Vad ser ni?

Sv: Vad ser ni?

Bara en litet tillägg ang Nordsvensken, vilket du säkert redan vet, finns det två stamböcker. En för bruks och en för travarna. Rent exteriört är travarnorden mer lik våran ursprungliga nordis, men jordbruken ville ha en tyngre typ och då korsades våra nordisar med den importerade Ardennern, vilket du säkert också vet. Den typen är i dag Nordsvensk av brukstyp. Travartypen är egentligen mer ursprunglig och är nära besläktad med den norska Dölehästen. Läser man stamböckerna på travarsidan finns det stort utbyte mellan Norge och Sverige och har många gemensamma linjer. Men visst, man ska inte glömma varför frysmärkningen kom till - vissa uppfödare "smög" in varmblod i uppfödningarna för att de skulle bli snabbare.

Visst är det spännande med avelshistoria! :) Själv anser jag att jag bara skrapat på ytan och då har jag ändå vuxit upp med hästar och närmar mej med raska steg medelåldern. Ju mer man lär sig dessto ödmjukare blir man.

Visst är det spännande med avelshistoria! :)
Yepp, men det pratar vi om på "avel". :idea:
Dit även du är välkommen för att diskutera kallblodets utveckling. :bow:

men om jag fattat det rätt går ni alla samma utbildning och har denna tråden som övning inför vissa moment på kursen?

Nä jag är färdigutbildad, men det är alltid nyttigt med övningsexempel. Lättast av allt är att ha hästen IRL och även i rörelse om så krävs.

Rikkan skrev:
Det är ju tanken bakom tråden, att träna ögat. ;)

mmh det är ju kanon,så man kan försöka att kolla lite själv i fall ens pålle skulle se konstig ut typ, men vart eller hur ska jag kolla för att upptäcka ett hö sidigt si leds problem då??

Rikkan skrev:
Kunde lika gärna ha lagt in en bild av en gurka

Det hade förmodligen varit bättre då en gurka utifrån din bild skulle göra sig mer rättvis. Bilder är aldrig lätt att ta så som det kan förhålla sig IRL men med bilder kan man få ett otränat öga att se det man själv vill delge den som betraktar bilden.

Klartext, skitbild tagen av dig och går inte att kommentera utifrån hur hästen är uppställd och bilden är tagen. Ingen som funderat på bogpartiet???

Det är inte jag som har tagit bilden, så att anklaga mig för det kommer du ingen vart med.

Och även om vi skulle ha haft en häst IRL här så skulle svaren likaförbannat variera, för så är det även i verkligeheten, vi ser olika saker. Vissa ser sanning och andra inbillar sig. Det ligger i människans natur. Vissa är negativa och andra är positiva.

Du, som är så fruktansvärt negativ, varför ödslar du tid med att svara eller överhuvudtaget lägga dig i?

Jo, visst har jag sett och fundert på bogpartiet, men det är inte det vi diskuterar här. Det kan du t ex se på helbilden av hästen , om du nu skulle vilja säga något positivt.... :eek:

hovis skrev:
Ingen som funderat på bogpartiet???

Klistrar in från föregående svar:

*Gissa*
Låsningar.
T6 T7
T18 L1
Hö. SI
Vä. Fem.
Vä. Scap.
C3 Hö.
OA Hö.
Käkled Vä.
Ögonen ej i linje.

Equine skrev:
mmh det är ju kanon,så man kan försöka att kolla lite själv i fall ens pålle skulle se konstig ut typ, men vart eller hur ska jag kolla för att upptäcka ett hö sidigt si leds problem då??

fortfarande ingen som kan svara på min fråga??? ni är ju några som sagt att det probl finns! nyfiken...

Jag har sett så många bilder och video just på den här kroppen så jag är inte rättvis om jag uttalar mig om just det. Men jag fick en känsla av att hästen hade vissa problem redan vid det första samtalet och när jag började ställa frågor så föll bitarna på plats. Jag började i andra änden, alltså i käken, nacken och vidare bakåt.
Fick så se bilder. Sedan när jag såg henne i rörelse så blev var det mycket intressant.
Men efter att ha läst vissa inlägg här så blev bilden ändå klarare, faktiskt.

ok!

Carola lind mfl som uttalat sig kan väl förklara eller??

nu börjar jag snart tro att det bara är en gissning om si leden o att ni inte alls ser problemet....eftersom ingen svarar på min fråga..

Gissning eller ej. Jag tvivlar inte eftersom jag sett hästen i rörelse.

Equine skrev:
ok!

Carola lind mfl som uttalat sig kan väl förklara eller??

Hej igen!

Jag har försökt i Photoshop göra linjer för att på ett begripligt sätt göra det klart vad jag menar och ser, men det blir bara pannkaka. Det jag ville visa på var ytan och vinkeln över högra sidans muskulatur jmft med vänstra.

Jag råder dig att titta på så många hästar som möjligt, bilder och i verkligheten för att träna ditt öga.

Mvh

CarolaLind skrev:
Hej igen!

Jag har försökt i Photoshop göra linjer för att på ett begripligt sätt göra det klart vad jag menar och ser, men det blir bara pannkaka. Det jag ville visa på var ytan och vinkeln över högra sidans muskulatur jmft med vänstra.

Jag råder dig att titta på så många hästar som möjligt, bilder och i verkligheten för att träna ditt öga.

Mvh

Synd att du inte fick till linjerna. Jag förstår att man lär sig mkt genom att titta på olika hästar, men en fördel är ju som i det här fallet att veta någolunda vad man ska titta efter för att veta att det är just är si leden som är problemet, man kan ju studera många hästar se att de ser ojämna ut, men man vet inte vad problemet är.

Men jag antar att nästa gång jag studerar en häst och att den är ojämn så kan det vara så mkt mer än si leden, tex oliksidig, fel tränad, avlastar ett ont framben o blir därmed ojämn bak

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 919
Senast: fio
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 064
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka