annan köpare, om han inte kan få fram mkt goda referenser.

Jag tycker att du absolut ska se dig om efter en annan köpare. Detta påminner lite om mitt problem som jag hade när jag skulle sälja mitt islandssto. Nu får jag ge dig samma råd som jag fick - avstå. Om det krånglar med pengar nu så vet man ju inte hur det blir framöver. Det ska kännas riktigt bra när man säljer sin häst så man kan sova gott på nätterna.

Hoppas du hittar en riktigt bra köpare!

Katrin

Jag skulle aldrig sälja en häst till någon som inte ens kan betala såpass lite för den. Han får väl återkomma när han har pengar, om hästen är kvar då.

Ännu en skum sak är att han inte ens har sett hästen.

Tycker det låter konstigt om han inte kan ordna med pengar nu.
Hur ska han kunna hålla häst om han inte kan köpa? I sådana fall får han väll låna.
Och hur vet du att du ska kunna lita på allt att han säger, att han fortfarande vill
ha hästen och att han någonsin kommer ge dig dina pengar?

Är han intresserad så be honom åtminstone komma och titta på henne, så att du får träffa honom och så att han får träffa hästen. Jag skulle aldrig sälja en häst till en
person som jag knappt mött.

Liksom, det känns inte som om du vet tillräckligt mycket om honom.
Vart ska han ha hästen och vad ska han använda henne till för något?

Hästen är till salu för travavel och det är det han ska ha henne till. Men jag har bestämt att jag inte säljer. Håller med er alla - det verkar för oseriöst. Men det är alltid skönt att ventilera lite och höra om andra har samma uppfattning.

Tycker också det är konstigt att han inte kan hosta upp 10.000:- nu. Hur blir det med hästen sen då?? Mat, hyra, fölavgifter, vet.vård osv. Har man inte pengar, så ska man inte köpa.

Lite samma problem som Fála. :) Fast nu behövde jag samma råd som jag gav henne. :) :idea:

Har man inte 10.000 att lägga upp för köpet är det nog ingen bra ide att köpa häst, det är dyrt att vara hästägare och väldigt viktigt att ha en buffert för uförutsedda utgifter. Tex kunna punga ut med en rejäl veterinärräkning innan man får tillbaka från försäkringen, osv.

Att dessutom köpa en häst osedd verkar inte särskilt seriöst, under de förutsättningar du berättat om.

Om jag vore i din situation skulle jag satsa på att hitta en annan köpare!

svårt det där :confused:

Jag satt i samma sits för ett par månader sen. Hade 2 hästar att sälja och för dom skulle vi köpa ett till avelssto. jag avlar ponnyer och de som finns till salu är ganska ofta av undermålig kvalité. Guldstona växer inte på trän. Därför när jag såg att en väninna till mig skulle sälja så åkte jag dit för att hälsa på. poängterade noga att jag just den veckan/månaden inte hade några pengar men ville titta iallafall just pga utbudet av bra ston (och hennes är BRA). hon höll med om det men hade flera spekulanter. Dagen efter ringde hon och bönade och bad om att vi skulle tinga henne så att hon själv med gott samvbete kunde avfärda alla andra som ringde så hon ville att stoet skulle vara i avel/hos oss. Okej sa vi, vi kan tinga henne, men du måste räkna med minst 1 månad innan vi kan betala, måste sälja av först. det tyckte hon var ok. plats hade hon.
men efter 1 månad. 5 dagar innan jag skulle besiktiga min ena häst för försäljning, ringer hon och säger att hon måste sälja till en annan. det satt en spekulant på ett föl i hennes kök som vägrade köpa fölet om hon inte fick "vårt" sto också. Inget att göra så klart så där försvann vår tilltänkta guldklimp lika fort som vi hittat henne....
Surt kändes det 5 dagar senare när vår häst gick igenom och vi stod där med pengarna i hand.... :cry:

Verkar det inte bättre att hitta en köpare som du kan göra upp affären med utan avbetalning och strul. Vad händer t.ex. om hästen skulle råka ut för något under den tid hästen står kvar hos dig, men köparen har påbörjat avbetalningen? Eller om köparen betalar in en månad, men inte nästa? Kan du då sälja hästen till någon annan?

Jag hade INTE sålt till honom. Som du och ni andra säger, 10.000 är inte speciellt mkt för en häst och kan man inte få fram det så kan man ju undra hur han ska ha råd med övriga kostnader som hör hästen till i framtiden.
Han borde ju kunna ta ett lån el låna av någon om han vill köpa.
Ok, om det hade varit någon jag känt, men en helt främmande människa.
Nä, jag hade varit skeptisk, som sagt. ;)

Nu har han ringt igen och säger att han kan fixa fram pengar i november. Han vill dessutom att hästen betäcks med en hingst som står uppstallad i min närhet och vill stalla upp den på stuteriet (alt. hemma hos oss) tills den är betäckt och klar och sedan ta hem den.
Han pockar på om att få ett betalningskontrakt hemskickat. Hmm..

Bertäcka NU??? Låter konstigt. Kan människan nåt om avel öht??? Har du frågat varför han vill ha föl i oktober nästa år? Sälj inte! Vänta lite tills det kommer någon annan och allt stämmer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
364
Senast: Fetaost
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka