Vad ska jag göra?

S

Serendipity2

Jag vet inte riktigt hur jag ska avhjälpa detta. Det är så att min häst gärna går med högerbogen utanför spåret, speciellt i vänster varv, om han är stel tex efter en dags vila så extremt att han är extremt svår att få att spåra. Öppna är bara att glömma. Dessutom snedställer han huvudet så att mulen gå ut mot väggen och nacken in mot mitten, varpå jag försöker ta uppresande tygeltag på vänsterhanden. Då tappar han hela ryggen och tappar formen. Om jag försöker på hans hals att vara rak fram, istället för bjöd mot mitten, blir halsen bara som ett S och nacken förblir böjd..

Naturligtvis har jag konsulterat min tränare som försöker hjälpa mig men det går sådär. Det blir bättre men dagen efter är det likadant och det tar typ 40 min att rakrikta honom.

Mina frågor: tror ni att han har problem med rygg eller nacke? Vad tycker ni att jag ska ta ut, equiterapeut?
Hur ska jag bygga upp hans svaga sida?
Tacksam för svar:bow:

Sv: Vad ska jag göra?

Jag hade nog faktiskt börjat med en vet undersökning bara för att kolla så att det inte döljer sig något som man inte själv ser. Och om hästen hos vet blir friskförklarad tagit ut EQ.

När du beskriver det låter det som det borde sitta något o kroppen någonstans, verkar vara lite för sned för att bara vara lite stel...

Och i vilket fall som så är det skönare för en själv att jobba på om man vet att hästen är ordentligt genomkollad...

/Camilla

Tänderna skulle jag rekomendera att kolla pga att han inte ställer igenom i nacken. En kompis hade samma problem och på den hästen hittade veterinären en gammal käkfraktur på som läkt tokigt.

Min åsikt: hästen "tjafsar" inte i ridningen för att det är roligt, i 9 fall av 10 har den problem i kroppen eller av utrustningen.

Min häst har haft liknande problem med rakriktningen, hålla bogarna på plats och även jobba ordentligt i galoppen.

ET kommer ut till mej den 15 April, jag känner att det är nåt som inte stämmer, så stel ska han inte vara...

Tycker att du ska kolla upp din häst, som någon annan skrev, en häst som gillat att jobba innan börjar inte protestera helt plötsligt för att det är roligt...

Mvh Domino_s

En seriös ET går inte igenom en häst om inte först är undersökt av en veterinär. Går din ET igenom hästar utan att en veterinär har tittat först?

Fast en riktigt bra ET kan ju förhoppningsvis själv se och bedömma ifall hästen blir hjälpt av honom/henne eller behöver komma till veterinär först...??

Jag har varit med om omvänt problem (även 3 andra hästar i mitt stall). Dvs att hästen har varit halt / haft rörelse störning på ett eller flera ben och varit hos veterinär för utredning och behandling. Veterinären hittar inte riktigt felet, men fortsätter att behandla och jag vet inte allt, i ett fall tom utsätter hästen för en diagnostisk operation av en led (utan att hitta nåt fel) Det visar sig sedan i samtliga fall att hästarna har rätt stora problem med snedheter i bäcken, bog osv Samtliga hästar blir helt återställda av en duktig kiropraktor...
(ville bara berätta, så det är INTE fel att börja med ET, men se upp det finns "klåpare" i den branschen))

Fast då har ju ändå hästarna varit hos en veterinär, även om den inte kunde avhjälpa felet. Fast läser man på Equiterapeuternas hemsida så vill de att hästen är genomgången av vet innan de behandlar.

En seriös ET går inte igenom en häst om inte först är undersökt av en veterinär. Går din ET igenom hästar utan att en veterinär har tittat först?

Vart någonstans har jag skrivit att han inte är kollad innan?

Även om han inte var böjd och kollad innan så kan hon göra det om det skulle behövas och hon skulle aldrig behandla en häst som hon trodde hade nåt "veterinärt" fel...:laugh:

Sen har den här hästen haft problem tidigare...med liknande saker och då fixade ET till det...Även då var han kollad av vet innan... Detta är tyvärr en häst med väldigt mycket spänningar...

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 418
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hej jag gör denna tråd då jag känner att jag behöver lite input. Jag har haft hästen i omkring 5 år nu, hon är tävlad tidigare t.o.m...
Svar
11
· Visningar
2 029
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka