Vad ska jag göra?

M

mysis

Orkar inte mer.... Första juni fick jag in 2 sommarhästar på mitt bete, Hon som kom med hästarna ägde dom inte det gjorde en annan, fick jag reda på när hon kom. Redan där började jag undra varför hon inte sagt detta tidigare. I allafall så fick hon med kontrakten som ägaren skulle skriva på och sedan posta till mig. Hon betala för juni månad sen åkte hon. Sen har det varit tyst från henne. Jag har ringt hur många gånger som helst går inte att komma fram, samt smsat men smsen står som avvaktande,. Om det händer hästarna nått har jag ingen ägare att ringa, sen behöver båda verkas då hovarna börjar bli långa.. Hon har lämnat sin transport på stallplanen i den ligger passet till ena hästen. Ägaruppgifterna i passet har jag sökt på men personen finns inte någonstans. Transporten vet jag inte vem som äger. Vad ska jag ta mig till jag börjar bli måttligt desperat då vi närmar oss hösten, jag har inte råd att ha 2 hästar till att ge mat då jag har 4 egna. Behöver lite tips om hur jag ska gå till väga i denna situation.:confused:

Sv: Vad ska jag göra?

Ring polisen eller djurskyddet!
Viktigt att du kollar vad lagen säger, om de står med långa hovar o ngn anmäler så kan det bli problem tex. Skönt då att du har åtminstonde ett pass. Kan man ringa ngn stans där de kan kontrollera pass/ägare?
Du kan heller ej sälja då de inte är dina- åh vilken jobbig sitts.
Jag har ingen fakta bakom det jag skriver, men det är tankarna som kom sådär direkt. Ska höra mig för.
Kolla reg nummer på transporten, som den innan skrev!

Nej strunta i det jag skrev, läste lite slarvigt första gången :p

Hur som helst, hör av dig till polis och förklara situationen.

Ring djurskyddet och förklara läget på en gång och fråga hur du ska göra med hästarna (hovslagare och vad som händer om någon skadas, troligt är att du får stå för alla kostnader och se till att det blir gjort).

Kolla med bilregistret vem som äger transporten.

Kontakta sedan kronofogden när du har ett namn på ägaren/fodervärden, dom kan hjälpa till med avhysning.

Men allt det här tar tid så ring på en gång.......

Lycka till!

Du har redan fått bra tips. D v s kolla vem som äger transporten, se till att förvara passet i huset så det inte försvinner (det är en värdehandling).

Personen som äger hästen enligt passet går säkert att få fram, du kan PM:a mig om du vill att jag ska göra lite efterforskningar. Vad är det för ras på hästarna?

Att kontakta djursskyddet för att höra hur du lämpligen går tillväga är också jätteviktigt. Som det är nu har du ansvar för hästarna, deras väl och ve. D v s veterinärvård, hovslagare - alla kostnader som kan uppstå.

Jag hade satt lås på släpet också, så att inte det och kanske hästarna också är borta en dag, och du aldrig ser röken av några pengar

Angående hästarnas hovvård så kan du själv se till att göra det allra nödvändigaste så att de åtminstone inte lider genom att ta en hovtång och klippa bort det som växt ut, men spara litegrann och skär inte i någon stråle eller verka för mycket baktill, och jämna till med en rasp. Det går fort och är inte svårt.
Du kan göra det riskfritt pga att det finns ingen lag eller bestämmelse om vem som får utöva hovvård på häst i dagsläget. (Men det är på väg, som väl är med tanke på alla skojare som utger sig för att vara hovslagare).

Men för att skona hästarna och om du inte vill/kan ligga ute med hovslagarpengar så hade jag sett till att hovarna hålls i ett okej skick genom detta ganska enkla förfarande, för hästarnas skull. Å andra sidan har jag blivit visad av min hovslagare hur man gör när man verkar. Kanske du kan höra med din hovslagare om han kan visa dig hur man gör om du känner dig osäker.

Hoppas det går bra nu och att du får tag i ägaren. Det är för j-vligt att folk gör så här... Det kan bli vanligare nu när vi är på väg in i nästa lågkonjunktur. Folk har helt enkelt inte råd med sina hästar och kan nästintill riskfritt dumpa dem hos en snäll människa som tycker om djur.
Tycker det borde införas en lag om att det är tillåtet att avliva hästen eller skicka den på slakt om inte ägarna hör av sig inom en föreskriven tid, säg en månad eller liknande.
Men å andra sidan vet jag inte ifall om jag själv skulle bli drabbad att stå där och skicka en fullt frisk häst på slakt eller avlivning... :crazy:

Aja, hoppas att det löser sig för dig och hästarna.
Lycka till! :)

Tack så jätte mycket för alla tips. Jag har idag fått hjälp att kolla upp vem som äger hästtransporten. Få se vad det ger. Sen ska jag kontakta djurskyddet i morgon och berätta situationen. Hovslagaren kommer på måndag, Jag tar den kostnaden för hästarnas skull. Dom ska inte lida, inte deras fel att dom hamnat hos fel ägare. Jag kan inte förstå hur man bara kan dumpa av sina djur och sen inte bry sig om dom. Jag hoppas att det löser sig för hästarnas fördel i detta, att jag inte kanske får betalt kan jag ta men inte att djuren lider. För deras skull hoppas jag att dom kanske får hamna hos en människa som älskar sina djur och bryr sig om dom. Jag återkommer och berättar hur det löst sig. Tack än en gång.

Jag tror du kan fakturera ägaren allt som tillkommer utanför kontraktet, som verkning t.ex. Men jag är inte säker så kolla upp det!

Problemet är att jag inte fått tillbaka min del av kontraktet. Hon tog det med sig och skulle ge det till ägaren som skulle postat det till mig. Hon tog dom med sig och åkte sen har jag inte hört ett ljud från varken ägaren eller hon som lämnade av hästarna. Så jag har inget kontrakt. Hur gör man då?

Jag lovar att jag känner mig maktlös i denna situation. Det är hemskt, grubblar hela tiden över hur det ska gå.:( Jag hoppas att djurskyddet kan ge mig bra info i morgon.

Vet inte om dom svarar i morgon ( Lördag )......
Hoppas att det löser sig !

Hej från Hambo

Problemet är att jag inte fått tillbaka min del av kontraktet. Hon tog det med sig och skulle ge det till ägaren som skulle postat det till mig. Hon tog dom med sig och åkte sen har jag inte hört ett ljud från varken ägaren eller hon som lämnade av hästarna. Så jag har inget kontrakt. Hur gör man då?

Fakturera allt. :devil:
Nej men allvarligt talat så borde du nog fråga nån "hästjurist".

Ägaren lär du få svårt att fakturera, ägaren har ju inte ens lämnat några hästar hos dig. Den person som lämnade hästarna är den som givit dig i uppdrag att ta hand om dem - den personen ska ansvara för kostnaderna.

Det finns en del information som saknas här för att det ska kunna gå att säga t ex vem som ska kunna faktureras för kostnaderna.
Saker som vem är det från början som avtalat om betesplats? Är det ägaren till hästarna eller den som kom och lämnade dem?
Är det den som lämnade hästarna så kanske den riktige ägaren inte ens känner till att de är borta.
Den som men hästarna är det verkligen ägaren till släpen eller är det kanske hästägaren som också äger släpen?

I det här fallet så kan väldigt många scenarior finns beroende vad svaren blir och det kan bli fler frågor också beroende på svaren.
Den kan ju vara allt från ett missförstånd t ex mellan transportör och ägare till verkligt avanserad hästdumpnig av kanske stulan hästar. Beror lite på vad det är för hästar och ev värde på dem.
Det enda som är helt klart är att TS har ansvaret för hästarna och deras väl och ve en ligt lagstiftningen. Så jag hoppas verkligen att det hela löser sig innan det är dags för uppstallning.

Ehm.. Underligt. Ring någon som kan kolla eventuella chip.. Därav kan du se ägare. kolla adress osv på hitta eller eniro eller kanske på hästarnas ras registrering eller liknande kan du kanske se något. Kolla försäkringar på hästarnas namn, förklara situationen och att du behöver en adress..

Eller ringer du polisen, säger att det står två okända hästar i din ena hage sedan några veckor tillbaka och ingen har svarat på din annons på konsum och internet häst sidor om vem som äger dem...? Du fick ju inget kontrakt, polisen kanske tar hand om dem...?

Eller alternativ tre. numret till hon som dumpade dem?
Smsa: hästtransporten är såld, hästarna är ute på annons. Vilket namn, adress och tele ska jag ge nya köpare när de frågar om deras bakrund?
Undrar även om de är tävlade (eller ngt)....

Eller alternativ 4, er reggade bil kommer polisen att kolla ägaren på, hämtar du inte hästarna går kostnader till kronofogden..

finns säkert massor!

Stackars hästar :(
HOpppas verkligen inte för hästarnas skull att det var ägaren.
Var det inte ägaren så är det väldigt synd om denne inte har sina hästar som den "tror"..

Håll tummarna nu. Jag har ringt runt folk jag känner och bett dom höra sig för. Ikväll ringde en tjej till mig och sa att hon kände igen hästarna och att hon skulle höra sig för om tel nr och adress till riktiga ägaren. Dom hade tydligen stått i samma stall tidigare. Hon skulle ringa mig så fort hon visste mer. Hoppas hoppas.

Jag hoppas jag med!

Fy vad tråkigt att du ska behöva drabbas så här, när allt du gjorde var att försöka vara schysst!

Kram, Maya

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 185
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka