vad ska ja göra``???

F

fire_bprk

vad ska jag göra jag vill så gärna ha lite mer med hästar att göra
jag rider en gång i veckan och sköter en gång i veckan (sama dag!!)
hur gör man om man vill bli medryttare??kostar det någe???
hur gör man när man vill ha sommarhäst??? har du haft sommarhäst???berätta gärna hur det var!!vet du något ställesom hyr ut för rimmligt pris???

Sv: vad ska ja göra``???

Det är ju jätte svårt att råda dig när man inte vet mera om vad du kan eller hur du har det med hästar i din närhet.
Det funkar ju säkert olika på alla ridskolor men du kan karnske få sköta någon häst där flera dagar? Du kan ju sätta upp lappar om att du vill sköta en häst.
Sen är ju ridläger ett bra alternativ till att ha sommarhäst, det är ju ett mkt stooort ansvar att ha en häst över sommaren och det är inte helt gratis att ha häst på sommaren heller!
Här där jag bor är det ont om skötare så jag skulle bli överlycklig om det var någon som ville sköta en av mina hästar, Kolla om det är något stuteri i närheten, man får karnske inte rida så mkt men det är gott om föl ston som behöver mkt pyssel och det kan man lära sig en hel del av.
Tänk på att man lär sig massor med att pröva massor och att skynda långsamt!
Hoppas du fått någe tips och lycka till.

Hej - bra att du vet var du vill. I så fall kommer du att få det du längtar efter till slut!
Det finns många sätt att lära sig mer och komma vidare. Första steget är att du försöker lära dig så mycket som möjligt på ridskolan och genom att vara med på teori, skötarkurser, läsa, prata med folk i ditt stall etc. Det brukar vara såhär: om man är duktig så får man frågor om man vill hjälpa till med andras hästar. Om man inte är så duktig så kanske man får vara beredd att jobba lite hårdare, visa lite mer intresse, vara extra hjälpsam etc.

Om det finns privata hästar där du rider så försök lära känna hästägarna, hjälp till med allt möjligt, fråga om de vill ha hjälp med mockning någon dag (alla vill ha hjälp ibland) och var noga med att alltid sköta det du har lovat. Då visar du att du är intresserad och pålitlig.

Medryttare är en person som tar hand om hästen åt hästägaren då och då. En del vill att medryttaren ska vara med och dela på stallkostnaderna och andra är glada om de kan hitta någon som hjälper till litegrann. Det beror lite på var man bor, i städerna är det många som vill rida och då kan man ta lite betalt för att låna ut sin häst.

Det finns flera ställen som hyr ut hästar över sommaren och det finns också privatpersoner som lånar ut sina hästar mot att man tar hand om dem och ordnar med bra bete. För att du ska kunna ta hand om en häst hela sommaren tycker jag att det är ett krav att det ska finnas en vuxen i närheten som kan ta ansvaret. Du måste också ordna med uppstallning, bete etc i ett stall där det finns hästkompisar till hästen och någon vuxen som du kan få hjälp av. Jag tycker inte du ska ha hand om en häst helt själv innan du är säker på hur man ska ta hand om den.

Jag är vuxen och har en trevlig men pigg häst. Jag skulle inte låna ut henne till någon som var under 15 år om inte jag själv var med och kunde hjälpa till. Det är alldeles för mycket som kan gå på tok. Däremot tycker jag att det är jättetrevligt med barn och ungdomar som kommer och pratar, ställer frågor och vill hjälpa till. Förut bodde min häst på en ridskola och det fanns mycket unga människor, det tyckte jag var kul. Om det fanns någon som du i mitt stall skulle jag tycka det var mysigt så därför vill jag uppmuntra dig att prata med de vuxna hästägarna i ditt stall och försök få hjälpa till med deras hästar. Även om de inte vill låta dig rida kanske de vill ha hjälp med andra saker, du kanske kan följa med som hästskötare på tävling så småningom eller hjälpa till att rykta och ta hand om hästen ibland. Du kan lära dig mycket på det, saker som du behöver kunna den dagen du får din egen häst! Och den dagen kommer, bara du inte slutar drömma och jobba för att nå ditt mål!

Lycka till!
Lejonelle

Kolla om du inte kan bli skötare på en annan häst oxå.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 996
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit