Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

Har även varit med om en annan vinter där 3 av 4 hästar i stallet hade fruktansvärt ihållande mugg, det gav sig inte helt förrän de släpptes på bete. I efterhand har jag kommit på att det antagligen var 'proteinmugg', den enda som inte hade mugg var min häst som ständigt står på bantarmeny, mycket mindre grovfoder och 1/4 kraftfoder än de andra hästarna i stallet.

Vet du hur mycket protein det är i bete (grönt gräs)?:confused: När man i en "normalfoderstat" strävar till en kvot MJ/smrp på 6-7, kan den i försommarbete vara upp mot 15-20! Så antagligen var det andra ämnen i kraftfodret som hästen var allergisk mot, alternativt hade den brist på något som åtgärdades i.o.m. betet.
 
Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

Det kan visst bero på protein!! Min pålles besvär började just på sommarn när han gick på väldigt näringsrikt bete med en hel del klöver... Du kan lätt komma upp i på tok för höga proteinvärden även i en foderstat på vintern om höt/hösilaget har höga värden och du kanske också ger tex. havre.
 
Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

gamila skrev:
Fucidin som egentligen är till svamp i öronen är också en suverän "huskur" på mugg, dock receptbelagt...

Fucidin använde jag när min hästs mugg var som värst och en förbättring kunde ses redan andra dagen. Dock skall man inte missbruka Fucidin då det innehåller kortison (vilket många inte tänker på).
 
Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

Jag har haft min ponny i ett halv år och hon har haft mugg tre gånger eller hon har mugg just nu...är dte mkt?
 
Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

Har en mycket muggkänslig häst, som blir halt omedelbart när han får mugg. Jag fick en kräm som heter Celeston utskrivet av vet. funkar jättebra på honom. Jag hade nog också funderat på fodret annars.
 
Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

Hej.
Har du försökt med Fucidin comp?
Har haft liknande problem, min vet. skrev ut detta och jag använder det alltid nu så fort det kommer, tar ca 1 -2 veckor så är allt borta.
testa detta.
 
Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

Vad är det för karens på fucidin?
 
Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

ponnyryttaren skrev:
Nu har hon svullnat upp lite igen.. Vissa dagar är ena benet svullet. Andra dagen är båda benen lite svullna osv.. Vissa dagar gör det ont när man trycker på det, vissa dagar inte.

I torsdags skulle vi hoppträna för första gången på 1 månad. Hon hoppade inte ordentligt:( Hon gick med kosta steg igen.. som om det gjorde ont.. jag var inte med på hela hoppträingen utan avbröt..

Och nu, bara en vecka senare är du iväg på ett 3 dagars meeting med ponnyn och hoppar msv?? :eek:
Det svänger fort i din värld.:smirk:
 
Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

Gör som veterinären säger!

Sedan undrar jag hur smart det är att starta en sådan ponny på ett meeting. Vad har veterinären sagt om ridning/tävling

Går hästen med svullna ben och inte verkar ok är den givetvis inte ok...
 
Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

OJdå, det hade varit väldigt intressant att få läsa trådsakaprens tankar bakom detta handlande.:crazy:
 
Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

Luna10 skrev:
Vet du hur mycket protein det är i bete (grönt gräs)?:confused: När man i en "normalfoderstat" strävar till en kvot MJ/smrp på 6-7, kan den i försommarbete vara upp mot 15-20! Så antagligen var det andra ämnen i kraftfodret som hästen var allergisk mot, alternativt hade den brist på något som åtgärdades i.o.m. betet.

Mitt sto fick en avkomma 2001. Jag hade han tills han var tre år.
Hörde sedan av ägaren att han var proteinallergiker. De kunde inte ge något kraftffoder över huvudtaget förutom något riktigt dyrt örtbaserat. Eftersom han då fick utslag över hela sig.

Däremot klarade han av att gå på bete utan problem.
 
Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

*KL*

Vad har din veternär sagt om det hela, om vad du ska göra när hon svullnar i benen, ska du ruda som vanligt eller vad?
 
Sv: Vad ska jag göra?:( Vad hade ni gjort? Snälla läs..

Efter många år med hudproblem, muggliknande och många turer till veterinär hoppas jag nu att min häst äntligen ska bli bra. Åkte till Mälarkliniken i måndags där jag äntligen fick en veterinär som tog det på allvar. Hästen blev intagen och står nu under behandling och får penicillin intravenöst. Behandlas även med B-vitamin intravenöst, enligt vet. ska B-vitamin var bra för hästar med hudproblem. Helst ska B-vitaminet sprutas direkt i blodet och inte blandas i fodret, för att ge bästa effekt. Sen får han tvål massage på benet varje dag för att lösa upp alla skorv, och får sen en oliv-olje inpackning och lindas från hov upp långt över knäet. Veterinären skojade och sa att hästen är på SPA…. Hoppas verkligen på att detta kommer att lösa våra hudproblem !
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 638
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 030
Senast: monster1
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 606
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 470
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp