Vad ska jag göra???

C

Cecely

Min travare har alltid varit lite sne här å där, jag har börjat ändra lite för att försöka få det att bli bättre.
Men nu hade jag en ny hovlagare ute som för det första gjorde henne överdrivet inåttåad och sen menade på att hon kommer aldrig att bli riktigt rak utan kommer alltid att vara sne... :(
Detta fick mig att känna mig så ursel....
Tänk om hon inte kommer att hålla för min ridning??
Vad f*n ska jag göra då?? Jag vill ju inte sälja som avelsmärr men kan inte ha en häst jag inte kan använda...
Ska ha ut en massör och en kiropraktor idag för att se så att det inte är så alvarligt som man kan tro...
Är det nån mer här kanske som har en lite sne häst som endå går utan problem?

Varför gjorde han henne inåttåad? Och vad menade han med inte riktigt rak? Ingen häst blir någonsin rak... Vart är din häst sned?

Det var nog inte meningen att hon skulle bli mer inåttåad. han sa att han försökte gämna till en obalans hon hade i den hoven och tog mer på insidan än utsidan så jag tror att det kommer därifrån. Annars så är hon något innåttåad för att vinkeln från kotan ner i hoven är sne, den går innått. Dessutom har hon sen tidgare varit ojmän i trakterna fram (den ena var nästan en bockhov). Jag har tagit ner på ena trakten lite pö om pö för att få dom gämna igen och det börjar bli bra men då har det istället börja växa ut en brantare hovvägg. Det som växer ut nu ligger på en 70 grader....+ att hon nu har fått ont i ländryggen antagligen för att hon håller på att ställa om sig där också när jag ändrade där fram....

Har du haft ut en kiropraktor till henne förut? En bra kiropraktor är guld värd i dessa sammanhang... Jag har en till min gamla travare, och jag litar på honom till 100% han kan fixa det mesta när det gäller sneda hästar. Dessutom kan han ge tips på hur hästen bör skos och verkas för att bli så bra som möjligt...
(Första gången jag tog ut honom, rekomenderade han en hovis som jag bytte till, har aldrig haft några större problem efteråt). Lycka till:)

jo det kommer ut folk idag som ska titta på henne så vi får hoppas att det ite gå åt skogen...
något jag tycker är svårt är att hitta en bra hovlagare som kan tänka lite längre än ut till näsan...

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 380
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 650
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat

Omröstningar