vad ska jag ge?

C

Chappe_

min häst är nu halt, och kommer inte ridas på några månader (eller aldrig)

när hon var igång fick hon:
morgon:
1 kg havre
3 kg hö

lunch:
1 kg havre
4 kilo hö'

kväll:
2 kg havre
1 kg betfor
fri tillgång till hö

känns onödigt att hon ska ha så mkt havre när hon inte går då hon blir pigg och springer i hagen... är inte så insatt i korsförlaming och sånt, men efter vad jag har förstått så kan det hända om hon går på samma foderstat som innan.
kanske borde tilllägga att hästen är 24 år och ganska svår att hålla i hull.

snälla hjälp:crazy:

Sv: vad ska jag ge?

hm.. jag är ingen expert, men byt ut havren mot lusern? (med tanke på att hon har svårt med hullet)
däremot så känns det inte nödvändigt att ge någon havre överhuvudtaget eftersom att hon inte rids alls.

glömde säga att hästen i fråga är fruktansvärt kräsen!

är inte lusern väldigt dyrt?

tja, så överdrivet dyrt är det väl inte. du behöver ju inte ge bauta-mängder ;)
ifall hon inte klarar sig på typ fri tillång till hö så skulle jag rekomendera lusern.

Vad har du för värden på höt? Kan det kanske vara så att hon kan klara sig på bara grovfoder? Ge lusern som komplement annars. Här kostar Kraffts Lusern 135kr/25kg pellets, Hacken är 10 kr dyrare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 601
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: Andersson
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 047
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur