Vad ser ni?

Sv: Vad ser ni?

Om det är samma häst, där står hästen starkt på frambenen. Jag tror att den kanske vill försöka avlasta något baktill, däremot verkar den saccrala delen inte lika uppdragen på första bilden som den ryggbild du visar här. Skall jag komma med någon gissning så är det en period mellan dessa bilder, eller någon traumatisk händelse. I varje fall så är käk och nackproblemen ett resultat från de bakre problemen, man kan se att hästen är en typ som gärna tydlligt avlastar sina problem direkt. En sån häst brukar sällan vara svår behandlad heller, då den gärna vill ha hjälp för sina problem.;)

CarolaLind skrev:
Jadå, såklart förstod jag,:D men en undran jag hade nu när jag kikat, var om det inte sitter Lumbosacralt mot vänster också, efetrsom högran ser så skum ut. (Uppmärksammade också Hö. SI.)

Ja det tror jag med, för själva låsningen i sig hamnar i vänster sida och hästen tar gärna spjärn i den delen av ryggen som kompensation.

Det är samma häst, ja.
Och jag antar, precis som dig, att det är en period mellan bilderna. Gissar att det kan röra sig om 6 mån-1 år från den tunna magra kroppen till den något fylligare?

Hästen har sadeltryck på bakre delen av sadelstaden och är därmed "tom" där. Trycket är även större på vanster sida. Kan mycket väl bero på¨ryttare som sitter över åt vänster.

Rikkan skrev:
Boj, CL mfl. -> hur många låsningar kan en häst ha och ändå vara någolunda ridbar?

Om detta tvistas de lärde, jag vill påstå att det är ok med låsningar så länge de är liksidiga, märk väl att med ok menar jag inte bra, men...ok.

2 minus blir liksom ett +

Så fort låsningarna är ensidiga blir det värre.

Ibland är det nästan värre med en häst utan låsningar då det krävs någon form av stabilitet för att hästen ska kunna fungera.

Ibland finner man nybehandlade hästar som blir blockhalta och / eller får nya konstiga problem. Då har man låst upp hästen för mkt, avlägsnat för många låsningar, detta är farligt!

Jo, det tror jag!
Såg det C_L skrev och förstår nog kanske vad hon menar. Tänker så här;
"vid övergång bröstrygg och ländrygg på vänstersidan ser det mystiskt "inåtbuktande" ut (längs ryggraden)."
CL skriver Låsning T18-L1, alltså sista bröstryggskota-första ländkota.
Jag tycker nästan tornutskotten ser skadade ut där, men en låsning kanske ger samma intryck?

"Längre fram i bröstryggen är ryggraden svängd till höger för att sedan i halsen svänga tillbaka åt andra hållet (?)."
Låsning T6-T7 ger svängningen i bröstryggraden (?) - i alla fall när hästen vänder huvudet åt ena hållet (?).
C3 höger - fortsättningen på S-kurvan (eller är det dubbla S??) i halsen (?).

När jag såg bilden tänkte jag först att hästen "faller ner" på sin högerbog men det är nog snarare att den har rätat upp sin vänsterbog men jag är osäker på om det beror på hur den står med huvud/bakben.
CL skriver låsning Vänster femoris och vä scapula så det "stämmer" ju med vad jag inbillar mej.

Ang SI-led så tycker jag det är supersvårt att se på bilden vad som felas där, annat än att jag har en känsla av att den som jag skrev är "uppkrupen" i SI-lederna (ja, att det ser ut som ett "M" bakifrån sett just vid lumbosacral-övergång och SI-leder, samtidigt som hästen ser ut att "skjuta rygg" [typ karprygg])??

Jag upplever den hästen Rikkan har lagt in bild på, som att den har en hel del kompensationslåsningar. Alltså det börjar med en illasittande sadel typ som trycker på ländkotor och sedan har kroppen försökt rätta till den snedheten med en annan snedhet (/låsning)?
Jag har tänkt att såna här låsningar som kommer på båda sidor och för mitt öga ger en S-känsla genom kroppen, är mer positivt än de låsningar där hästen låser enbart på ena sida - har funderat kring att det kanske är så att kompensationslåsningarna (med det menar jag låsningar som finns på båda sidor) är ett sorts tecken på att kroppen faktiskt själv försöker korrigera till sej/skapa balans???

Där en låsning får "härja fritt" på ena sidan (hm... knepig förklaring) finns liksom inget själv-korrigerande fungerande system??

Min Stella var ju sådan, hon hade "enbart" låsning på ena sidan fast då i princip längs halva bröstryggen och hela ländryggen - men å andra sidan så verkade det nästan som om hon hade stängt av sin kropp bakom öronen, den var liksom bara ett bihang. Hon "brydde sej inte" (upplevde jag det som alltså).

Fast ridbar tycker jag inte att hästen i grundinlägget är som hon ser ut på den bilden.
Jo, jag tror att man med ridning kan rätta till en del problem och låsningar (jag vet att andra inte tycker det, men min erfarenhet är alltså att man kan), men det finns absolut gränser. Jag har svårt att tänka mej att den ryggen skulle må bättre av att ha en människa på.
Men jo, jag tror den kan BLI ridbar!

CarolaLind skrev:
Vant öga och erfarenhet.

Om man hittar punkt A så vet man att man hittar punkt B.

T, L och SI problemen ser jag med blotta ögat.

:p

hur jag än tittar över si leds området så ser jag inget avvikande, vad är det som skvallrar för att det är ett problem där??

Om du jämför båda sidorna, vad ser du då?
Om du ser på denna bilden och på en annan hästrygg, ser du då någon skillnad?

Tja, vad ska jag säga... Jag häpnar över alla dessa svar som jag förstår mestadels utgår från den bild du lagt in. Det enda jag jag kan säga är att hästen har väldigt dåligt utvecklad ryggmusklatur. Kan vi se någon annat? Vad? Varför? Hästen står dessutom inte rakt på bilden.

Vilken typ av kamera har du? Bilder från många typer av digitalkameror ger inte en rättvis bild. (de ger en "böjd" bild) Ser f.ö. ut som en dåligt tränad varmblodstravare. Förstår att du vill ha råd och hjälp men du bör nog hellre fråga en duktig tränare eller annan person med GOD kunskap om hur man tränar upp en häst. Att fråga här på Buke är ofta bra för att få en bredare uppfattning men det är inte alltid man får de bästa råden.

Kontakta utbildade och kompetenta peroner som finns i ditt område.
Lycka till!;)

Det var meningen att vi skulle uttala oss generellt om hästen i fråga, det var lite en "intressant grej" och inte något som Rikkan inte redan vet.

Vi som svarat har lite som hobby att ställa dessa cyberrymsdiagnoser för att ännu mer träna vårt öga. Om du läser hela tråden ser du kanske det sambandet mer.

I stället för att ifrågasätta vår kompetens som säkert är god nog för att sitta här och gissa i alla fall så kanske du kan vara med och gissa vad du ser??

:p

Cyllene skrev:
Håller med, hästen står ju inte rakt? Vilket borde vara rejält missvisande!

Eller?

Nej hästen står inte rakt men det kan man ta med i beräkningarna när man kollar. Om man är van ser man det ändå och kan "räkna ut" saker ändå utifrån det man ser.

Tja, vad ska jag säga... Jag häpnar över alla dessa svar som jag förstår mestadels utgår från den bild du lagt in.
Det står dig helt fritt att häpna. ;) Detta är inte ett desperat försök på att få någn att hjälp mig med min häst genom att visa en bild på en rygg.
Den här bilden har jag lagt in för att få höra vad andra människor läser in i sitt seende. Kunde lika gärna ha lagt in en bild av en gurka
och frågat efter låsningar.:banana: Detta är resultatet av en spin-off på en annan tråd här i forumet.

Det enda jag jag kan säga är att hästen har väldigt dåligt utvecklad ryggmusklatur. Kan vi se någon annat? Vad? Varför? Hästen står dessutom inte rakt på bilden.
Denna hästen har troligen mycket svårt att stå rakt med sin rygg och är uppställd efter bästa förmåga. Vilket var meningen. En människa med sned rygg elle sned höft kan ej heller stå rakt - om vi inte drar i den och då blir ju resultatet inte naturligt, eller hur?

Vilken typ av kamera har du? Bilder från många typer av digitalkameror ger inte en rättvis bild. (de ger en "böjd" bild)
Det viktiga här är inte vilken kamera det är. Jag har sett fler bilder som jag inte kunna lägga ut eftersom jag inte har någon server och där ser jag samma tendens.
Dessutom är det inte jag som tagit bilden och det kvittar, anser jag, eftersom allt som ses är subjektivt och detta inte är en virutiell undersökning som ska ersätta en fysisk undersökning på något sätt.

Ser f.ö. ut som en dåligt tränad varmblodstravare.
Tjoho! Nu vet jag inte vad jag ska säga, visserligen är det en häst som delvis sliter med diagonalproblem, precis som en varmblodstravare kan göra, men, -nej, där slutar nog likheten.....:eek: :cry:

Förstår att du vill ha råd och hjälp men du bör nog hellre fråga en duktig tränare eller annan person med GOD kunskap om hur man tränar upp en häst. Att fråga här på Buke är ofta bra för att få en bredare uppfattning men det är inte alltid man får de bästa råden.
Där missuppfattar du mig. Jag vill inte ha råd och hjälp i den utsträckning som du verkar tro. Jag behöver inte i första hand andras hjälp för att träna upp en problemhäst . Det kan jag. Och många av dom som redan svarat i min tråd vet redan detta. :angel:
I detta tillfälle så är det inte ens en häst som står i mitt stall. Hästen på bilden kommer inte att tränas av mig och jag upprepar; det var en övning för ögat, som många av oss fann intressant.
Kontakta utbildade och kompetenta peroner som finns i ditt område.
Jag har faktiskt rekomenderat att ägaren till hästen ska få henne undersökt och hjälpt, -eftersom jag själv inte kan åka så långt.
Tack. Jag vet att hästägaren läser detta och kan då även läsa din hälsning. :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Rikkan skrev:
Om du jämför båda sidorna, vad ser du då?
Om du ser på denna bilden och på en annan hästrygg, ser du då någon skillnad?

om man bortser från s-formationen o den dåligt musklade ryggen så kan jag inte se ngn avvikelse över si leds området, o skulle vilja höra vad det är som ni ser som visar sig att vara den orsaken ... jag har ju inte direkt ngt tränat öga för det här...

Jag hinner inte nu, men ska se om jag kan måla lite på bilden i morrn ;)

Ok! Sorry! Jag missuppfattade helt tydligt anledningen till tråden.:crazy: Har inte varit inne på "Hästvård" så mycket så det är helt uppenbart något jag missat.

Eftersom jag inte vet bakgrunden hos denna häst kanske jag inte ska uttala mej så mycket mer. Men rent spontant skulle jag först fråga ägaren om foderstaten, därefter hur hästen tränats - om jag inte där skulle kunna hitta några felaktigheter - DÅ skulle jag gå vidare med den fysiska (och inte minst den psykiska) delen. Vill inte vara "näbbig" men jag ställer mej lite frågande till era analyser, men om jag fattat det rätt går ni alla samma utbildning och har denna tråden som övning inför vissa moment på kursen?

F.ö. var det ngn som blev lite stött över att jag gissade på att det var ett varmblod från travet och dessutom sa att den inte har det minsta med varmblodstravare att göra. ??? Tja, inte var det en ardenner i alla fall. Du borde kanske läsa på lite bättre om olika hästrasers historia. :idea: Har själv svenska halvblod men älskar att ha att göra med de underbara varmblodstravarna.

Lycka till med analyserna och ursäkta missuppfattningen!

F.ö. var det ngn som blev lite stött över att jag gissade på att det var ett varmblod från travet och dessutom sa att den inte har det minsta med varmblodstravare att göra. ??? Tja, inte var det en ardenner i alla fall.
Du borde kanske läsa på lite bättre om olika hästrasers historia.
Vem ska läsa på om hästraser? :confused::eek:
Har du hört talas om om norska kallblodstravare?:p

Jajamän!:) De är urläckra dessa pälsfötter! Min syster har en norskfödd goding! :p

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 919
Senast: fio
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 064
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka