Vad Ska Jag GÖra Med Min RÄdsla

G

ganto

Efter avkastning har jag blivit så rädd att jag inte vågar ta mej upp i sadeln igen.
Jag älskar att kela med hästen men när det kommer till ridningen så drar jag mej ur, jag även longerar henne.
Hon är världens goaste häst och jättelugn när jag grejar med henne. Nu undrar jag bara för att lugna mej själv. Eftersom hon är så lugn och snäll att pyssla med är hon lika lugn och snäll när jag rider henne. Eller är det bara kelet som hon gillar. Hade hon inte tyckt om mej skulle jag väl inte fått greja med henne heller.
Det var den här hästen som slängde av mej men det var omständigheterna runt omkring som gjorde att hon kastade mej. Så nu har jag blivit skraj. Men jag vill så gärna rida.

Sv: Vad Ska Jag GÖra Med Min RÄdsla

Tyvärr så känner hästen av din rädsla när du sitter upp. Hästar är dock olika känsliga för detta. Jag skulle först rida andra lugna hästar några gånger tills du fått lite självförtroende. Sedan inte rida själv, utan ha någon lugn hästkompis med. Kanske vara i ridhus, eller var som känns tryggt för er. Inte ha några krav. Vill du bara skritta, så gör det.

Har själv varit i samma situation, men då ridit på ridskola. Jag kunde då be om snälla trygga hästar och låta bli att hoppa och galoppera tills jag kände mig redo. Sedan har jag även ridit hästen jag ramlade av från, men det tog nästan ett år...

Tålamod med dig själv:smirk:

Kan du inte be någon gå med dig och ha hästen i ledtöm? Då kan det inte hända så mycket och du bör kunna slappna av.

Håller helt och hållet med Silver Girl, men har ett litet tillägg :bow:

Hur känner du när du ska rida andra hästar? Är det samma sak du känner som för den här hästen? Är det din egen häst?

Låt det ta tid. Så fort du känner dig ordentligt säker på marken och inte känner rädsla för att rida (rädslan kan bearbetas t ex genom att rida en annan häst, därav frågan om du känner likadant när du rider andra hästar) kan du testa att sitta upp.

Jag har åkt av samma häst 3 gånger. Under tvärnit, från galopp till trav och när han busade. Jag har alrdig tvekat att hoppa upp på honom igen. Även om det då bara blir lite skrittning för jag är omskakad. Och min ridkarriär har ej varit lång än, började rida på sommarlovet och tycker jag utvecklas snabbt. Men man får aldrig tveka när man sitter på hästen. De känner av stelhet och rädsla.

:smirk:

Ja jag är lika rädd vad gäller andra hästar och hästen är min egen

Och jag vill inte göra mej av med henne för jag älskar henne. Det är bara ridningen som blivit problemet. Jag känner mej som en nybörjare. Min kompis rider henne så det är ingen fara med motionen. Och jag är med och tittar ibland när hon rider och det händer aldrig något. Så det är inget fel på hästen utan det är på mej.

Det går att komma över... :) med mental träning, och att man inte pressar sig själv till det. Men det är en tuff tröskel att stiga över när man en gång blivit skrämd, men tycker du ska be om hjälp. Efter en hästolycka ringde jag ut en jättebra tränare som tränade mig och min häst med mental coaching, och all rädslor släppte efter att hon hjälpt mig ca tre gånger.
Detta skedde för flertalet år sedan, då jag och min dåvarande häst slog omkull på hinder så pass att hästen fick slaktas. Tog mig över ett halvår att våga mig upp i sadeln, rida det kom långt efteråt. Men bara att jag satt i sadeln var steg ett. Ge upp ville jag inte, jag hade ju unghästen hemma så jag förstår dig verkligen! Och det är inget att skämmas för att man låser sig. Och ge dig själv tid och lugn o ro, så släpper det nog. Be om hjälp av nån du litar på som inte pressar dig, eller kritiserar, så ska du se att det löser sig. :)

Tack! Vad skönt att höra att någon förstår mej. Det känns lugnande att höra att det antagligen går över.
Ibland tar jag på mej ridutrustning och ska åka dit och rida men när jag väl är framme så tvekar jag igen. Jag blir så arg på mej själv

Du har väl kommit en bra bit på väg tycker jag när du vågar säga att du är rädd och även kan skriva om det. Bra jobbat och det kommer ju med säkerhet att lösa sig, låt det ta tid!!!

Tack du också. Jag känner mej riktigt upprymd igen.
Då fortsätter jag kela med henne så släpper det väl. För hon är min allra bästa vän.

ganto skrev:
Efter avkastning har jag blivit så rädd att jag inte vågar ta mej upp i sadeln igen.
Jag älskar att kela med hästen men när det kommer till ridningen så drar jag mej ur, jag även longerar henne.
Hon är världens goaste häst och jättelugn när jag grejar med henne. Nu undrar jag bara för att lugna mej själv. Eftersom hon är så lugn och snäll att pyssla med är hon lika lugn och snäll när jag rider henne. Eller är det bara kelet som hon gillar. Hade hon inte tyckt om mej skulle jag väl inte fått greja med henne heller.
Det var den här hästen som slängde av mej men det var omständigheterna runt omkring som gjorde att hon kastade mej. Så nu har jag blivit skraj. Men jag vill så gärna rida.

Där jag bor finns en tränare som är specialinriktad, och tar sig an rädda ryttare. Hör dig för om någon liknande finns nära dig?
Det kommer att kännas mycket tryggare att göra "resan" tillbaka tillsammans med en kunnig. lugn, person van vid detta.
För du är ju inte precis ensam, om du tror det!
Den här tränaren har rätt fullt upp, och är jättebra!

Hjärtligt lycka till! Du kommer att klara det! :)

Ta det lugnt, börja lätt. Lite mental träning kanske?
Sätt dig i en skön fåtölj och mana fram en bild av att: Du går och hämtar hästen i hagen, han hej buffar på dej lite, du tar in honom i stallet gör iordning honom, leder ut på stallplanen och sitter upp. Din goda vän är där och tittar. Ni skrittar iväg, du och din häst, din vän promenerar bredvid längs en vacker skogsstig, det doftar av skog och några snöflingor faller ner på er. Efter en stund är ni framme vid stallet igen. Du känner dig glad, lycklig och stolt.

Hej. Jag har en dotter som ramlade av under ridlektion i våras och bröt armen illa. Akuten, operation och rejält smärtstillande. efter detta tog det tid att få henne trygg i sadeln igen. Jag hade en sommarhäst som hon fick sitta på och jag ledde. Intresset att sköta om hästarna på ridskolan fanns där fortafande. När ridskolan började igen till hösten pratade vi särskilt med ridläraren om att få låta henne styra vilken häst hon kände sig mest trygg med. Jag var med i början i ridhuset. Gick bredvid om hon ville och ridläraren lät henne välja gångart när övriga galopperade. Hon sa till mig att kroppen kände rädsla dvs panik, när hon satte sig upp på hästen och de första minutrarna av lektionen. Var spänd och reagerade med att blåhålla när hästen gjorde någon rörelse hon inte var beredd på. Detta hände i april och i lördags red hon sin första hopptävling felfritt och den här värsta rädslan är faktiskt över redan. Pratade med ridläraren strax efter olyckan och hon sa att man aldrig fick pressa henne utan ha gott om tålamod och ta allt i sin egen takt. Lycka till att våga lugnt.

Har du ingen riktigt pålitlig vän som kan åka med och hjälpa dig på traven, utan att jävlas eller presse... bara vara med? Ta dig den tiden du behöver att hitta tillbaka till den trygga känslan med hästar och ridningen... :)

För ganska många år sedan (när jag var 11år) så tvingades jag till att galoppera på en häst jag var rädd för. Hästen kastade av mig och trots att jag inte skadade mig sådär jättemycket så vågade jag inte rida något mer alls. Jag slutade hålla på med hästar helt.

Min syster och mamma bytte stall och fortsatte rida och en dag då jag följde med blev jag erbjuden att rida en shettis (väldigt liten sådan), vilket jag inte heller ville, men det blev tillslut så ändå. Ridläraren höll till en början i hästen och allt eftersom fick jag rida själv. En dag satte hon en sjal för mina ögon så jag inte kunde se och sa att jag skulle rida runt i paddocken med den på.

Den där lilla envisa shettisen hjälpte mig få tillbaka förtroendet för hästar. Men en viss oro för stora hästar finns fortfarande kvar, tyvärr.

Men mitt tips till dig är som många andra sagt, att börja med att sitta upp på en trygg häst. För mig hjälpte det med att gå ner några häst-storlekar, men det förutsätter ju att man inte är så stor. Men om du har möjlighet så är detta ett tips. För den där lilla shettisen räddade min ridkarriär. En annan bra sak är om du har en ridlärare där som kan guida dig lite och prata med sig och hästen så att ni båda kan vara lugna.

Min kompis som varit med hon bara tjatar att jag ska rida. Och om man väl kommer upp så tjatar hon att man ska trava eller galoppera. Det var det som hände när jag blev avkastad. Hon tjatade att jag skulle galoppera och då gjorde jag det och då gick det som det gick.
Det är kanske bättre att man är ensam och gör precis som man vill i sin egen takt. Om det tar årvis får väl gå.

Har en vän som råkade ut för en ridolycka och blev rädd.

Hon fick hjälp via ""rädda ryttares ring".

Här är en del av vad som står på deras hemsida:

1. ERKÄNN DIN RÄDSLA Det tar ett tag att förstå att oj, jag är visst allvarligt rädd för det här, så pass att det hindrar mig att utöva det jag helst av allt vill. Nämligen rida.

2. SÖK HJÄLP Gå med i Rädda Ryttares Ring eller finn på något annat sätt där du kan kommunicera med likasinnade. Ni kan stödja varandra i minsta framsteg.

3. LÅT DET TA DEN TID DET TAR Ta allt i din egen takt. Strunta med andra ord i grupptrycket. Du behöver inte rida distansritt, fälttävlan osv. Utan du kan börja med att sitta upp och sitta av. När jag var som räddast satt jag upp red i cirka en minut, med vilt bultande hjärta, satt av igen. Detta förusätter att din häst får röra sig ändå och inte står instängd i ett stall och är överfodrad.

4. SÖK KUNSKAP. Läs allt du kommer över, bolla med andra hästmänniskor, fundera, gå på kurs, som fotfolk och så småningom när du är modigare kan du kanske åka någonstans med din egen häst, för att utveckla just er kommunikation, ta ridlektioner och be då att få en "gammal tryggis", det gjorde jag, det var väldigt bra för då förstod jag att det fanns hästar som INTE skrämde mig och dessutom red vi i en skyddad miljö

5. GRÄV DJUPT Gå till botten med vad som skrämt dig. Hänger det ihop med en speciell häst, eller någon speciell erfarenhet, eller ålder eller att du fått barn (vilket är ganska vanligt). I mitt fall kan jag säga, att när jag kom över min rädsla så blev jag mindre rädd för andra saker. Spindlar till exempel, eller att tala inför publik. Överhuvudtaget har denna djupdykning ner i mitt undermedvetnas mörkare skrymslen, som rädslan sitter i, haft många positiva sidoeffekter på mitt liv i övrigt.

6. VAR STARK OCH SJÄLVSTÄNDIG. Du behöver inte skämmas för att du är rädd, det är naturligt att vara rädd, rädslan är till för att rädda våra liv. Den som aldrig någonsin är rädd är antingen fortfarande för ung för att överblicka konsekvenser, eller saknar fantasi. Det kräver nämligen fantasi för att vara rädd. Dessutom krävs intelligens och känslighet. Fantasin målar upp hemska scenarios av vad som kan hända, intelligensen hjälper till att tänka ut otaliga raffinerade olycksvarianter och känsligheten gör att du lyssnar på de signalerna. Lyhördheten inför hästen kan ställa till en del dessutom. Om du lyssnar av hästen väldigt mycket, kan det bli fel. Det är ju hästen som ska lyssna på dig.

7. RÄKNA MED BAKSLAG. Ett steg framåt och två tillbaka. Så ser det ut på din vandring ur räddträsket. Det kan som jag tidigare skrev ta flera år att bli en orädd ryttare igen. Troligtvis kommer du på resans gång att lära dig massor om dig själv, du kommer att förstå dig själv bättre och rentav bli en bättre och kunnigare hästmänniska. Kanske blir du aldrig den ryttare du var när du var elva år och stod upp på hästen i vild galopp. Men du kan njuta av ridningen igen.

Jag själv har varit av kastat många gånger och alltid klev upp direkt men sista gången var svårare...jag brutet underkäken i två stället och förlurade 5 tänder. Och red inte för (jag tror det vara) minst 6 månader. Jag hade väldigt svårt för komma upp igen.

Det började med att bara sitter upp och skrita. Tills jag kände bekväm med detta. sen med trav, osv.

Du behöver inte har brottom, spela ingenroll vad dina vänner säger. Ta det lungt. Du kommer känner när nästa steget ska kommer. men inte går vidare till du känner för det. Lyssnar bara till dig själv.

Det var för 14 år sen och jag fortfarande bära det med mig. Jag rider mina hästar utan räddsel men när jag ska ta in en ny häst för tränning så går min magen runt lite.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama