Vad sjutton var det för spindel???

bettysmatte

Trådstartare
Var iväg och badade nu på eftermiddagen vid ett fd stenbrott. Ganska mycket stora stenar vid kanterna och även på bottnen i vattnet. Min man säger plötsligt: Kolla vilken konstig "spindel-krabba". Jag tittar, och det är då INTE en krabba utan en spindel i mega-format:crazy:. Skulle uppskatta att den var ca 7 cm i "diameter", om man kan säga så. Propotionerligt grova ben:crazy: och en kropp som nog var ungefär så stor (och tjock) som min tumnagel. Brun till färgen. BLÄ, rent ut sagt!! Vad sjutton var det för art???? Den satt i en skreva mellan två stenar och när hundarna lekte lite för nära försvann den. Antar att den bodde där mellan stenarna. Någon som vet vad det var?

Sv: Vad sjutton var det för spindel???

Den jagar under vattenytan.
Hade en i trädgårdsdammen för ett tag sedan, den satt nog under ytan i en halvtimme-timmes tid eller så. Jag vet för jag var där hela tiden och fotade spindeln och lite andra kryp, bl.a. en vattensalamander som försökte ta en bit av spindeln.

Senast ändrad:

Ser en kärrspindel alltid ut så där, med vitt på kroppen? Det tror jag nämligen inte att den jag såg hade.

*kl/vidareutveckling*

Giftig.
Sambo upplyste mig om att den har samma typ av gift som huggormen...

*otrevlig*

fast 7 cm låter inte så stort, ni skulle se de som bor i pappas källare.. :crazy::eek:

Håriga är de med, som ludna tennisbollar...

*knapplån*

En sån här läskig spindel såg jag på båtbryggan en solig dag förra veckan. Gissa om jag blev rädd! Såg ut som en mindre variant av typ en fågelspindel. Var nog en 7-8 cm i diameter iallafall. Nån som vet vad det är för sort? Han ta ett rätt suddigt kort innan han hoppade in under bryggan igen.

http://images.bilddagboken.se/bilder/spacer.gif

Senast ändrad av en moderator:

Nej, de är inte giftiga för människor. Man ska dock alltid kontakta läkare om man blivit biten då man kan bli väldigt sjuk. (Jämför med kattbett, katter är inte giftiga men bett kräver behandling med antibiotika. Man kan få otrevliga infektioner och hög feber.)

Jag har sett en Kärrspindel med ett benspann på 10 cm. Det är en STOR spindel. :crazy::crazy:

*hum*
Den är inte giftig för människor men man ska kontakta läkare för man kan bli riktigt sjuk... *får det inte att gå ihop*

sambons kompis har blivit biten av en kärrspindel och fick en rejäl "bula" omgående efteråt...

Spindelns gift i sig är ofarligt för människor, men det finns fortfarande möjlighet att bli dålig av ett bett pga andra bakterier.

Precis som om du skulle bli katt/hund/hästbiten så kan man få tex stelkramp.

Sedan kan man vara känslig för giftet spindeln har på samma vis som man kan vara allergisk mot getingstick.

Vilka mardrömmar jag kommer att ha i natt. Hadde en gång en mega sprindel i taket i sovrummet, när jag skulle slå ihjäl den så ramlade den ner och sprang under min säng. Jag vågade inte hoppa ner på golvet, stod där stor tjutande och skrikande, samt skakande medan mina föräldrar bara skrattade. Men när den sedan kom fram och de skulle ta den så var det genast mindre roligt.
JAg vill inte se en kärrspindel, har precis lärt mig att små hoppspindlar inte äter upp mig, men en kärrspindel på hela 7 cm, hjälp den kommer att ta död på mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka