Vad ska jag göra?

Joosiss

Trådstartare
För ungefär ett halvår sen sa jag ett sista hejdå till min dåvarande medryttarhäst. Det var pga att hon både haltade och hade ont o ryggen. Märkte tydligt i ridningen då hon hade väldigt svårt att bära sig i vissa varv och gångarter att något inte stämde med ryggen.

Jag informerade ägaren varje gång jag tyckte att något kändes konstigt med hästen. Men hästen var tyvärr oförsäkrad så ägaren ville inte ta hästen till veterinären och kolla vad felet var. Inte ens när hon haltade. Och jag var då bara 14 år och kunde inte ta henne till veterinären själv.
Därför blev jag tvungen att sluta rida henne, för hennes bästa. Ville inte förvärra om det nu var någonting. Det jobbigaste beslutet jag tagit i hela mitt liv.

Ägaren sa att det kan vara så att hon har kissing Spines, hennes mamma hade nämligen det. Det fick jag reda på efter 1,5 år. I 1,5 år hade jag gått och fäst mig vid en så underbar häst och blivit puschad av ägaren att fortsätta träna och tävla trots att hon visste om allt..

Nu efter ca ett halvår har jag fått reda på att en ny tjej har börjat rida hästen. Jag är 100 % säker på att hästen inte blivit uppkollad av veterinär.
Den här ägaren har haft ganska många medryttare genom åren och alla har efter att dom slutat fått komma och hälsa på hästarna igen. Jag har frågat ägaren ett antal gånger men får antingen ett nej eller inget svar alls. Jag får alltså inte träffa min hjärtehäst längre..

Jag vet inte hur jag ska bära mig åt i detta läge. Jag vet ju att min gamla medryttarhäst blir riden trots att hon upprepade gånger varit halt utan behandling, förmodligen har kissing Spines, men ingen veterinär har kollat på henne så dom vet ju inte hur allvarligt det är.

Har ni förmycket fritid kan ni ju läsa mina gamla trådar och få en inblick i hur det har sett ut. Dock var ju jag så pantad så jag inte ville inse först att hon faktist var skadad.

Hur skulle ni gjort i detta läge, veta om att eran hjärtehäst förmodligen inte mådde bra.
Tycker bara att det är så sjukt fruktansvärt jobbigt. De flesta har väl säkert gått igenom att förlora sin bästa vän. Men att veta att hon kanske lider är värre än om hon hade sprungit på de evigt gröna ängarna. Där är våra fina hästar iallafall helt smärtfria.
 
Jag hade anmält hästägaren till länsstyrelsen faktiskt, det går att göra anonymt om man vill. Enligt lagen ska djur skyddas från onödigt lidande, man ska såklart inte rida på en häst som har ont. Det är djurplågeri.

Bra av dig att vilja engagera dig för hästen, jag hoppas verkligen att det ordnar sig. Fruktänsvärt att veta att djur far illa, särskilt de man känner och tycker om.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 432
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
411
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 831
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 589
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp