Vad ska era 2:åringar göra till hösten?

N

Novalee

Och vad har de gjort fram till dess!

Plarerar ni att börja rida in dem eller vänta? ska de visas på 3:års test nästa år?

skulle va kul att veta :)

Min 2-åring ska bara gå och ta det lugnt till hösten. Det har hon iofs gjort innan också :smirk:. Ska visserligen börja lite med longering och tömkörning när vår ridbana blir klar. Är redan sadel-, tränsvan och sutten på.

Just nu håller vi på att träna inför premieringen i slutet av månaden.

Inridningen kommer inte att påbörjas förrän till jul/årskiftet.

Ja, hon ska gå 3-årstestet, om allt går som planerat :).

Min 2-åring är tömkörd och mkt lite löshoppad. Hon är van vid sadel och träns men aldrig sutten på.

Tänkte börja sitta på henne så smått när hon kommer hem från betet. Den riktiga inridningen kommer inte att påbörjas förrän till våren. Planen är att hon ska gå 3-årstestet. Men då måste hon vara redo för det. Stress är det sämsta som finns så vi får se.

min går på bete bara, vill ha henne ute så länge som möjligt. under betestiden så pratar jag bara med henne i hagen, visiterar och sånt. leder henne in till stallet enstaka gång (sällan!) borstar lite då. Hon är så himla lätthanterlig så jag behöver inte göra så mkt mer än så.
i höst ska jag fortsätta med promenader i skogen för hand.
borde börja tömköra men jag har varit lite slapp med det, brukar bara bli promenad i grimman som sagt. tänkte löshoppa några gånger dock, fast det blir bara lite grann.
Min häst är inte färdig att sittas på (!) så vi jobbar bara från marken. men som sagt, hoppas på att jag tar och kör igång tömkörningen!

jag brukar tömköra, både ute och på bana med labyrinter mm. eller gå ut på promenader varje dag. samt att jag kör någon form av lydnadsträning, tex gå lös efter mig(följa john, stanna, vända och gå) eller i grimma Och grimskaft öva på koncentrationen och halter,igångsättningar. här får hon bara ta ett steg i taget. ett framben. halt, ett bakben. halt´, ett framben osv osv. hon är ochså sadel och tränsvan, löshoppad något, går också över cavaletti varannan dag. planerar att sitta in henne i höst (var sutten på innan jag fick henne, dock endast av barn) men jag vill ha det bortgjort innan tre fö jag misstänker att denna donna kommer att få en jävulsk treårstrots :smirk:

har inga planer på att visa henne på treårs eftersom jag vill ta det lugnt och utbilda henne efter mitt och hennes schema och inte efter utställningsarrangörenas ;) :)

Hur pass välväxta är de och hur pass musklade?
Min har inte gjort så jätte mycket men gör det väldigt bra, promenader i skogen, bra i grimma, löshoppning, haft sadel och träns, lastar utan problem, men har inte gjort det lika ofta som många av er som svarat.
Han är dock välmusklad så tanken är att han ska tömköras och sittas in till hösten... :)
Är bara lite tveksam på om han har haft tillräckligt med chans att byggas upp i hagen!

Tönkör och börjar löshoppa lite smått. Går promenader. Bekantar dem med sadel. Efter års skiftet när de blivit tre sätter vi dem i vagn försiktigt och med viloperioder så att de går att köra på sommaren.

Annars ska dom väl bara gå i hagen, äta och utvecklas. :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
338
Senast: MiniLi
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama