Vad sjutton är det som händer????

toughcookie

Trådstartare
Saxat ur ridsport:

SCHENEFELD, TYSKLAND: En tysk, kvinnlig ryttare omkom under dagens terrängprov i den tvåstjärniga klassen.

Det är oklart hur olyckan gick till, men den skedde tidigt i banan i anslutning till hinder nummer två. Arrangörerna beslutade att ställa in hela tävlingen, inklusive den trestjärniga världscupklassen.

- Det var ett riktigt beslut att ställa in. Vi är alla lite skärrade. Man börjar verkligen fundera på vad det är för sport man håller på med, säger Sverige-baserade finskan Piia Pantsu som deltog i världscupklassen.

Inför lördagens terrängprov var Linda Algotsson och Stand By Me bästa svenska ekipage i världscupklassen med en delad nionde plats.

Sv: Vad sjutton är det som händer????

:eek:Visst är det riktigt äckligt nu....-Är det tre dödsfall inom loppet av tre veckor?:crazy:Olyckor kan hända, men nu börjar det nästan gå troll i denna sporten.

Ja, nu tycker jag det börjar kännas lite otäckt. Inte för egen del utan för sportens framtid.

Usch ja! Läste om Elin Stålberg (?) 19 år som omkom förra veckan... Man kan inte låta bli att släppa en tår när man läser sådant... :cry:

CIC2*-Pruefung broken off - Worldcup-qualifikation and DM set off national CNC3*-Wettbewerb are terminated on Sunday with jumping. Two indications proceeded from the press conference with the international Schenefelder versatility: After the deadly accident of Tina judge Vietor (32) from Ganderkesee did the organizer, Elbdoerfer and Schenefelder check valve, and the riders also without the continuation of the German championship and Worldcup-qualifikation.

The two-star examination, in which the misfortune had occurred on Saturday against 13 o'clock, had been already broken off after the message by the death of the horsewoman. At the same time it was however documented that one questions the versatility sport not in principle. With the decision to understand to practice to continue the national three-star examination (CNC3 *), whose area part (26 starters) in the morning without problems had been accomplished, on Sunday with the Parcoursspringen gave riders and functionaries however, their sport also further. After the condition examination at 11.30 o'clock falls at 14 o'clock the decision in the bar forest. After Dressur and areas Julia Mestern (check valve flying gene lake) with Schorsch leads.

Question after the cause of death answer physician Dr. Johannes of Bodmann under reservation. In the case of first investigation at the accident place it ertastet remarkable changes in the neck spinal column, so that the suspicion of a neck break close lies. Final clarity will result in however only the court-medical autopsy.

For the last sifting for nominating the EM Equipe for Rome (13.-16 September), failed now, coach of the national team Hans Melzer announced the execution of a test match in bath Harzburg in two weeks to hold "around the horses in condition and to examine the form again". EM candidate Bettina Hoy, which lives with married man Andrew in Gatcombe (England) and trains, may with Ringwood Cockatoo an examination on the island select herself.

Utan intention att verka smaklös men.. :rofl::rofl:
Det var den märkligaste översättning jag någonsin läst, det blev ju helt obegripligt!

Sorry!
Matade in det i översättningsprogrammet på jobbet...
Tysk meningsuppbyggnad är en gåta för både mig och programmet.

Du kan väl fixa en bättre!!

Jag förstod iallafall mer av den märkliga översättningen än vad jag gjorde när jag försökte läsa den tyska varianten. Inser snabbt att jag måste ta och friska upp tyskan pronto.

Nä, jag är jättekass på tyska och jag begrep ännu mindre av "automat"-engelskan. :o Förstod att det var ett översättningsprogram, annars hade jag inte vågat vara så elak. ;)
Gillar din ambition dock!

Översatt till svenska blir det ungefär så här:

CIC**-klass avbruten - Världscupkval och tyska mästerskapen inställda.
Nationell CNC***-tävling avslutas på söndag med banhoppning.

Två saker meddelades på presskonfrensen vid Schenefelders internationella fälttävlan:
Efter olyckan där Tina Richter-Vietor (32) från Ganderkesee miste livet valde arrangören och ryttarna att avstå från att fortsätta de tyska mästerskapen och WC-kvalet.
Den tvåstjärninga klassen, i vilken olyckan skedde avbröts direkt efter nyheten om ryttarinnans död. Samtidigt fastslogs att man inte ifrågasätter sporten som sådan.

Med beslutet att under söndagen fortsätta med banhoppningen i den nationella trestjärninga klassen, vars terrängprov (26 starter) hade ridits under förmiddagen utan problem, visar ryttare och funktionärer att de vill fortsätta med sin sport. Efter veterinärbesiktningen kl 11,30 avgörs klassen kl 14 i Stangenwald. Efter Dressyr och terräng leder Julia Mestern (RV Floggensee) med Schorsch.
Frågan om dödsorsak besvarade tävlingsläkaren Dr. Johannes von Bodmann med förbehåll. Han hade vid den första undersökningen
på olycksplatsen känt förändringar på halskotpelaren, så att misstänka att hon brutit nacken ligger nära till hands.
Slutgiltlig klarhet fås dock först efter den rättsmedicinska obduktionen.

Eftersom den sista tävlingen inför uttagningen till EM-laget till Rom (13-16 september) nu alltså fick ställas in, meddelade
landslagstränaren Hans Melzer att en testtävling skall genomföras om två veckor i Bad Harzburg, "för att hålla hästarna i kondition och ytterligare en gång testa formen".
EM-kandidaten Bettina hoy, som bor med maken Andrew i Gatcombe (England) får själv med välja en tävling på ön att rida med Ringwood Cockatoo.

Ja det är faktiskt lite otäckt :( Man kan ju undra vad det kan bero på att det är 3 på så kort tid som omkommit :confused:

Fruktansvärt.

Jag som är lite skrockfull har ju hört att för ett dödsfall följer det två. Stämmer obehagligt bra in här.

förlåt nu, men... jag har varit så inne i min väns bortgång.. Tre? vilket är det andra?

det är en sjuk värld!

Det var också i Tyskland, för en vecka sedan, från tidningenridsport.se 070730:
Sjätte dödsfallet i fälttävlan

Fälttävlanscupen i Hamburg, Neu Wuhmstorf, Hamburg Cup, slutade med ett dödligt fall. Anke Wolf, 40 år, fick hästen över sig och dog under terrängritten.

Hästen fastnade med frambenen i hindret och välte över. Anke föll framför hästen och fick den över sig. Det är årets sjätte dödsfall i fälttävlan.

Alla dödsfallen detta år har varit på nationella tävlingar runt om i världen.
Två dödsfall i Storbritannien, ett i USA, ett i Frankrike och ett i Sverige.
Så denna dödsstörtning i Tyskland.

Rapporten kom från tidningen S:t Georges, Tyskland, nätupplagan.

Jag beklagar din förlust :(

Det är oerhört tragiskt med alla olyckor och precis som toughcookie är jag också rädd för sportens framtid.

Senast ändrad av en moderator:

Min kompis bröt bägge benen i en fälttävlan i fjol. Har inte så bra kontakt med henne längre men vad jag hört så kan hon inte springa längre, än mindre rida... Hon tävlade på internationell nivå och levde för hästar och tävling... Så sorgligt....:(

Idag har vi haft vår tävling och utan överdrift kan jag säga att många av oss funktionärer hade en stor klump i magen... det har varit två tunga veckor sedan Bollnäs som sen späddes på ytterligare men första olyckan i Tyskland och sen en till.. Tävlingen inleddes dessutom idag med ett fall för 1:a ryttaren i *-klass men sen gick allt så bra. Fälttävlan är trots allt så fantastiskt och jag tror att Elin log i sin himmel när hon såg alla lyckliga ponnyryttare som kom i mål

när kommer ni ut med resultaten. nyfiken :D

1.a ryttaren i *-ig.. var de inte my som stod först på startlistan.. ?! :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka