Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gelmir

Nu under detta år så har jag varit sugen på att skaffa häst igen efter att jag tog bort min häst för 1 år sen och började leta och annonsera och jag skrev va jag sökte och va jag ville ha. Så förra veckan den 4/10 - 2011 så fick jag ett telefonsamtal från en man som berättade att han hade en häst och jag blev ju så klart nyfiken och ställde massa frågor om hästen, och hästen började bli mer o mer bekant ju mer ja fick veta om den. Så vi beslutade att boka en tid för att åka upp och kolla på hästen. Hade 20 mil enkel resa men det var det värt.

Dagen kom och mitt huve snurrade och funderade över vem hästen kunde vara för ja hade mina aningar. Men jag ville vänta o se om jag hade rätt. När jag väl kom dit och fick se hästen, så kände jag igen honom. Det var ju min gammla vän. "men" han kände inte riktigt igen mig :cry: fattade nada. Så jag bad om att få titta på hästen och dom tog in honom i stallet, över min förvåning så var det inte samma häst i hullet som för några år sen :cry: utan det var en mager och ledsen kille som trodde han skulle dö typ.

Jag beslutade mig för att ta hem killen till mig för jag kände att han behöver komma till någon som kan ta hand om den och sköta om den samt ge han massor med kärlek och god mat och rätt skötsel m.m.m. Så dom körde hem hästen till mig dagen efter och man skämdes att stalla upp honom i mitt innackorderingsstall på 7 boxar totalt och stallet var ju fullt med mig. Men alla
sa att ja inte skulle skämmas och att ja skulle ta den tid han behöver för att återhämta sig. Pust vilken tur kände jag att alla bryr sig och hjälper till.

NU TILL MIN UNDRAN: PS: har haft häst i 23 år så ja vet/kan de mesta:

Vad hade ni gjort med en sådan här tunn och mager häst ??
Vad för mat hade ni gett och hur mycket ??
Hade ni ridit den / Longerat m.m.m. ??
Han är avmaskad
Hovis kommer på fredag & Veterinär
Ska ha honom som ridhäst är det tänkt mig
Han är 8 år

Han kom för några dagar sen och går nu på fri tillgång till Hösilage, 1 kg Kraft Muskel, nån dl betfor, ½ liter havrekross, sen morötter, äpplen så klart för att få i sig lite extra gott. Hästarna fodras 3 - 4 ggr per dag. Kraft Muskel innebär att du behöver inte komplitera med så mycket extra foder sa dom i butiken, huvudsaken att höt är väldigt bra, vilket de är oxå. Ska snart få veta analysen på det, då den är inskickad.

Behöver massa med tips & råd !!! :cry:

i47046094._szw1280h1280_.jpg

Sv: Vad ska jag göra med min gosse !!!!

Jag skulle vänja in maten långsamt på honom (kraftfodret främst) och be veterinär titta över hela hästen. Jag skulle inte rida första tiden utan bara låta hästen äta upp sig och bekanta mig med den. Promenader borde vara utmärkt?

Sen skulle jag beräkna foderstaten (när analysen kommit) och se till att han får allt han behöver äta och lite till.

Lycka till! Han ser trevlig ut!

Åh stackare :(
Skulle göra maskkoll på honom för säkerhetsskull fast han är maskad.

Söt men tunn pojke. Lite muskler o hull så lär det bli en läckerbit :)

Rid inte, gå promenader. Klättra backar mm. Lyfta fötter över rötter osv

Han är en super trevlig kille, snäll att ha o göra med, älskar att bli ompysslad och när man sitter hos honom så ska han tigga morötter. Ja jag tror oxå de kommer att bli en snygg häst sen.

Jag är ute och går varje dag och tränar lite trick i paddocken osv, han är inte den som stressar runt eller busar utan går snällt brevid mig hela tiden. :grin:

Deras hagar har även massor med teräng så dom kan både klättra och lyfta fötter, vilket är en mycket bra idee för han. Nej jag rider inte, jag är lite så där att, magra hästar rider jag inte på, de känns som att, aj aj de gör ont, han har även skaf av sitt regntäcke på vissa ställen och ja har nu fått satt ett fleecetäcke under det för att undvika skav...

PS: Passar han i sin långa man eller ska man klippa av den till HBL Man kanske ??? Nått tips ??? :angel:

Jag hade kollat masken och öst på med luzern. Så gjorde vi med min gamla ponny som kom till oss som ett spjälstaket. Hon fick bara gå i hagen och äta upp sig den första månaden.

Ett tips till är att ge olja:) Lycka till med pållen!

Luzern har ja haft förut och det har funkat jätte bra på hästar !!
Tack det ska nog gå bra ! Maskkoll är gjord och väntar på svar !!

Jag tror du ska vara försiktig med maten i början när han inte är van. Prata med veterinären så fort som möjligt och diskutera foderstaten. Speciellt mycket proteiner tror jag du ska vara försiktig med i början.

En eloge till dig som ställer upp för en gammal vän :bow:

Jag säger som jag alltid säger: Fri tillgång på hö sedan en kost på soja, kornkross och olja.

Funkar varje gång och med snabba resultat.

Lycka till med honom! :)

Han är ju långt ifrån det värsta jag sett. Så om han är frisk, inte har mask och inte heller problem med tänderna. Hade jag gett honom fri tillgång på lusern också, förutom hösilaget ev lite olja beroende på värdena i det.

Tack så mycket :bow:
Ja vi hoppas att han kommer att kunna komma tebax i normalt hull snart, för snart kommer en kall vinter och då behöver han va lite mer i hullet, fast han kommer att gå med tjockt täcke... :eek:

Jag hade hoppat över kraftfodret och satsat på grovfoder (som är snällt mot hästmagen). Lusern och bra stråfoder, möjligen med en skvätt olja efter ett par veckor.

Har hästen fått för lite mat tidigare kan det vara förödande att slänga på en massa kraftfoder (särskilt så högpotent kraftfoder som Muskel/Protein). Det kan ställa till det rejält i en känslig mag/tarmkanal och göra mer skada än nytta. Säd hade jag också avstått från, i alla fall till att börja med - det finns så mycket bättre vägar att gå för att fodra upp hästen.

Detta fodertips fick jag från Kraft när jag pratade med dom !!! :confused:

Jag tkr han ser mer muskelfattig än mager ur faktiskt, har sett värre staket än honom :laugh:
Han är ju endock mager -men råd från fodertillverkare skulle jag skippa ;) av förklarliga skäl (Läs: Det är klart som f*n att man vill sälja sitt foder och mkt av det, därför blir tillförlitligheten sisådär..).

Rådgör med veterinär, jag skulle inte ösa på med kraftfoder heller i så stora mängder, särskilt inte om jag inte vet om hästen har något annat fel.
En bra veterinär är mitt råd till dig, som kan hjälpa dig med allmän hälsostatus och om du EVENTUELLT (nu skriver jag inte att ts ska ut och hoppträna..) kan sätta igång hästen med ex. lite tömkörning och promenader så kan du få tips av denne på kraftfodermängd.
Det är inte så kul att övergöda en häst med kraftfoder samtidigt som man ska sätta igång försiktigt...

Jag är ute och går varje dag och tränar lite trick i paddocken osv, han är inte den som stressar runt eller busar utan går snällt brevid mig hela tiden.

Deras hagar har även massor med teräng så dom kan både klättra och lyfta fötter, vilket är en mycket bra idee för han. Nej jag rider inte, jag är lite så där att, magra hästar rider jag inte på, de känns som att, aj aj de gör ont, han har även skaf av sitt regntäcke på vissa ställen och ja har nu fått satt ett fleecetäcke under det för att undvika skav...

Detta fodertips fick jag från Kraft när jag pratade med dom !!! :confused:

kanske just därför dom rekomenderade. för att dom säljer alltså....

fritt på strå, promenader och tålamod ska du köra med!

sen undrar jag över ett par saker:
du skriver att du tog bort din häst för ca 1 år sen, men nu hittat denna, som du beskriver som "din gamle vän"?

sen skriver du även att du kan det mesta eftersom du haft häst i 25 år, men ingår inte svaren på dina frågor under det?
tycker det är ganska grundläggande kunskap att inte belasta en såpass tanig häst och att all fodring alltid startar med grovfoder.

hur som.....
när kusen kommit upp i hull, kan du börja skritta lite och så smått jobba den. låt det ta tid.
jobba grundligt och etablera en bra form redan i start, så har du igen det 1000 gånger i slutändan!

Hm hm hm....
Jag bad om främst fodertips då ja är rätt dålig på att göra foderstat, sen att ja frågar om hur andra skulle göra, va spelar de för roll ? Många människor gör olika och kanske har bra ideer för att kunna ge andra bra tips. :mad:

Har precis pratat med vettis igen och han ska komma ut och gå igenom min gosse så får vi se va som sägs och händer. Berättar mer ikväll !! :cry:

men är det din gamla häst? den som avlivades?

såg nu att han redan har fri tillgång på grovfoder, ber om ursäkt för tidigare inlägg.

detta är inte riktat specifikt mot dig, men att säga att man kan/vet det mesta om hästar brukar oftast betyda att man är salig på sin egen tro och har en vääldigt begränsad syn på hästeri.
därav mitt ngt syrliga inlägg.

men nu är ja så nyfiken på kusen! föklara! :)

PS: Passar han i sin långa man eller ska man klippa av den till HBL Man kanske ??? Nått tips ??? :angel:

Jag tycker naturligtvis att han skall få behålla sin, efter lite vård, fina man.

Hästar har ju inte fått lång man för utseendets skull. Den har dom fått av en viktig anledning, nämligen att bl a kunna slå bort flugfän. Personligen tycker jag att hästar med klippt man ser för hemska ut. :grin: Men det är min åsikt.

Annars tycker jag att han ser fin ut och jag instämmer med resten som säger "enbart hö i början för att inte orsaka onödiga magproblem"

Lycka till!

Enligt vettis bedömning av hästen:

Något tunn men för övrigt en pigg och frisk häst, skall absolut fortsätta med fri tillgång till hö samt ge han den lilla mängd kraft han får, samt ut och gå eller longera honom i små mängder till en början. Låt detta gå ca 1 mån o sen börja skritta honom.

Så det var det jag fick veta idag !!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 024
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 326
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar