Vad ska jag göra? Fortsätta träna el sluta *lång*

S

Skuggis

Behöver lite råd av alla smarta bukare :)

Jag har hopptränat för samma tränare i 1,5 år, första halvåter va super men sen började det massa nya i gruppen som inte kunda ta sig över 50 cm höga hinder. Jättetråkit för mig eftersom jag ville ut o tävla på 80-100 nivån.
Satte igång att tjata om att få byta till en bättre gruppen (för samma tränare) utan resultat.

Nu i år så blev en plats ledig i den andra gruppen och jag passade på att ta den, va jätteglad för det och träningarna gick super, Svårare övningar + högre höjder, mycker mer utmaning för mig.

Men nu så har det kommit en ny ryttare som ska ha den platsen jag tjatat om så länge! Alltså måste jag gå tillbaka till den sämre gruppen :'(

Har suttit och grubbler hela dagen idag men har inte kommit på nån lösning, jag kan:
1. Rida i den sämmre gruppen, vilket är både tråkigt, och eftersom man inte lär sig nått, som att kasta pengarna i sjön.
2. Sluta träna för tränaren, men det finns inga andra hopptränare för ponny hos klubben och eftersom jag inte har någon transport så kan jag inte börja träna hos någon annan klubb.
3. Sluta med hoppningen och börja dressyrträna, känns som det mest lockande allternativet även om jag älskar hoppning.
4. Börja på ridskola, men den närmaste ridskolan (ridavstånd) har inga utbildade ridlärare, så det känns inte så bra ändå. Annars kan jag börja på någon ridskola i annan kommun men eftersom jag inte kan ta med hästen så känns det ändå menlöst eftersom det är jag och hästen som ska utväcklas tillsammans.

Så hjälp, vad ska jag ta mig till? Några råd tack :D Vill så gärna utvecklas och bli bättre.
Vad skulle du göra om du va i min ställe?

Sv: Vad ska jag göra? Fortsätta träna el sluta *lång*

Usch, vad surt! :mad:

Hur kommer det sig att den nya ryttaren ska ha din plats i den svåra gruppen? Och hur många är ni i varje grupp, kan man inte göra två svåra grupper med färre ryttare i varje? :)

Den nya ryttaren rider storhäst och jag rider ponny, och den sämre gruppen är ponnygruppen så därför kan den inte vara med där.
Vi är 5 i varje grupp och det finns inte mer tid till fler träningar vad jag vet ...

Jag tycker att en bra tränare skall kunna anpassa en träning efter olika behov. T.ex ha en övning men som kan göras lite olika/kräver olika mycket av ryttaren och t.ex ha högre hinder åt vissa och sänka åt vissa. Detta tycker jag fungerar riktigt bra i min träningsgrupp, alla är inte på samma nivå men vi får alla ut nåt av det.

Håller med, tyvärr så funkar det inte så här :(

Men borde inte de andra ryttarna i gruppen lärt sig hoppa snart? Det kan väl gå ganska snabbt med en bra ridlärare.

Jag har också ridit i en trist hoppgrupp i ett år (hände samma sak som för din) tyvärr var de för många för att de skulle bli bättre snabbt coh varje gång ngra blivit bättre så tillkom det nya, så jag slutade helt enkelt och började i en vanlig grupp istället (ridskola).

Men
1. rid dressyr coh hoppa hemma?
2. börja på ridskola är inte alls ett dumt alternativ, jag har ridit för både välutbildade ridlärare och ridlärare utan utbildning men som tävlar själva. Är de bra pedagoger så är de super även utan ridlärarutbildningen. Riskigt såklart, de kan vara usla, men fråga om du får testrida så vet du sen. Enda haken är att jag som ridskoleryttare märkt att vissa privathästar blir väldigt nerviga och stressade på lektionen. Kanske de behöver träffa de andra hästarna ngn gång först?

väldigt svårt det där... :(

Men av egen erfarenhet så vet jag att det inte är kul att rida i en grupp där alla andra är "sämre" och man får lov att börja om...
Råkade ut för det på ridskolan jag red på förut... vi hade typ börjat med öppna och sluta och började först en som inte "ens" kunde skänkelvikning så då fick vi börja om med det, sen när hon lärt sig det började det en ny som inte kunde skänkelvikning... :mad:
Är väldigt frustrerande att rida med folk som är på en annan nivå, spec när man betalar för det...

det jag ser som bästa alternativet är väl att börja med dressyren, men är själv mer dressyrmänniska så ;)
Men kan ju vara så att det kmr tillfällen senare att träna hoppning? kanske bara behöver göra ett "uppehåll" :)

Men annars finns det ingen du kan låna transport av? jag har inte heller nån egen transport men finns typ 5 st som har transporter i mitt stall, ås går oftast att låna en om man ska någonstans :)

Jag tror inte att du kommer att utvecklas i den sämre gruppen..Säg till tränaren att jag slutar om det inte blir en plats ledig i hästgruppen,det kan ibland lösa det mesta..Annars kanske du känner någon duktig hoppryttare som kan hjälpa dig privat ,utan dom andra..Lycka till

Kan du inte be tränaren att du får hoppa sist så kan h*n höja när det är din tur? :)

Den enda jag kan komma på som skulle kunna hjälpa mej med hoppningen om jag skulle sluta träna bor i paris :crazy:

Tränaren höjer redan hindrerna för det mesta åt mig, men det är inte bara det som är jobbigt utan att vi på uppvärningen i den sämmre gruppen nästan alltid får träna på att svänga i SKRITT!
Medans den andra gruppen får träna på öppna på volt eller nått.

Men får kanske en platts i den bättre gruppen, kommer kanske att få byta med en vänn när hon ska skuta träna på sin mammas häst och börja träna sin ponny istället :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 923
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama