vad ska jag göra om min häst inte går framåt?

A

annie95

Jag har en Andalusier (P,R,E) som är 6år.
hon kom till oss direkt från spannien och sas vara ridbar i alla gångarter. men hon fattade inte inte ens vad "hjälper" var för något. så vi skickade henne till en tjej som skulle rida in henne för att vi själva har så många andra hästar att rida också, men efter ett halv år hos denna tjej hade hon bara lärt sig att sparka efter skänkeln, inte direkt vad vi hade tänkt oss

Jag tog över igen och sedan dess har hon varit underbar och inte gjort något dumt alls, men heltplötsligt började hon bara vägra gå framåt. på volt sjuter hon ut bogen och bara flyter iväg åt sidan och försöker man stoppa henne blir de rodeo!!hon har även sprungit rätt ut genom grinden och de går inte att få kontackt med henne så att hon stannar kvar inne i padocken.

De är rätt tråkigt att hoppa upp på en häst och veta att man inte kommer kunna rida förbi gringen i padocken utan att hon drar ut (även om jag får stopp direkt utanför är de inte kul) detta är för mig oacceptabelt. men vad ska jag göra?? har inga idéer kvar, har provat allt jag kan komma på!! :confused:

tacksam för goda råd!!:laugh:
/Annie

Sv: vad ska jag göra om min häst inte går framåt?

Solklart! Ta hjälp av tränare.

Är hästen genomgången av vet och friskförklarad? Har den fått vila? Lång resa, stor omställning och ny miljö/ryttare och ridning kan bli för mkt för psyket.

jag, har en jätte bra tränare menhon kan inte komma till mig regelbundet. men vi ska på träningsläger nu efter midsommar så då ska vi se vad som händer.
hon är ny "besiktigad" och friskförklarad.
hon få vila minst 2 dagar i veckan, hon har inte rest/flyttat på 5 månader, och de syns att hon trivs här hemma.
men hon är ett ungt och envist sto som vet precis vad hon ska göra men hon ska bara helt enkelt inte lyssna på mamma (enligt henne själv)
jag kan tänka mig att hon bara testar mig.
hon skulle behöva göra något nytt så att de faktiskt kan vara kul att jobba i padocken också,
men det är där min fantasi tar slut, skulle behöva lite tips på vad vi kan hitta på för skojj :)

tacksam för alla tips och svar!!!

Om hästen är friskförklarad och inte har ont...

Har du ridit mycket spanskimporterade hästar förut? om inte så ta hjälp av en tränare med erfarenhet av den spanska ridningen de rider sina hästar annorlunda och hästarna är annorlunda att rida!

är hon osäker/rädd, du skrav att hon blev "blockerad" och inte lyssnade? KAnske blir hon osäke rom hon inte förstår.

elelr bara testar, är hon "tuff" eller osäker? kan vara svårt att avgöra, minspanjor sas vara "tuff" men var egentligen väldigt osäker, han kunde okontrollerbart springa i sidled/baklänges, åt alla håll och ha rodeo där var det ju lugn envishet att få honom tryggare och samtidigt visa att man inte ger sig.

medans en tuffar ehäst med mer självförtroende kan behövas sägas till ordentligt, är han riden i spanien kan det varit på kandar med stor ryttare, sporrar, piskor och väldigt "hårt hållen" mot våra svenska ideal med trevligare bett och mindre utrustning.

Be en hästfysiolog komma ut och känne igenom henne, veterinärer kollar ju generellt endast leder och skelett, inte muskler. Kolla även med en leg sadelutprovare för att se att det inte är där skon klämmer.

Rid ut iväg i skogen och få henne att förstå att ridning är kul! Innan du börjar "tillrättavisa" henne för att hon bråkar. Och som sagt, ta hjälp av en tränare.

Kan du inte rida ut istället då?
Ha gärna med sällskap så det blir extra lätt, sedan när ni är sams smyger du in paddockridning igen. Efter ni varit ute så går du in och rider 3 min, berömmer går in i stallet ger henne mat.

Sedan kan du utöka det hela men alltid med positiv avslutning. Gör det lätt för hästen att göra rätt.
Ju fler gånger ni har gjort det och det blivit bra så har ni ju tränat på det. Ju fler ggr du låter det gå tokigt har ni ju tränat just på det...

tack, blir himla glad för alla svar :)

jag vet inte hur hon blev riden i spanien faktiskt, men jag tror inte att hon är rädd utan mer tuff.
jag rider ut rätt mycket faktiskt och de älskar hon.
jag får pröva alla era ideér nu och se vad som fungerar :)

fortsätt gärna tipsa mig!!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 702
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar