Vad sjutton är det som händer????

Sv: Vad sjutton är det som händer????

Det var också i Tyskland, för en vecka sedan, från tidningenridsport.se 070730:
Sjätte dödsfallet i fälttävlan

Alla dödsfallen detta år har varit på nationella tävlingar runt om i världen.
Två dödsfall i Storbritannien, ett i USA, ett i Frankrike och ett i Sverige.
Så denna dödsstörtning i Tyskland.

Det måste ju bli sju :cry:
Två i tyskland, det var en som omkom i lättklass veckan innan det dog en i **. Den olyckan (**) var på en vanlig häck.

Det senaste var det sjunde dödsfallet i år. Och nej, det var inte en vanlig häck det hände på nu i helgen, utan en hängande stock med lös halm inunder, som var i ett hål i häcken. Svårt att förklara. Hindret fanns även med i den trestjärniga klassen.

Ja nu börjar det blir riktigt farligt med fälttävlan. ngt är det som är fel!! Det är ju fan mer dödsoffer i fälttävlan än vad det är i formulet och där går bilarna i 200 minst..!!

Något radikalt måste göras snarast!

Något radikalt vet jag inte om man egentligen kan göra (mer än Piias förslag att sätta ryttarna i en slags järnram på hästryggen ;) ), det viktigaste är ju att hela tiden fortsätta jobba med säkerheten. Så länge det handlar om levande djur så finns där alltid en risk. Man måste bara vara medveten om den.

Fast det har ju faktiskt varit lika farligt innan , men självklart skall man inte förneka att sju dödsfall är sju för mkt

Något radikalt vet jag inte om man egentligen kan göra (mer än Piias förslag att sätta ryttarna i en slags järnram på hästryggen ;) ), det viktigaste är ju att hela tiden fortsätta jobba med säkerheten. Så länge det handlar om levande djur så finns där alltid en risk. Man måste bara vara medveten om den.

Pratade med henne idag. Självklart kom vi in på detta eftersom hon "saknade" Hanna där nere. (Hanna var anmäld men vi valde Vinslöv istället.)
Man måste leva och göra något man tycker är kul. bland gör man val. Vissa saker är farligare än andra. En del kör i mindre bilar, andra i större, säkrare bilar. Vissa kör för fort, andra röker etc. Om man har otur så är det iallafall när man gjort något man vill göra.

Vi var överens. Vi måste diskutera vad och varför man gör på ett visst sätt. Ännu mer öppna diskussioner behövs.
Och inte sluta ÄLSKA FÄLTTÄVLAN :love:

Senast ändrad av en moderator:

Vi var i Schenefeld när det hände!!! Alla i både vårat stall och hos Peter kände både henne och Anke väl, alla bara var förtvivlade och ingen visste vad dom skulle göra... när speakern sa det så tänkte jag bara "det skulle kunna vara mig dom berättar om"...
Vi satt och pratade om det på kvällen med alla ryttare och det var så sorgligt :cry: och Anke omkom i en LÄTTKLASS!!! På ett helt vanligt lättklasshinder!
Jag tänker aldrig "här skulle något kunna hända" när jag går en terrängbana och går förbi dom vanliga hindrena som man liksom "räknar med" att hästen bara ska skutta över i farten...
Och man säger ju alltid "ses sen" när jag eller Malin eller nån annan går iväg för att starta terrängprovet, jag har aldrig haft en tanke på att något sådant skulle kunna hända på banan med någon jag känner... det är helt overkligt och ändå har det verkligen fått mig att fundera och uppskatta små saker i livet...

Nej men ngt måste göras. Jag påstår inte att dom som har dött nu senaste tiden är oruttinerade men ofast nu för tiden ska allt gå så himla fort! Man tävlar kanske på nationell nivå på ponny, säljer ponnyn köper en färdig fälttävlans häst och sen direkt upp på dom höga klasserna!
Skulle man kanske höja svårigheterna i dressyren och framförallt i hoppningen (om hoppningen går innan terrängen) så skulle man ju sålla bort dom som inte är speciellt duktiga. Förkorta banan i terrängen, (alla vet ju att är man trött så orkar man inte) Eller kanske förlänga maxtiden...Bedöma farlig ridning mkt hårdare..Ngt är det ju som är fel när sju stycken har dött i år! Jag tycker inte man ska dö när man tävlar fälttävlan.. Man tänker ju till en extra gång nu innan man ger sig ut i terrängen iallafall. ..

Och hur ofta är det inte att man blundar på fälttävlan när ngn hoppar?? Jag kan säga att jag gör det ofta. Folk har för dålig respekt för hindrena! Det här kanske gör att man får sig en tankeställare och inte kommer i full skengalopp mot ett stort fälttävlanshinder.

/C*

Satt just i telefon med en av landslagsryttarna och diskuterade det här och vi kom fram till ungefär samma sak, skärpa upp ryttarna och hästarna i hoppningen framförallt så dom dåliga ryttarna automatiskt inte kommer ut i terrängen dvs dom sållar bort sig själva och på så sätt tvingas bli bättre.

En bok för varje ryttare och häst där lämplighet bedöms av tränare för att gå upp i klasserna och då av lägst B-tränare , tror det ligger hos ft-kommiten iallafall med en ryttarbok men jag tycker även att hästen bör få en bok oxå där lämplighet bedöms

Större ansvar måste tas av överdomare att stoppa ekipage i terrängen samt dela ut farlig ridning.

Svårare kvalregler för framförallt orutinerade ryttare under ** klass.

Det kommer säkert ske en hel del förändringar till nästa år iallafall

Satt just i telefon med en av landslagsryttarna och diskuterade det här och vi kom fram till ungefär samma sak, skärpa upp ryttarna och hästarna i hoppningen framförallt så dom dåliga ryttarna automatiskt inte kommer ut i terrängen dvs dom sållar bort sig själva och på så sätt tvingas bli bättre.

En bok för varje ryttare och häst där lämplighet bedöms av tränare för att gå upp i klasserna och då av lägst B-tränare , tror det ligger hos ft-kommiten iallafall med en ryttarbok men jag tycker även att hästen bör få en bok oxå där lämplighet bedöms

Större ansvar måste tas av överdomare att stoppa ekipage i terrängen samt dela ut farlig ridning.

Svårare kvalregler för framförallt orutinerade ryttare under ** klass.

Det kommer säkert ske en hel del förändringar till nästa år iallafall

Håller med dig fullständigt /C*

:idea:Större ansvar måste tas av överdomare att stoppa ekipage i terrängen samt dela ut farlig ridning.
En fråga som gnagt hela helgen..Hur i hela friden kan man få för sig att starta terrängen när man går med stödkrage och har en nackskada som är så gott som pinfärsk:confused:
Bara klubbtillhörigheten borde ha´satt ryttaren i andra tankebanor.Så urbota korkat.:devil:
Detta förhållningssätt gynnar inte sporten.Vill tro och hoppas att det slutade i en skön stol,och ett njutbart seneri av alla fina ritter på Lag-SM:)
:angel:En önskan vore att de som är skeptiker till sporten hade varit på plats där,och fått njutit av en underbart fint byggd bana.
:love:..framåttanken,som ger utrymme för plan B,så att säga:idea::banana:

:idea:Större ansvar måste tas av överdomare att stoppa ekipage i terrängen samt dela ut farlig ridning.
En fråga som gnagt hela helgen..Hur i hela friden kan man få för sig att starta terrängen när man går med stödkrage och har en nackskada som är så gott som pinfärsk:confused:
Bara klubbtillhörigheten borde ha´satt ryttaren i andra tankebanor.Så urbota korkat.:devil:
Detta förhållningssätt gynnar inte sporten.Vill tro och hoppas att det slutade i en skön stol,och ett njutbart seneri av alla fina ritter på Lag-SM:)
:angel:En önskan vore att de som är skeptiker till sporten hade varit på plats där,och fått njutit av en underbart fint byggd bana.
:love:..framåttanken,som ger utrymme för plan B,så att säga:idea::banana:
Om du menar vår lag ryttare så är hon genom röntgad och genomgången av både läkare och chiropraktor och det finns ingen nackskada men man kan bli öm i kroppen/nacken ändå och då är det inte så dumt med stödkrage... fakta först tack! :mad:

Läste en artikel om att ÅTTA ryttare dött iår i fälttävlan, måste ha missat, vem är den senaste? vad hände?

*kl*

Jag har aldrig ridit fälttävlan men varenda ryttare vet ju att det kan vara med livet som insats (sitt och sin hästs) som man ger sig på att hoppa fasta hinder. Visst är all ridning riskabel men det finns ju alltid mer eller mindre farliga saker man kan ge sig på.
Hur som helst tror jag att jag förstår tjusningen i sporten men går det inte att fixa hinder i terrängen som faktiskt är rivbara istället(men ändå ser ganska naturliga ut)? Hästarna skulle väl tycka det var lika roligt iaf och ryttarna med antar jag? Grejen är väl mest att man hoppar just "ute i naturen"?

*kl*

Jag har aldrig ridit fälttävlan men varenda ryttare vet ju att det kan vara med livet som insats (sitt och sin hästs) som man ger sig på att hoppa fasta hinder. Visst är all ridning riskabel men det finns ju alltid mer eller mindre farliga saker man kan ge sig på.

Man tar en risk varje dag man stiger upp ur sängen. Man kan dö av att trilla nedför trappan när man skulle hämta tidningen elle bli överkörd av en bil när man går på trottaren.

Allt man gör är en risk med livet som insats.
Du slutar väl inte köra/åka bil för att ngn dör i en bilolycka?

Man tar en risk varje dag man stiger upp ur sängen. Man kan dö av att trilla nedför trappan när man skulle hämta tidningen elle bli överkörd av en bil när man går på trottaren.

Allt man gör är en risk med livet som insats.
Du slutar väl inte köra/åka bil för att ngn dör i en bilolycka?

Jag visste nästan att ett sådant här inlägg skulle komma.
Kan du istället fokusera på resten jag skrev och bemöta det (om du nu rider ft)?

Jag skrev att allt har mer eller mindre risker, vilket gör att det naturligtvis är riskabelt att åka bil vilket dock är ett nästan nödvändigt inslag och nästan så säkert som man kan göra det även om nya tekniker och material uppfinns ( t ex sensorer som läser av ögonen så man inte somnar eller att bilen automatiskt bromsar in vid större föremål framför den.)
Om man nu kan minimera riskerna med ft så varför inte göra det (som exempel göra det jag skrev)? Jag vill veta vad som talar emot att hoppa rivningsbara hinder i terrängen.

Rivingsbara hinder skulle antagligen inte göra det säkrare, tänk dig att få en massa bommar och hinderdelar runt benen på hästen istället :crazy: Att hinderna står stadigt så de inte trillar eller går sönder om en häst slår i är jätteviktigt för säkerheten.

Men jag vet att de håller på och tittar på vad man kan göra med hinderna för att det ska bli säkrare, men det är inte så lätt som att bara göra de rivningsbara tyvärr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka