Vad ska jag fråga veterinären om?

Cherarriduracell

Trådstartare
Veterinären kommer ut på måndag, men ibland känner man ju att det saknas info/vissa grejer utesluts liteväl fort, så tänkte fråga er VAD jag ska fråga om, egentligen.

Har en ung häst som senaste 2 v släppts i gräshage 6h/dag, börjat ridas ca 10-20 min 4 dagar i veckan. Sedan sista maj har hon gått ute ca 2-3 h till i gräshagen. I fredags (dagen innan längre bete) var hon väldigt svår att lyfta vb på, det gick knappt. någon liten yttepytte orenhet på hb när man travade med henne. ingen ökad värme eller puls någonstans, inga synliga märken efter spark.

på måndagen såg någon att hästen var halt på ena frambenet då hon sprang in från hagen. när jag kom ut till stallet verkade hon vara halt på båda frambenen. vad - i - ingen ökad puls eller värme. bytte till preparerad fånghage/sjukhage. dagen efter fångade jag hovis på väg ifrån stallet, som klämde och kände på hästen, inga fångtecken, ingen hälta fram, reagerar inte på visitertången bak, men jo, låter sannolikt som en hovböld som är på gång, avvakta. Rekommenderar inget omslag utan bara avvakta och se. Igår var hon ohalt runtom. Hon går kvar i preparerade fångsjukhagen. Var "svår" att lyfta alla hovar på igår, inte enormt svår, men gjorde inte "jobbet själv" riktigt, det verkade jóbbigt att lyfta.

utöver detta kliar hon sig, främst manen men det är FANTASTISKT SUPERUNDERBART att bli borstad med både borste och piggborste och hon har kliat upp ett pyttesår vid nacken, det känns inte normalt så hade juplanerat ut vet på måndag pga det, så jag får veta vad som stör henne och hur jag kan hjälpa henne. Har ringt vet i veckan också men han tyckte att jag kunde avvakta till måndag hur lr som.

Vad ska jag fråga vet om? Kan fästingsjukdomar ge liknande symptom eller är det fång hon sannolikt har fått...? Lillpluttan :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 731
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Nu är det så att i lördags morgon när jag skulle ta ut min häst så var hon väldigt, väldigt halt, hon var också svullen runt...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 985
Trav Efter lite problem med galoppträningen för ett tag sedan insåg jag att problemet sitter i sadeln, jag la ut sadeln på annons men har...
Svar
3
· Visningar
2 340
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 750
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp