Vad ska jag ge honom?

N

Nora

Jag har lite funderingar på vad jag ska ge min shettisvallack på 15 år för kraftfoder på sommaren under betet. Han kommer köras två ggr/dag oftast och gå på bete. Betet lär inte vara av bästa kvalisort men det finns ju hö att ge extra. Men shettisarna brukar ju inte ha nåt större problem ändå. Han kommer ju gå rätt hårt så vad ska han ha för kraftfoder? Ungefär hur mycket? Vill gärna ha lite extra energi (vet att man inte kan fodra till det bara när man önskar det...) i honom! Nu får han kanske 1/2 k havre per dag, mineraler och lite betfor när han jobbat lite hårdare (körs nu 2 dgr/vecka och ridskola resten) Jag vet att man inte kan säga nåt exakt utan hövärden och sånt men det är ju ändå svårt att veta värden på betet. Men kanske kan få hjälp på ett ungefär??
 
Sv: Vad ska jag ge honom?

Jag skulle skippa kraftfodret helt till en början och se om han verkar falla ur efter ett tag.
 
Sv: Vad ska jag ge honom?

Skippa helt?! Tränas han hårt två ggr om dan behöver han väl ändå kraft för det? När man ser stora hästar vad dom får så...
 
Sv: Vad ska jag ge honom?

Oj, jag missade att det var 2 ggr/dag! :crazy:

Om betet är lite klent kanske du kan ha kvar samma kraftfodergiva? (Men om betet vore bra tror jag nog faktiskt att han skulle klara sig ändå...) Men det är svårt att säga när man inte ser hästen, och på betet är det ju extra svårt, man måste nästan gissa sig fram ändå och justera efter hur hästen står sig.

Och titta abslout inte på vad andra ger sina hästar! Titta på din egen häst och se vad just den behöver. ;)
 
Sv: Vad ska jag ge honom?

Jo... det vet jag! Han har varit jäkligt pigg tidigare men slöat till sig efterhand då vi tränat hårdare och hårdare så jag tänkte att han kanske behöver lite mer mat. Han håller ju hullet men vill ha lite mer krut. Men på betet är det då bara att prova sig fram till nåt passande?
 
Sv: Vad ska jag ge honom?

Om hästen faller ur av den hårdare träningen får man ge extra foder.
Av vad och hur mycket kan man inte räkna fram eftersom betet är svårt att analysera.

Däremot är det svårt att "fodra upp humöret", titta hellre på hullet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
563
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 815
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 067
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp