Vad ska jag blanda mineralerna med?

TinyWiny

Trådstartare
Jag ger mineralerna delvis i pulver format (övriga mineraler är pellets vilka de tycker om men de ratar så fort pulvret kommer i) och mina hästar gillar det inte alls. Jag har provat att blanda pulvret med lite linfröolja och flytande e-vitamin ihop med sojan vilket bara har lett till att de ratar linfröoljan och e-vitaminet också nu och jag har provat att blanda det med lite betfiber men de ratar det totalt också. Det fungerade ett tag men nu är det total stopp. Jag får inte ens i dem jod berikat salt längre.
Jag har inget behov av att ge kraftfoder då de är lättfödda och får sitt energibehov tillgodosett av hö´t. De har förutom mineralerna bara haft behov av 1 dl soja var och det är ju inget att blanda med och det har jag inget behov av att fortsätta ge heller nu när de snart ska ut på gräs. Jag har dessutom tänkt byta ut sojan mot potatisprotein till hösten om de behöver mer protein än grovfodret ger och då måste jag ha något att blanda allt pulver med.
Jag vill inte ge något som innehåller socker eller stärkelse.
Lucern tolererar inte den ena då hon får diarré av det och det får hon även av linfrökaka om det blir mer än 0,5 dl eller om hon får det dagligen. Allt spannmål gör att den ena blir heltokig. Den andre vet jag inte hur han reagerar då han bara har bott här några månader men eftersom jag inte vill ge stärkelse så går det ändå bort.
Vad ska jag blanda med? Jag har i huvudet gått igenom allt jag kan komma på så nu behöver jag hjälp. Jag behöver förmodligen bara ge någon dl av det till dem var för att dölja smaken men vad?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Du kanske kan prova med vetekli eller kruskakli?
Min häst får 1 l om dan och det är bara 0.35 kg. Du kan säkert klara dig på en fjärdedel.
Vetekli innehåller en del stärkelse men enligt spaderÄss' så är det "bra" stärkelse.
Min häst är väldigt förtjust.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Min häst blir helknäpp och bara studsar av vetekli så inte ens den lilla stärkelsen funkar tyvärr. Jag provade med bara 1 dl och det räckte för att hon skulle göra mycket skolor ovan mark redan i hagen och nu snackar vi om en häst som är stencool i vanliga fall ;) Hon var inte ridbar och jag fattade ju först inte varför men så kom jag på veteklin och några dagar efter att jag hade slutat med det så var hon som vanligt igen.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Nej inte så till vida att de har haft fång men eftersom de är mycket lättfödda ponnyer det handlar om så tar jag inga risker.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Fast betfiber äter de inte heller tyvärr. Det har jag redan provat.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Lusern i pelletsform? Det ska ju blötläggas och innehåller inte så mycket energi som tex vanligt kraftfoder. Funkade fint för min pålla i vintras.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Fast av lucern får den ena hästen diarré som jag skrev här ovan så det kan jag inte ge.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Foderjäst kanske kan fungera. Det verkar ha en döljande smak. Har i flera år gett foderjäst och linfrökaka till mina ponnyer. Men foderjästen måste vänjas in försiktigt då det från början inte var det minsta gott enligt mina.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Ah, missade det. Jobbig situation. Har du fuktar sojan och blandat ner det i?

Min häst tex gillar inte pulverformen, men äter om det är ihopklibbat med något.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Riven rotfrukt kanske? Kokt potatis vet jag att man gav förr och det brukar vara smakligt
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Nej foderjäst är också otäckt enligt den ena iallafall. Jag tror att det är just pulverformen som hon inte tycker om.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Från början rörde jag ihop soja, mineraler, e-vitamin och lite olja och det fungerade bra men nu är det tvärstopp. Hon äter inte alls. Hon smakar och spottar ut det igen.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Fast då har vi socker och stärkelsen där igen. Jag vill ju också att det ska vara någorlunda smidigt. Ska jag ge dem kokt potatis så måste jag involvera sambon ännu mer varenda dag eftersom jag pga funktionshinder inte klarar av att fixa sådant själv och han gör redan så mycket för att jag ska kunna ha hästarna så jag vill verkligen inte behöva be honom om ännu mer hjälp.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Det är jättetråkigt med så många problem:( men då kan du inte ge något alls om det blir fel med typ en riven morot, jag tror absolut på dig, kan du titta på Dodson & Horrells blandingar, dom har en för korsförlamningshästar som kanske kan funka.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

kan du ge linfrö pellets? jag ger knappt en dl uppblött till min shettis för att blanda mineraler i. hon är egentligen kräsen med mineraler men med linfröet är det mums. hon är en fång shettis så det är det enda hon får.

vet inte om det skiljer sig så mycket från linfrökaka dock, aldrig använt det.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Linfröpellets är linfrökaka i pelletsform. Förr stod det linfröpellets på säcken jag köpte. Nu står det linfrökaka. Samma innehåll.

Tinywiny. Jag blöter foderjästen. För jag håller med din häst om att det inte kan vara trevligt att äta torrt. Och som sagt vänja in sakta.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Foderjäst kanske kan fungera. Det verkar ha en döljande smak. Har i flera år gett foderjäst och linfrökaka till mina ponnyer. Men foderjästen måste vänjas in försiktigt då det från början inte var det minsta gott enligt mina.

ja foderjäst gör att min ratar det hon äter i vanliga fall.
 
Sv: Vad ska jag blanda mineralerna med?

Fast då har vi socker och stärkelsen där igen. Jag vill ju också att det ska vara någorlunda smidigt. Ska jag ge dem kokt potatis så måste jag involvera sambon ännu mer varenda dag eftersom jag pga funktionshinder inte klarar av att fixa sådant själv och han gör redan så mycket för att jag ska kunna ha hästarna så jag vill verkligen inte behöva be honom om ännu mer hjälp.

Men gör du inte saker och ting lite extra svårt för dig själv. Alla hästar får inte fång bara för att dom är lättfödda och du behöver väl inte ge mer än max 2-3 dl?

Provat safe and sound från D&H? Kan man ju blanda m lite vatten också om man vill.

Jag ger nu care4life fr Pavo. 4,7% stärkelse och 4,7% socker.

Eller rent av en näve Fibergi Låg, det är ju luftigt så man får volym utan att ge många gram.

Är det modell Shetland som äter typ 2 kg hö per dag och blir tjocka på det?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 441
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 812
Senast: Fetaost
·
Hästvård Enligt min analys behöver jag bara ge extra mineraler Men jag behöver något att blanda ut med för att hästen ska äta dem. Vad ger ni...
Svar
12
· Visningar
2 095
Senast: Ektopia
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 068
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp