Vad sjutton ska jag äta?

Jag tror att ett problem med studierna i sjukhusmiljö kontra hemmiljö är att de gissningsvis inte varar så länge även om de på sjukhuset kanske går ner mer, men har någon studie pågått i många månader, kanske något år?

Många lyckas gå ner mycket i början och sen planar det ut efter ett antal veckor/månader även om man kompenserar för lägre behov i synnerhet när man närmar sig en rimlig vikt. Många har vittnat om att de sista kg är nästan omöjliga. Och sen kommer förklaringen som på posten, mantrat att vikten är direkt relativt till näringsintaget. I min värld är det mer komplext även om det givetvis kaloriintag i förhållande till behov är en stor del.

Självklart är det mer komplext. Som sagt verkar det finnas som att olika människor har olika "setpoints" för vad som är en vikt som kroppen vill hålla sig på. Om det går att påverka eller inte verkar lite oklart. Det kan mycket möjligt vara så att det för någon som gått ner mycket i vikt har svårare att hålla sig där trots ett extremt kontrollerat energiintag. Det finns så klart ett samband mellan energiintag och vikt, men helt linjärt är det inte.

Har själv en hel del kroppsbyggarkompisar som på tävling ligger långt under en fettprocent på vad som är normalt (eller nyttigt för den delen) och även de har tydliga platåer när de dietar där de måste kapa kalorierna ordentligt för att gå ner bara lite till.

Delarna som är komplexa är att in och uttaget påverkar varandra. Dvs äter man annorlunda så påverkas även förbrukningen men effekten (på vikten eller snarare energiinnehållet i kroppen eftersom man kan förbruka från olika energikällor med olika vikteffekt) av förhållandet mellan in och uttag förändras inte.

Att en förändring i kosten inte rakt av motsvaras av samma förändring i energibalansen stämmer och det är något man bör ha i åtanke när man väljer hur man vill gå tillväga och hur man kan justera saker men jag tycker att det är vettigast att börja först med att det är energibalansen som påverkar. Sedan bygger man på med att intag och uttag påverkar varandra (men det är fortfarande energibalansen som styr). Det blir mycket mer luddigt i mitt tycke om man hoppar över delen där balansen styr och går på det andra direkt.

Basen är alltid att balansen styr. När man har det avklart så kan börja fråga sig vad är min balans? Hur kan jag påverka balansen med minskat/ökat intag? Hur kan jag minska/öka mitt uttag? Vad är en vettig balans? Hur optimerar jag hälsa och välmående mot balansen osv.

Självklart är det mer komplext. Som sagt verkar det finnas som att olika människor har olika "setpoints" för vad som är en vikt som kroppen vill hålla sig på. Om det går att påverka eller inte verkar lite oklart. Det kan mycket möjligt vara så att det för någon som gått ner mycket i vikt har svårare att hålla sig där trots ett extremt kontrollerat energiintag. Det finns så klart ett samband mellan energiintag och vikt, men helt linjärt är det inte.

Har själv en hel del kroppsbyggarkompisar som på tävling ligger långt under en fettprocent på vad som är normalt (eller nyttigt för den delen) och även de har tydliga platåer när de dietar där de måste kapa kalorierna ordentligt för att gå ner bara lite till.
Tyvärr vekar väldigt många anse att det inte är komplext utan det finns väldigt många som i diskussioner som denna bara tjatar om kalori in/kalori ut.

Fast viktproblem behöver inte bara innebära fetma, massor av människor inom normal vikt har viktproblem. Att man inte har fetma innebär inte att man inte kan något.

Exakt var har jag påstått det?

Jag konstaterade att självsäkra och förnumstiga påståenden om vikt tenderar att hoppa ur munnen från människor utan viktproblem.

#inteallautanviktproblem

Fast jag förstår @svea s poäng här. Som överviktig får man mycket "råd" och förklarat för sig hur det fungerar att gå ner i vikt av helt normalviktiga personer som (ofta) inte haft några viktproblem. Det finns en term för det, thinsplaining.
Det är lika många överviktiga som har fel om saker som det är normalviktiga. Som sagt, vikten någon har säger ingenting om vad någon vet.

Men du vet ju inte om någon har viktproblem eller inte så det är en aning dumt att anta något.

Om det är folk man har varit bekant med en längre tid brukar man veta om de har varit gravt under- eller överviktiga, och om de har tyckt att det är ett problem.

Men visst, människor med viktproblem som är nyfrälsta på en metod kan också vara rätt tvärsäkra och förnumstiga. Been there, done that, got the t-shirt.

Jag vet inte vad för sorts statistik du stödjer det påståendet på men whatever, du verkar medvetet vilja missa poängen. Thinsplaining är en del av samhällets fatshaming-struktur.
Och vilken statistik stödjer du dig på att dom flesta normalviktiga inte har viktproblem eller har kunskap om sånt? Vad är det som gör att vikten påverkar vilken kunskap man har om det?

Vet du, jag tycker nog att du kanske skulle läsa på lite om fatshaming/thinsplaining. Så kanske du förstår poängen.
Som sagt, vikten någon har behöver inte ha någonting med kunskapen att göra. Väldigt tråkigt när folk bara antar att man inte har problem eller erfarenhet och kunskap bara för man inte har någon fetma.

Som sagt, vikten någon har behöver inte ha någonting med kunskapen att göra. Väldigt tråkigt när folk bara antar att man inte har problem eller erfarenhet och kunskap bara för man inte har någon fetma.
Ibland, som i den här tråden, blir det ju uppenbart iaf kring kunskaperna om det dyker upp inlägg som är mer eller mindre felaktiga.
Så mycket antaganden behövs ju inte :)

Som sagt, såna problem handlar inte om vikten. Dumt att förutsätta saker och ting.

En person som varit normalviktig hela sitt liv, men ändå ser vikten som ett stort problem, har nog viktproblem av en annan sort än en person som har riktigt stora viktavvikelser. Jag fattar t ex att man kan ha ätstörningar och störd kroppsuppfattning och vara normalviktig, men nu handlade diskussionen om tvärsäkra uttalanden om vad som händer med kalorier in och ut.

Om man t ex har BMI på 35 och inte ett skit händer med vikten trots att man stoppar in avsevärt mindre kalorier än vad man rimligen förbrukar, för att ämnesomsättningen är uppfuckad på grund av sköldkörtelproblem, PCOS eller något annat skit, eller om man har ett BMI på 15 trots att man äter som en häst och inte rör sig så mycket - då har man vad jag kallar viktproblem. När man inte får utdelning vad man än försöker göra, och har fysiska hälsoproblem eller blir begränsad i det man vill göra i livet. Jag tror inte att någon människa som suttit i den sitsen det går fram till en annan människa och säger "Fixa din vikt nu, det är bara att äta mindre kalorier än du förbrukar".

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka